Icon
Ekosysteemiajattelu avaa ovet digimarkkinoijalle IABlogi

Ekosysteemiajattelu avaa ovet digimarkkinoijalle

25.02.2020 | Hannaleena Koskinen, SOK Media

Digimarkkinoija joutuu luovimaan jatkuvassa muutosten aallokossa. Luovuutta ja kykyä rakentaa käytännön innovaatioita vaaditaan enemmän kuin koskaan aiemmin. Annammeko kansainvälisten verkkogoljattien sanella malleja toiminnallemme? Vai ideoimmeko ja kehitämmekö uusia omia digimarkkinoinnin ekosysteemejä ja yhteistyömuotoja suomalaisia kuunnellen?

Google ilmoitti äskettäin päätöksestään estää kolmansien osapuolten evästeet Chrome-selaimessaan. Digimainonnan kohdentaminen sellaisena kuin olemme sen oppineet ymmärtämään, katoaa näillä näkymin tulevina vuosina. Ihmiset kaipaavat silti tulevaisuudessakin palvelevaa markkinointia. Moni digimarkkinoija on viettänyt unettomia öitä uutisen julkitulon jälkeen. Oma ensireaktionikin oli alkuun vähintäänkin hämmennys.

Päätöksen on nähty johtavan tilanteeseen, jossa Googlen, Facebookin ja Amazonin kaltaiset verkkojätit muodostavat omia ekosysteemejään. Hierarkia toimijoiden välillä jyrkkenee.

Miten suomalaisten digitaalisen markkinoinnin toimijoiden tulisi vastata tilanteeseen?

Vastaus kuuluu: Rakentamalla perinteiset kilpailuasetelmat rikkovia, ennakkoluulottomia yhteistyömalleja ”kotimaisen median hengessä”. Yhdistämällä voimamme. Ajattelemalla asiakkaiden ja kuluttajien etua ja toiveita. Ekosysteemien lähtökohta on, että kuluttaja saa parempaa palvelua.

Mielestäni aika on juuri nyt otollinen eri toimijoiden ennakkoluulottomalle yhteistyölle Suomessa.

Vanhat kilpailuasetelmat murenevat

Uusia mahdollisuuksia siintää horisontissa, kunhan uskallamme tarkkailla maisemaa huolellisesti. Suunnitelmien ja toiminnan punaisena lankana on pidettävä asiakkaan liiketoiminnan ja heidän haasteidensa ymmärtämistä sekä kuluttajien toiveita. Ekosysteemiajattelu antaa tähän hyvät eväät.

Maailmalla on jo paljon kiinnostavia esimerkkejä uudenlaisista yhteistyömalleista. Esimerkiksi Walmart rakentaa kumppaneidensa kanssa omaa ekosysteemiään vahvasti kuluttajien toiveita kuunnellen. Samaa filosofiaa noudattaa myös S-ryhmä, joka pyrkii tarjoamaan asiakasomistajilleen entistä merkityksellisempää markkinointia.

Vanhat kilpailuasetelmat muuttuvat markkinointiekosysteemissä nykyaikaisiksi yhdessä ja rinnakkain tekemisen malleiksi. Lokaali liiketoiminta- ja ihmisymmärrys voimistuu kansainvälisenä trendinä. Uusille kotimaisille medioille on vahva tarve. Myös kuluttaja kaipaa markkinoinnin viitekehykseksi jotain pienempää, lokaalimpaa ja käsitettävämpää.

Digimarkkinoijien on siksi herättävä kysymään itseltään uudenlaisia kysymyksiä ja uskallettava kyseenalaistaa vanhat kilpailuasetelmat: Miksi emme voisi tehdä yhteistyötä perinteisten kilpailijoidemme kanssa? Millaista on yhteistyö vähittäiskauppamedian, mediatoimistojen ja mediatalojen välillä 2020-luvun suomalaisessa digimarkkinoinnissa?

Ja se tärkein kysymys: Millainen ekosysteemi palvelee parhaiten asiakkaidemme liiketoimintaa?

Uudenlainen ekosysteemi on suomalaisille digimarkkinoijille valtava mahdollisuus, koska ekosysteemien avulla pystymme ymmärtämään parhaiten asiakkaiden liiketoimintaa ja siihen liittyviä haasteita.

Ekosysteemin tulee tarjota osapuolilleen dialogia ja yhteisöllisyyttä kaikkien osapuolten välillä. Unohdetaan hetkeksi kilpailijan tai haastajan roolit ja identifioidutaan ennemminkin sparraajan rooliin. Yhteistyön tulokset näkyvät nopeasti myös viivan alla.

Kirjoittaja Hannaleena Koskinen työskentelee medialiiketoiminnan vetäjänä SOK Mediassa tittelillä Head of Smart Marketing. 

17.06.2021

Tuore tutkimus paljastaa, mitä mainostajat toivovat digiulkomainonnalta

Digiulkomainonnan työryhmä toteutti kyselyn markkinaan tavoitteena kartoittaa mainostajien tarpeita sekä toiveita, jotta voimme kehittää digitaalisesta ulkomainonnasta yhä toimivampaa.

lue lisää

15.06.2021

Verkkokauppa ja sisällöt 4/4: Pidä asiakkaastasi hyvää huolta ja sitouta hänet

Vakuuta ja vahvista asiakassuhdetta kiinnostavilla, inspiroivilla sisällöillä. Pidä brändisi mielenkiintoisena ja houkuttelevana. Kerro, mitä uutta kaupassasi on tarjolla. Kiinnostavilla sisällöillä, erottuvalla puhetavalla sekä monikanavaisella viestinnällä voit tässä onnistua. Lue nämä konkreettiset vinkit!

lue lisää

14.06.2021

Mitä kohderyhmiä eri somekanavissa tavoittaa?

IAB Finlandin sosiaalisen median trendityöryhmä kirjoittaa vuoden 2021 aikana mainostajille suunnatun blogisarjan sosiaalisen median trendeistä. Toisessa osassa tarkastellaan eri somekanavien tavoittavia kohderyhmiä.

lue lisää

09.06.2021

Kaupan media auttaa mainostajia vaikeinakin aikoina ja ui mediamarkkinassa vastavirtaan

Maailman suurimmat mediayhtiöt ovat tällä hetkellä kauppoja. Amazonin, Krogerin, CVS:n ja Targetin kaltaiset kaupat näyttävät suuntaa markkinoinnille. Suomalaisille mainostajille kaupan media on vielä uusi tuttavuus. Olemme tutkineet kaupan median tunnettuutta Suomessa ja havainneet, että nousujohteisesta kehityksestä huolimatta sitä voitaisiin hyödyntää entistä enemmän.

lue lisää