Icon
Saisinko vielä yhden markkinointiteknologian, kiitos! IABlogi

Saisinko vielä yhden markkinointiteknologian, kiitos!

13.10.2016 | Dingle Oy

Saija Ekman & Kim Weckström kirjoittivat Marmaissa, että suomalaisten yritysten uusista markkinointi-investoinneista iso osa kohdistui viime vuonna markkinointiteknologioihin. Määrä on suuri siihen nähden, että tietoja aiemmilta vuosilta ei juuri ole selvillä. Jos sinulla on, kerrothan siitä minulle.
Itse kuitenkin ennustan, että investoinnit markkinointiteknologian hyödyntämiseen tulevat kasvamaan tulevaisuudessa.

Yhä useammat yritykset ovat jo 100 metrin spurtteina lähteneet ottamaan käyttöön eri markkinointiteknologioita ja testaavat niistä saatavia hyötyjä omassa liiketoiminnassaan. Ja hyvä niin.

On kuitenkin tärkeä muistaa, että markkinointiteknologian käyttöönotto on pitkän aikavälin investointi. Toimiakseen se vaatii investointeja paitsi teknologiaan, myös inhimillisen pääoman kehittämiseen, toimintamallien ja suunnitelmien uudistamiseen ja päivittäiseen operatiiviseen ylläpitoon, käyttöön ja usein myös sisällöntuotantoon. Eli resursseja ja kuluja, joista ei siellä markkinoinnin automaatiojärjestelmän edustajan myyntipitchissä ole mainittu. Ostajan on hyvä ymmärtää, että hankinnan kohteena ei ole vain IT-järjestelmä, vaan laajempi toimintatavan muutos. Toimiakseen markkinointiteknologia vaatii usein myös muutoksia yrityksen strategiaan.

Pitkän aikavälin investointinäkökulmaa puoltaa se, että markkinointiteknologian täysien hyötyjen kotiuttaminen vaatii melkoisesti työtä. Todelliset hyödyt eivät usein näy heti, vaan joissain tapauksissa vasta puolen vuoden kuluttua. Tämä riippuu tietenkin käyttöönoton scopesta ja yrityksen myyntisykleistä.

Aivan kuin muukin investointi, markkinointiteknologiaan panostaminen vaatii liiketoiminnalliset perustelut sille. Asiaa ajavan tahon täytyy kyetä perustelemaan, mitä liiketoiminnallista hyötyä tästä meille on, mielellään numeroin. Tarvitaan siis investointilaskelma. Sen tekemiseen apua voi löytää esimerkiksi täältä.
Teknologia-investointien arvonlisäystä voidaan myös arvioida esimerkiksi analysoimalla sen vaikutusta asiakkuuden elinkaaren arvoon (CLV) ja asiakasmäärän kasvuun.

Yksinkertaistettuna: markkinoijien on otettava askel suuntaan, jossa ehdotuksemme ja näkemyksemme perustellaan luvuin ja toiminnalle asetetaan aina liiketoiminnalliset tavoitteet ja mittarit.

Toisaalta, johtoryhmän on oltava avoin uusille mahdollisuuksille, tukea markkinointia laskelmien tekemisessä, tavoitteasetannassa ja ymmärrettävä markkinoinnin ja markkinointiteknologioiden vaikutus liiketoimintaan osallistamalla markkinoinnin osaajat yrityksen strategiaprosesseihin sekä näkemällä markkinointipanostukset investointeina kulujen sijaan.

Usein laajempaan markkinointiteknologian käyttöönottoon tulee osallistaa liiketoimintajohto ja myyntijohto markkinointijohdon lisäksi. Esimerkiksi markkinoinnin automaatio ei toimi siiloutuneessa organisaatiossa.

Kirjoittaja Jesse Ketonen Dingleltä vetää hiljattain perustettua IAB:n markkinointiteknologian työryhmää.

PS. Tsekkaa myös aiempi kirjoitus IAB:n markkinointiteknologiaryhmästä.

09.09.2021

Mitkä trendit vaikuttavat kodin ulkopuolisessa mediassa juuri nyt?

Tällä hetkellä markkinointipäättäjien yksi suurimpia haasteita on ymmärtää, mitkä koronakriisin tuomat muutokset ovat pysyviä ja mitkä eivät. Yhteiskunnan teknologinen murros on modernisoinut myös ulkomainosmedian toimintaympäristöä ja suunnittelutyökaluja. Listasin kolme digitaalisen ulkomainonnan trendiä, jotka ovat täällä jo nyt, valmiina brändien hyödynnettäväksi.

lue lisää

26.08.2021

Sosiaalisen median trendit: Osallistava markkinointi tunnettuuden kasvattajana – case vaikuttajamarkkinointi

IAB Finlandin sosiaalisen median trendityöryhmä kirjoittaa vuoden 2021 aikana mainostajille suunnatun blogisarjan sosiaalisen median trendeistä. Kolmannessa osassa syvennytään vaikuttajamarkkinointiin.

lue lisää

17.06.2021

Tuore tutkimus paljastaa, mitä mainostajat toivovat digiulkomainonnalta

Digiulkomainonnan työryhmä toteutti kyselyn markkinaan tavoitteena kartoittaa mainostajien tarpeita sekä toiveita, jotta voimme kehittää digitaalisesta ulkomainonnasta yhä toimivampaa.

lue lisää

15.06.2021

Verkkokauppa ja sisällöt 4/4: Pidä asiakkaastasi hyvää huolta ja sitouta hänet

Vakuuta ja vahvista asiakassuhdetta kiinnostavilla, inspiroivilla sisällöillä. Pidä brändisi mielenkiintoisena ja houkuttelevana. Kerro, mitä uutta kaupassasi on tarjolla. Kiinnostavilla sisällöillä, erottuvalla puhetavalla sekä monikanavaisella viestinnällä voit tässä onnistua. Lue nämä konkreettiset vinkit!

lue lisää