Terveisiä rapakon takaa – Mitä jäi mieleen MarTechEast 2019 -seminaarista?
Osallistuin Bostonissa syyskuun puolivälissä MarTechEast 2019 -seminaariin. Kolmen päivän aikana seminaarissa kävimme läpi markkinointiteknologioiden konkreettisia hyötyjä eri toimialoille että myös katsoimme tulevaisuuteen markkinoinnin, myynnin ja asiakaskäyttäytymisen näkökulmista.
Mistä seminaarista oli kyse – MarTech?
Aloitetaan sillä, että markkinointiteknologiat ovat osa markkinointia (Martech is Marketing, Scott Brinker). Tämä ajatus markkinointiteknologioista käy järkeen. Ilman erilaisia markkinointiteknologioita ei voisi olla tänä päivänä mitään markkinointia. Digitaalisten markkinointipanostusten kasvaessa kasvaa myös erilaisten markkinointiteknologioiden osuus yrityksissä - jopa huomaamatta. Kasvaako teidän yrityksessänne panostukset myös markkinointiteknologioihin?
Isossa kuvassa kuluttajakäyttäytyminen muuttuu jatkuvasti hektisemmäksi. Kuluttajat ovat tottuneet tekemään päätöksiä silmänräpäyksessä, kosketusnäyttöä pyyhkäisemällä. Esimerkiksi Tinderissä päätöksiä "jatkoon tai ei jatkoon" tehdään yhdellä silmäyksellä, koska tähän on totuttu ja tätä palvelulta odotetaan. Voimmeko siis todeta, että samanlaista palvelukokemusta odotetaan myös mainostajayrityksiltä? Tämän mahdollistaa vain markkinointiteknologiat, koska myös palvelukokemus on osa markkinointia.
Mutta mistä on kyse MarTechEast -seminaarissa? Seminaari järjestetään kahdesti vuodessa, keväisin Yhdysvaltojen länsirannikolla, ja syksyisin Bostonissa. Seminaarin osallistujista noin 95 % oli eri yritysten markkinointipäälliköitä ja -johtajia, IT-päälliköitä, tai asiakaskokemusjohtajia. Toimiston edustajana kuuluin selkeään vähemmistöön, minkä vuoksi sainkin selitellä monelle eri markkinointiteknologiayritykselle paikalla olemistani.
Seminaarin sisältö koostui päivittäisistä pääpuheenvuoroista sekä ennalta suunnitelluista ”oppimispoluista” (tracks). Näistä poluista osallistuja pystyi valitsemaan Datan & analytiikan, Markkinoinnin & johtajuuden tai Teknologioiden & prosessien väliltä. Lisäksi tarjolla oli myös eri palveluntarjoajien puheenvuoroja sekä tulevaisuuskatsauksia. Sisältöjä oli todella paljon tarjolla ja lisäksi ostettavissa oli erikseen myös lukuisia eri työpajoja teemojen ympäriltä, kuten Agile Marketing Advantage ja A Marketer’s Guide to Attribution Analysis.
Mikäli markkinoijan tulisi valita yksi seminaari mihin lähteä ensi vuonna, suosittelin ehdottomasti tätä. Liput olivat huomattavan edulliset ottaen huomioon sisällön ja puitteet. Lisätietoja tapahtumasta: https://martechconf.com/
Seuraavaksi muutama nosto asioista mitä jäi minulle mieleen MarTechEast 2019 -seminaarista.
Customer Data Platformit – nämä tulevat vuonna 2020 Suomeen rytinällä
Paljon on ollut puhetta Suomessa kuluvana vuonna CDP-työkaluista - mitä nämä mahdollistavat ja mistä on oikein kysymys. Olemme vihdoinkin siirtymässä puheesta tekemiseen.
Ensimmäiseksi tahdon nostaa esille, että CRM ei ole missään tapauksessa edellytys CDP:n käyttöönottamiselle. Tunnistettava asiakastieto on olemassa kaikilla mainostajilla yleensä markkinoinninautomaatiotyökalun sisällä ja äärimmäisessä tapauksessa asiakastiedot ovat saatavilla talousosastolta. Tämä viimeinen vaihtoehto on yleensä näistä kaikkein työläin, mutta palkitsee lopulta.
Mainostajan tulisi ottaa CDP-työkalu yritykselle käyttöön erillisenä palveluna, missä on tarjolla hyvin laajat liitäntämahdollisuudet eri datalähteisiin (Data Sources) sekä mistä data voidaan viedä monikanavaisiin aktivointityökaluihin (Cross-Channel Activation).
CDP:n mahdollistaa lukuisia asioita, mutta rima kannattaa pitää aluksi matalalla. Lähdetään ratkaisemaan ensin yhtä haastetta, eli esimerkiksi rakentamaan erilaisia kuluttajapolkuja hyödyntämällä markkinoinninautomaatiotyökalua ja verkkosivuston personointia. CDP:n sisällä tapahtuvat nämä päätökset perustuen aiempaan dataan asiakkaista, minkä perusteella CDP-työkalu kertoo missä kanavassa ja miten, sekä millaisella luovalla tulisi aktivoinnin tapahtua.
