Icon
Ekosysteemiajattelu avaa ovet digimarkkinoijalle IABlogi

Ekosysteemiajattelu avaa ovet digimarkkinoijalle

25.02.2020 | Hannaleena Koskinen, SOK Media

Digimarkkinoija joutuu luovimaan jatkuvassa muutosten aallokossa. Luovuutta ja kykyä rakentaa käytännön innovaatioita vaaditaan enemmän kuin koskaan aiemmin. Annammeko kansainvälisten verkkogoljattien sanella malleja toiminnallemme? Vai ideoimmeko ja kehitämmekö uusia omia digimarkkinoinnin ekosysteemejä ja yhteistyömuotoja suomalaisia kuunnellen?

Google ilmoitti äskettäin päätöksestään estää kolmansien osapuolten evästeet Chrome-selaimessaan. Digimainonnan kohdentaminen sellaisena kuin olemme sen oppineet ymmärtämään, katoaa näillä näkymin tulevina vuosina. Ihmiset kaipaavat silti tulevaisuudessakin palvelevaa markkinointia. Moni digimarkkinoija on viettänyt unettomia öitä uutisen julkitulon jälkeen. Oma ensireaktionikin oli alkuun vähintäänkin hämmennys.

Päätöksen on nähty johtavan tilanteeseen, jossa Googlen, Facebookin ja Amazonin kaltaiset verkkojätit muodostavat omia ekosysteemejään. Hierarkia toimijoiden välillä jyrkkenee.

Miten suomalaisten digitaalisen markkinoinnin toimijoiden tulisi vastata tilanteeseen?

Vastaus kuuluu: Rakentamalla perinteiset kilpailuasetelmat rikkovia, ennakkoluulottomia yhteistyömalleja ”kotimaisen median hengessä”. Yhdistämällä voimamme. Ajattelemalla asiakkaiden ja kuluttajien etua ja toiveita. Ekosysteemien lähtökohta on, että kuluttaja saa parempaa palvelua.

Mielestäni aika on juuri nyt otollinen eri toimijoiden ennakkoluulottomalle yhteistyölle Suomessa.

Vanhat kilpailuasetelmat murenevat

Uusia mahdollisuuksia siintää horisontissa, kunhan uskallamme tarkkailla maisemaa huolellisesti. Suunnitelmien ja toiminnan punaisena lankana on pidettävä asiakkaan liiketoiminnan ja heidän haasteidensa ymmärtämistä sekä kuluttajien toiveita. Ekosysteemiajattelu antaa tähän hyvät eväät.

Maailmalla on jo paljon kiinnostavia esimerkkejä uudenlaisista yhteistyömalleista. Esimerkiksi Walmart rakentaa kumppaneidensa kanssa omaa ekosysteemiään vahvasti kuluttajien toiveita kuunnellen. Samaa filosofiaa noudattaa myös S-ryhmä, joka pyrkii tarjoamaan asiakasomistajilleen entistä merkityksellisempää markkinointia.

Vanhat kilpailuasetelmat muuttuvat markkinointiekosysteemissä nykyaikaisiksi yhdessä ja rinnakkain tekemisen malleiksi. Lokaali liiketoiminta- ja ihmisymmärrys voimistuu kansainvälisenä trendinä. Uusille kotimaisille medioille on vahva tarve. Myös kuluttaja kaipaa markkinoinnin viitekehykseksi jotain pienempää, lokaalimpaa ja käsitettävämpää.

Digimarkkinoijien on siksi herättävä kysymään itseltään uudenlaisia kysymyksiä ja uskallettava kyseenalaistaa vanhat kilpailuasetelmat: Miksi emme voisi tehdä yhteistyötä perinteisten kilpailijoidemme kanssa? Millaista on yhteistyö vähittäiskauppamedian, mediatoimistojen ja mediatalojen välillä 2020-luvun suomalaisessa digimarkkinoinnissa?

Ja se tärkein kysymys: Millainen ekosysteemi palvelee parhaiten asiakkaidemme liiketoimintaa?

Uudenlainen ekosysteemi on suomalaisille digimarkkinoijille valtava mahdollisuus, koska ekosysteemien avulla pystymme ymmärtämään parhaiten asiakkaiden liiketoimintaa ja siihen liittyviä haasteita.

Ekosysteemin tulee tarjota osapuolilleen dialogia ja yhteisöllisyyttä kaikkien osapuolten välillä. Unohdetaan hetkeksi kilpailijan tai haastajan roolit ja identifioidutaan ennemminkin sparraajan rooliin. Yhteistyön tulokset näkyvät nopeasti myös viivan alla.

Kirjoittaja Hannaleena Koskinen työskentelee medialiiketoiminnan vetäjänä SOK Mediassa tittelillä Head of Smart Marketing. 

26.09.2025

IAB Insider: Attention pintaa syvemmältä – miksi huomio ratkaisee mediamainonnassa?

Digitaalinen mainonta elää murrosta, jossa pelkkä näkyvyys ei enää riitä. Markkinoijat ja mediatoimistot etsivät entistä tarkempia keinoja mitata, miten mainokset todella vaikuttavat yleisöön. Tässä keskustelussa nousee esiin yksi termi ylitse muiden: attention. Mutta mitä attention oikeastaan tarkoittaa, miksi se on noussut puheenaiheeksi juuri nyt ja millaista lisäarvoa se tuo mediaostamiseen?

lue lisää

23.09.2025

Attention ja vastuullisuus – digimainonnan uusi voimapari

Digimainonnassa puhutaan yhä enemmän attentionista – siitä, että henkilö todennettavasti katsoo tai kuulee mainosta, jolle on altistunut. Samalla vastuullisuus on noussut keskeiseksi teemaksi, ei vain yritysten arvoissa vaan myös konkreettisissa mediavalinnoissa ja tuotantotavoissa. Kun suunnittelet kampanjaa, attentionin ja vastuullisuuden yhdistäminen ei ole vain mahdollista – se on luonnollinen osa modernia, eettistä ja tehokasta mainontaa.

lue lisää

22.09.2025

Retail media selkeytyy: IAB Finlandin Retail median työryhmä määritteli alan keskeiset muodot ja hyödyt

Retail media on noussut vauhdilla yhdeksi digimarkkinoinnin puhutuimmista ilmiöistä. Se tarjoaa mainostajille mahdollisuuden tavoittaa kuluttajat suoraan ostopolun eri vaiheissa – aina myymälästä verkkosivuille ja ulkoisiin medioihin. IAB Finlandin retail median työryhmä on laatinut selkeät määritelmät alan keskeisistä muodoista (in-store, on-site ja off-site), avannut niiden hyödyt ja haasteet sekä koonnut ohjeistuksen markkinan kehittämisen tueksi.

lue lisää

12.09.2025

IAB Insider: Retail media – kuka voittaa, kun kauppa muuttuu mediataloksi?

Retail media on noussut vauhdilla markkinoinnin kuumimmaksi ilmiöksi – ja hyvästä syystä. Kun kaupat muuttuvat mediataloiksi, mainostajille avautuu uusia mahdollisuuksia tavoittaa asiakkaat aivan ostopolun ytimessä. Mutta kuka tässä pelissä lopulta voittaa, ja mitä riskejä ja haasteita liittyy datan, kanavien ja kaupallisten kumppanuuksien hallintaan? Uusimmassa IAB Insider -podcast-jaksossa sukelletaan retail median maailmaan, avataan sen merkitys suomalaiselle markkinalle ja kerrotaan, mitä jokaisen markkinoijan tulisi tehdä pysyäkseen kehityksessä mukana.

lue lisää