Icon
In-house -malli yleistyy, kaksi kolmasosaa display-kaupasta käydään ohjelmallisesti IABlogi

In-house -malli yleistyy, kaksi kolmasosaa display-kaupasta käydään ohjelmallisesti

13.09.2018

IAB Europe julkaisi DMEXCO-konferenssissa kaksi uutta raporttia ohjelmallisen ostamisen tilanteesta Euroopassa.

In-house -malli yleistyy

Attitudes to Programmatic Advertising Report osoittaa, että mainostajat vaativat edelleen avoimuutta, entistä parempaa valvontaa, pääsyä laadukkaisiin mediaympäristöihin ja inventoriin sekä kehittävät omia sisäisiä strategioita näiden saavuttamiseksi. Tutkimuksen mukaan in-house -malli on nyt suosittu eurooppalaisten mainostajien keskuudessa, joista lähes 40 prosenttia toteuttaa ohjelmallisen ostamisen itse. Se on edelleen ensisijainen malli kustantajille (50%:lla on in-house malli) ja toimistoille (62%: lla on in-house trading desk). 

Tutkimuksen keskeiset havainnot:

1. Ohjelmallisen ostamisen in-house ostaminen kasvaa edelleen ja on nyt mainostajien suosima malli.
2. Ohjelmallisesta ostamisesta on tulossa normi useimmille sidosryhmille, mutta ad fraudiin liittyvät kysymykset ovat edelleen keskeisiä esteitä investointien kasvulle.
3. Private marketplace -kauppa on hallitseva kaupankäynnin mekanismi, jota käytetään ohjelmallisessa ostamisessa.
4. Ohjelmallisen ostamisen investointien ennustetaan kasvavan edelleen.

Ohjelmallisen ostamisen display-, mobiili- ja videoinventorin määrä on jatkanut kasvuaan, kun taas mainostajien investointien määrä on pienentynyt. Kuitenkin yli 90% kaikista sidosryhmistä väittää uskovansa, että niiden ohjelmallisen ostamisen investoinnit kasvavat seuraavien 12 kuukauden aikana.

Lataa Programmatic Advertising Report IAB Europen sivuilta. 

Kaksi kolmasosaa display-kaupasta käydään ohjelmallisesti

IHS Markitin kanssa yhteistyössä tuotettu European Market Sizing Report paljastaa, että ohjelmallinen display-mainonnan markkina kasvoi Euroopassa viime vuonna 27,1% ja 12 miljardia euroa.

Tästä kasvusta 62 prosenttia display-mainostuotosta kaupattiin ohjelmallisesti vuonna 2017. Mobiili on edelleen "kaikkein" ohjelmallisin muoto, sillä yli 80 prosenttia mobiilimainonnan kaupasta käydään ohjelmallisesti, kun taas video seuraa perässä - 74,1 prosenttia videosta ostettiin ja myytiin ohjelmallisesti. Ohjelmallisesti ostettu videomainonta on kasvun takana, kun se kasvoi 64,6 prosenttia, jota seurasi ohjelmallinen mobiili 53,2 prosentilla. 

Vaikka Keski- ja Itä-Euroopan markkina on vielä pieni, se kasvoi 65 prosenttia Länsi-Eurooppaan verrattuna, joka kasvoi 24 prosenttia.

Lataa European Programmatic Market Sizing 2017 -raportti IAB Europen sivuilta.