Icon
Markkinoinnin ammattilainen, näin autat asiakastasi ymmärtämään sisältömarkkinointia IABlogi 2019

Markkinoinnin ammattilainen, näin autat asiakastasi ymmärtämään sisältömarkkinointia

05.12.2019 | Lauri Loikkanen, Strossle ja Albert Virtanen, Aller

Oikein ajoitettu ja kohdennettu sisältömarkkinointi ja natiivimainonta saa parhaimmillaan lukijan viettämään brändin parissa aikaa moninkertaisesti verrattuna muihin mainonnan muotoihin ja tapoihin. Meillä on media-alan toimijoina ainutlaatuinen mahdollisuus auttaa mainostajaa ymmärtämään, mitä ollaan tekemässä ja näkemään, mitä voimme yhdessä saavuttaa ja tarjota hänen asiakkailleen, sekä rohkaista häntä kokeilemaan uusia ratkaisuja.

Sisältömarkkinoinnin rooli media- ja markkinointisuunnitelmissa on poikkeuksellinen. Sisältöä voi olla niin monenlaista, että se voi tyypistään ja jakelustaan riippuen edistää markkinoinnin kaikkia valittuja tavoitteita. Useimpiin muihin markkinoinnin muotoihin verrattuna hyvin kirjoitettu tekstisisältö saa korkean huomioarvon.

Sisällön kuluttaminen vaatii lukijaltaan paneutumista, ja kohderyhmän käyttämä aika velvoittaa sisällöntuottajan tuottamaan korkealaatuista sisältöä. Hyvin toteutettu sisältömarkkinointi vastaa kohderyhmän tarpeisiin, ja onkin media-alalla toimivien ammattilaisten vastuulla ohjastaa asiakkaitaan myös sisällöllisten markkinoinnin ratkaisuiden pariin.

Mainostajan voi olla haastava ymmärtää sisällöllisiä ratkaisuja, koska ne tarjoavat niin monimuotoiset mahdollisuudet sisältötyyppien, julkaisualustojen ja jakelukanavien suhteen. Tämän kompleksisuuden myötä eri kanavien vakiintuneet termistöt pahimmillaan sekoittuvat tai saavat uusia merkityksiä. On vastuullisen markkinoinnin ammattilaisen velvollisuus huolehtia kaikkien ymmärtävän samat asiat samoilla termeillä – mieluiten vielä niin, että käytettävät termit ovat yleisesti alalla käytettyjä ja oikeita.

Asiakkaiden kanssa on hyvä keskustella suomen kielellä sisältömarkkinoinnin tehtävästä markkinoinnin kokonaisuudessa. Yhteistyön alkaessa kaikkien osapuolten on tärkeää ymmärtää, onko sisältömarkkinointi jatkuva toimenpide pitkäaikaisilla tavoitteilla, vai onko tehtävä toteutus esimerkiksi yksi laajemman kampanjan osa.

Osuessaan oikeaan hetkeen sisällöt tukevat muuta markkinoinnin tekemistä jopa merkittävästi. Esimerkiksi kohderyhmän brändin parissa vietetty aika voi yhden luetun artikkelin myötä moninkertaistua, tai taktisen kampanjan myyntiargumentit voidaan ymmärtää selvästi paremmin laadukkaan sisällön myötä. Parhaimmillaan taktisen kampanjan tueksi tehty sisältö on samalla hakukoneoptimoitu, ja se saa huomiota myös hakukoneiden kautta pitkän aikaa julkaisunsa jälkeen.

Nykysuositukset rohkaisevat mainostajaa varaamaan osan markkinoinnin kokonaisbudjetista testaamiseen. Haluammekin haastaa markkinoinnin ammattilaisia testaamaan myös sisältömarkkinoinnin vaikutusta niin pitkä- kuin lyhytaikaisessa markkinoinnissa. Samalla kun yhä useampi työntää kätensä saveen sisältöjen osalta, saamme purettua väärinkäsityksiä ja myyttejä sisältömarkkinoinnin osalta ja tuotua entistä monipuolisempaa markkinointia Suomeen.

IAB:n tehtävänä on auttaa mainostajabrändejä, medioita sekä sisältömarkkinoinnin teknologioita toimimaan paremmin yhteistyössä koulutuksen, asiantuntijasisältöjen ja alan standardien sekä terminologian määrittelemisen avulla. Yhdessä onnistumme paremmin, mainostajan eduksi.

 

Kirjoittajat Lauri Loikkanen (Strossle, Key Account Manager) ja Albert Virtanen (Aller, Business Development Manager) ovat IAB:n Sisältömarkkinoinnin työryhmän jäseniä.

24.01.2020

Totaalinen turhautuminen kannustaa teknologian ja datan tehokkaaseen hyödyntämiseen

Kuinka muunnetaan töissä turhautuminen hedelmälliseksi yhteistyöksi? Aikana, jona positiivinen ajattelu on ottanut entistä suurempaa jalansijaa, on tärkeää arvostaa myös turhautumista. Arjen haasteet ja strategisen tason tavoitteet antavat yhdessä syötettä markkinoinnin työkaluhankinnoille ja datan hyödyntämiselle. Teknologisten ratkaisujen ei ole järkevää jäädä tiimityön ulkopuolelle, vaan niiden tulisi nousta ”uusiksi” tiimiläisiksi, jotka voivat suorittaa arjen työtehtäviä.

lue lisää

21.01.2020

Natiivimainonta 2.0 - mistä on kysymys?

Natiivimainonnan määritelmä oli Sanomalla vielä pari vuotta sitten sisältöpainotteinen: kaupallista sisältöä, joka on muodoltaan ja äänensävyltään mahdollisimman lähellä median omia sisältöjä. Nykyään natiivimainonnan piiriin kuuluu lisäksi aivan erilaisia, täydentäviä ja vaihtoehtoisia ratkaisuja. Mistä on kysymys ja millaisiin tarkoituksiin natiivimainontaa kannattaa käyttää?

lue lisää

09.12.2019

Mihin käyttää kolmannen osapuolen dataa

Omasta datasta puhutaan paljon ja syystäkin, koska sitä hyödyntäen omaa markkinointia voidaan monin tavoin tehostaa jo pienillä teoilla. Kolmannen osapuolen datan käytössä sen sijaan päädytään usein keskustelemaan lähinnä mainonnan kohdentamisesta.

lue lisää

05.12.2019

Markkinoinnin ammattilainen, näin autat asiakastasi ymmärtämään sisältömarkkinointia

Oikein ajoitettu ja kohdennettu sisältömarkkinointi saa lukijan viettämään brändin parissa aikaa parhaimmillaan moninkertaisesti.

lue lisää