Icon
IAB julkaisi sosiaalisen median sanaston IABlogi

IAB julkaisi sosiaalisen median sanaston

06.05.2013 | Toni Nummela, Opasmedia

Kommasin sun check-iniin ihan trollatakseni

Anteeksi mitä, do you speak English or Finnish?

IAB Finlandin sosiaalisen median työryhmä on julkaissut sosiaalisen median sanaston verkkomarkkinoinnin ja mainonnan parissa työskenteleville. Listan toivotaan palvelevan kaikkia alan toimijoita.

Suomessa on tätä ennen julkaistu ainakin yksi sosiaalisen median sanasto. Se on Sanastokeskus TSK:n sanasto, joka käsittelee sosiaalista mediaa osin laajemmin ja tarkemmin kuin nyt julkaistu sanasto. TSK:n sanasto ei kuitenkaan kata sitä jargonia, jota päivittäin kohtaamme työssämme eikä tämä termistö siihen kuuluisikaan.

Mitä varten tarvitaan tällainen sanasto?

Voisin mehustella sillä, kuinka poistamme tässä esteitä verkkomainonnan tieltä ynnä muuta ylevää. Tilanne on kuitenkin tämä:

Mainostajien kielessä vilahtelevat edelleen fanit vaikka termi ei ole ollut käytössä Facebookissa enää kolmeen vuoteen, käyttäjät kommaavat ja tarjoavat, ja täytyy myöntää, etten minä tiennyt ihan tarkkaan, mitä on ihkusälä.

Olen asioinut satojen suomalaisten yritysten kanssa urani aikana, keskustellut viime vuosina osallistamisesta, like-gateista ja venueista. Vastaukseksi saa nyökyttelyä ja innostuneita katseita. Välillä asiakkaan tekisi varmasti mieli mennä googlaamaan, että mistä hitosta tuo jätkä oikein puhuu.

Kenelle tämä sanasto on tehty?

Yhdelle sanastossa olevat sanat saattavat olla itsestäänselvyyksiä, toiselle tärkeä sanakirja uuteen maailmaan ja kolmannen mielestä aivan puutteellinen. Tunnistitko itsesi? Missä sinä olet? Jätä itsestäsi merkki, niin tiedän, että olet olemassa muuallakin kuin mielikuvituksessani.

Onko sanasto valmis?

Ei ole.

Sanasto on tehty kollektiivisena sisällöntuotantona. Voit katsoa sanastosta  mitä se tarkoittaa. Valehtelisin, jos väittäisin, että tätä on hinkattu lukuisia päiviä. Ei tosiaankaan ole.

Toivomme heti palautetta sanastosta. Lyttää, kehu, hauku, ylistä, mutta kerro miksi näin.

Kaipaamme myös lisää selitystä kaipaa sanoja, termejä ja käsitteitä.

Voit osallistua ainakin seuraavilla tavoilla:
1. Kommentoi sanastoa tämän blogiartikkelin kommenteissa
2. Twiittaa #somesanasto-tunnisteella Twitterissä
3. Osallistu lauantaina 18.5.2013 SomeTime2013-tapahtumassa #somesanasto-talkoisiin joko netin kautta tai paikan päällä. IAB Finland on tapahtumassa läsnä.

14.06.2021

Mitä kohderyhmiä eri somekanavissa tavoittaa?

IAB Finlandin sosiaalisen median trendityöryhmä kirjoittaa vuoden 2021 aikana mainostajille suunnatun blogisarjan sosiaalisen median trendeistä. Toisessa osassa tarkastellaan eri somekanavien tavoittavia kohderyhmiä.

lue lisää

09.06.2021

Kaupan media auttaa mainostajia vaikeinakin aikoina ja ui mediamarkkinassa vastavirtaan

Maailman suurimmat mediayhtiöt ovat tällä hetkellä kauppoja. Amazonin, Krogerin, CVS:n ja Targetin kaltaiset kaupat näyttävät suuntaa markkinoinnille. Suomalaisille mainostajille kaupan media on vielä uusi tuttavuus. Olemme tutkineet kaupan median tunnettuutta Suomessa ja havainneet, että nousujohteisesta kehityksestä huolimatta sitä voitaisiin hyödyntää entistä enemmän.

lue lisää

03.06.2021

Peliala tarjoaa uusia mahdollisuuksia mainostajalle

Peliala on noussut maailman suurimmaksi viihdetoimialaksi. Mainostajalle tämä tarjoaa uusia mahdollisuuksia mielenkiintoisen mediaympäristön, laajan ja sitoutuneen yleisön sekä laadukkaiden mainosratkaisujen osalta.

lue lisää

01.06.2021

Kuinka tavoittaa kohdeyleisö kolmannen osapuolen evästeiden kadotessa?

Tänä keväänä yksi markkinointikentän kuumimmista puheenaiheista on ollut kolmannen osapuolen evästeiden poistuminen. Miten markkinoija voi reagoida tähän mainonnan radikaaliin muutokseen ja kuinka mainontaa voidaan kohdentaa jatkossa?

lue lisää