Eri CDP-työkaluja on tarjolla runsaasti, joista osa on suunnattu vain valituille toimialoille. Melkein kaikki työkalut tarjoavat ilmaisia kokeilujaksoja eli lähde rohkeasti kokeilemaan CDP:n tarjoamia mahdollisuuksia parantaaksesi markkinoinnin tuloksellisuutta ja asiakaskokemusta.
Yrityksesi on Agilessa toimintaympäristössä, mutta koskeeko tämä myös uusia markkinointiteknologioita?
Useat suomalaiset markkinoijat ovat ottaneet käyttöön yrityksen sisällä omasta tai ulkoisen konsultin toimesta Agilen toimintamallin. Tämä yleensä liittyy yrityksen sisäiseen tapaan toimia, ottaa asioita käyttöön tai saattaa projekteja eteenpäin. Mielestäni tämä on hieno edistysaskel suomalaisessa yrityskulttuurissa.
Mutta miksi emme olisi yrityksissä myös agile uusien markkinointiteknologioiden osalta? Perinteisesti yritykset ovat ottaneet käyttöön uusia markkinointiteknologioita pitkän prosessin päätteeksi, mihin sisältyy erilaisia käyttötapaus- ja tuottavuuslaskelmia, kilpailutuksia ja arviointeja - vuosibudjetointia unohtamatta.
Seminaarissa paljon peräänkuulutettiin testaamisen ja kokeilun kulttuuria. Mitä jos siis kääntäisimme yrityksessä markkinointiteknologian prosessin ympäri ja aloittaisimme eri yksiköissä rohkeasti testaamaan eri markkinointiteknologioita, koska ilmaisia kokeilujaksoja on saatavilla. Mikäli testit näyttävät lupaavilta, niin lähdetään niiden päälle rakentamaan erilaisia käyttötapauksia sekä jalkauttamaan tätä muihin yksiköihin. Jaetaan tietoa näin myös enemmän yrityksissä ja koulutetaan samalla eri ihmisiä tekemään uusia asioita uusilla työkaluilla. Yrityksen eri yksiköillä tai tiimeillä voi olla samanaikaisesti käytössään useampia samanlaisia työkaluja, mikä ei ole vahingollista. Sen sijaan kaikista työkaluista saadaan parhaat opit, mikä auttaa valitsemaan yritykselle parhaan mahdollisen työkalun tähän hetkeen.
Lisäksi seminaarissa puhuttiin paljon jatkuvasta markkinointiteknologioiden evaluoinnista. Yrityksen olisi hyvä kerran vuodessa evaluoida yrityksen kaikki käytössä olevat markkinointiteknologiat ja kysyä itseltään: vastaavatko nämä työkalut tällä hetkellä yrityksen myynnin, markkinoinnin ja asiakaskokemuksen tarpeita?
Antti Ellonen toimii Dentsu Aegis Networkin DDS-yksikössä vanhempana konsulttina, vastaten datasta ja markkinointiteknologioista.
IAB Finlandin Ohjelmallinen ja Martech-työryhmä järjestävät 12.11. Smart Marketing 2020 -seminaarin. Lue lisää ja ilmoittaudu!
24.01.2020
Totaalinen turhautuminen kannustaa teknologian ja datan tehokkaaseen hyödyntämiseen
Kuinka muunnetaan töissä turhautuminen hedelmälliseksi yhteistyöksi? Aikana, jona positiivinen ajattelu on ottanut entistä suurempaa jalansijaa, on tärkeää arvostaa myös turhautumista. Arjen haasteet ja strategisen tason tavoitteet antavat yhdessä syötettä markkinoinnin työkaluhankinnoille ja datan hyödyntämiselle. Teknologisten ratkaisujen ei ole järkevää jäädä tiimityön ulkopuolelle, vaan niiden tulisi nousta ”uusiksi” tiimiläisiksi, jotka voivat suorittaa arjen työtehtäviä.
lue lisää21.01.2020
Natiivimainonta 2.0 - mistä on kysymys?
Natiivimainonnan määritelmä oli Sanomalla vielä pari vuotta sitten sisältöpainotteinen: kaupallista sisältöä, joka on muodoltaan ja äänensävyltään mahdollisimman lähellä median omia sisältöjä. Nykyään natiivimainonnan piiriin kuuluu lisäksi aivan erilaisia, täydentäviä ja vaihtoehtoisia ratkaisuja. Mistä on kysymys ja millaisiin tarkoituksiin natiivimainontaa kannattaa käyttää?
lue lisää09.12.2019
Mihin käyttää kolmannen osapuolen dataa
Omasta datasta puhutaan paljon ja syystäkin, koska sitä hyödyntäen omaa markkinointia voidaan monin tavoin tehostaa jo pienillä teoilla. Kolmannen osapuolen datan käytössä sen sijaan päädytään usein keskustelemaan lähinnä mainonnan kohdentamisesta.
lue lisää05.12.2019
Markkinoinnin ammattilainen, näin autat asiakastasi ymmärtämään sisältömarkkinointia
Oikein ajoitettu ja kohdennettu sisältömarkkinointi saa lukijan viettämään brändin parissa aikaa parhaimmillaan moninkertaisesti.
lue lisää