
Hakumainonta vastaan hakukoneoptimointi?
Yllättävän usein törmää edelleen väitteisiin, että maksettu hakusanamainonta on kankkulan kaivoon heitettyä rahaa, ja ainoastaan luonnollisten hakutulosten parantamiseksi tehty hakukoneoptimointi riittää.
Kun tällaisiin väitteisiin törmää jopa painetuissa oppaissa ja Internet-konsultteina esiintyvien teksteissä, niin herää lähinnä kaksi kysymystä: onko väitteen esittäjän oma osaaminen ja asiantuntemus vielä kovin alkutekijöissään, vai onko vain tämän kokemus hyvin kapea-alaista asiakkuuksien osalta?
Sillä jokainen, joka on ylläpitänyt lukuisia hakusanamainonnan tilejä esimerkiksi jossain Google Certified Partner -toimistossa, tietää luetella saman tien useita asiakkaita, jotka pystyvät ansaitsemaan moninkertaisena, jopa monikymmenkertaisena sen panostuksen, mitä käyttävät hakumainontaan. Joten eihän tuo kannattavuus ole mikään uskon asia, kun siitä on mahdollista lyödä selkeät faktat pöytään.
Ohessa esitetyn kuvion tyyppiset ROI-käyrät ovat aivan arkipäivää puolestaan niissä taloissa, joissa hakumainonnan ammattilaiset ovat päässeet optimoimaan asiakastilejä. Optimointi tässä siis tarkoittaa tilin tehostamista, ei sivuston optimointia hakukoneille. Mistään poikkeustapauksesta ei todellakaan ole kyse, vaan jopa tuhansien prosenttien ROI-luvut ovat ihan arkipäivää hakumainonnassa. Alla mainitussa esimerkissä hakumainostilin kannattavuus on tuplattu 10 viikossa hakutilin optimoinnin aloittamisesta.
Kenelle hakumainonta kannattaa?
Tietenkin on totta, että hakumainonta ei voi olla kaikille kannattavaa. Se, onko hakumainontaan laitetut rahat mahdollista saada moninkertaisena takaisin, on kiinni monesta tekijästä. Tärkeimmäksi noteeraisin itse keskioston arvon. Jos yksittäisen kaupan keskiarvo on jossain 10–15 euron tuntumassa ja toimiala on vielä kovin kilpailtu, niin on hyvin todennäköistä, että suurikaan hakukone-guru ei taio tiliä kannattavaksi. Mutta jos taas keskiosto on yli sata euroa, saa olla jo melkoinen tumpelo hakutiliä hoitamassa, jos ei saa hakumainontaa kannattavaksi.
Toinen tärkeä tekijä on tietenkin konversioprosentti. Jokainen voi ottaa taskulaskimen esiin ja näppäillä, millaiseksi muodostuu ROI-%, jos esimerkiksi 50 euron keskiostolla ja 50 sentin keskimääräisellä klikkihinnalla verkkokaupan konversioprosentti on 2 % tai 5 %. Sillä se, mikä 2 %:in konversiolla ei ole kannattavaa, on 5 %:in konversiolla hyvinkin kannattavaa mainontaa. Siis noinkin alhaisella keskiostolla.
Kolmas tärkeä muuttuja on tietenkin kilpailun määrä ja sitä kautta klikin hinta toimialalla. Edelleen löytyy Suomesta toimialoja, joissa klikin hinnat ovat vain 10-20 sentin luokkaa, jolloin hakumainonta on hyvin helppoa saada kannattavaksi, vaatimattomillakin konversio-prosenteilla.
Hakukoneoptimointi kannattaa aina
Tietenkin hakuoptimoinnin puolesta on helppo puhua, koska se johtaa oikein tehtynä aina ilmaisen liikenteen kasvuun sivustolle. Ja usein se johtaa myös siihen, että maksetun hakumainonnan kuluja voidaan pudottaa, kun ilmainen hakuliikenne kasvaa. Mutta silti väitteet, että maksettu hakumainonta kannattaisi kokonaan lopettaa, kunhan vain SEO hoidetaan kuntoon, ovat lähinnä asiantuntemattomuutta.
Usein kuulee esimerkiksi sanottavan, että ei kannata mainostaa lainkaan maksettua mainontaa, koska luonnolliset hakutulokset johtavat ilmaiseksi kävijän sivustolle. Mutta entä jos maksettuun mainokseen saadaan ajankohtainen tarjous ja linkit suoraan tarjoussivulle, josta konversio on moninkertainen verrattuna luonnollisen haun kautta etusivulle ohjattuun kävijään? Ja jos hakumainonnan kautta pyydystetyn kävijän konversioprosentti on paljon parempi ja keskiostos suurempi – kannattaako silloinkin jättää hakumainonta pois ja ”säästää” mainoskuluissa?
Älä siis säästä mainospanostuksissa silloin, kun ne ovat hyvin kannattavia! Hyvin tehty sivuston optimointi vähentää tarvetta hakumainontaan, mutta kannattavaa hakumainontaa ei silti ole mitään syytä lopettaa. Miten sitten tehdä hakumainontaa kannattavasti? Suosittelen, että otat yhteyttä hakumainonnan ammattilaiseen. Ethän leikkaa tukkaasikaan itse…
26.09.2025
IAB Insider: Attention pintaa syvemmältä – miksi huomio ratkaisee mediamainonnassa?
Digitaalinen mainonta elää murrosta, jossa pelkkä näkyvyys ei enää riitä. Markkinoijat ja mediatoimistot etsivät entistä tarkempia keinoja mitata, miten mainokset todella vaikuttavat yleisöön. Tässä keskustelussa nousee esiin yksi termi ylitse muiden: attention. Mutta mitä attention oikeastaan tarkoittaa, miksi se on noussut puheenaiheeksi juuri nyt ja millaista lisäarvoa se tuo mediaostamiseen?
lue lisää23.09.2025
Attention ja vastuullisuus – digimainonnan uusi voimapari
Digimainonnassa puhutaan yhä enemmän attentionista – siitä, että henkilö todennettavasti katsoo tai kuulee mainosta, jolle on altistunut. Samalla vastuullisuus on noussut keskeiseksi teemaksi, ei vain yritysten arvoissa vaan myös konkreettisissa mediavalinnoissa ja tuotantotavoissa. Kun suunnittelet kampanjaa, attentionin ja vastuullisuuden yhdistäminen ei ole vain mahdollista – se on luonnollinen osa modernia, eettistä ja tehokasta mainontaa.
lue lisää22.09.2025
Retail media selkeytyy: IAB Finlandin Retail median työryhmä määritteli alan keskeiset muodot ja hyödyt
Retail media on noussut vauhdilla yhdeksi digimarkkinoinnin puhutuimmista ilmiöistä. Se tarjoaa mainostajille mahdollisuuden tavoittaa kuluttajat suoraan ostopolun eri vaiheissa – aina myymälästä verkkosivuille ja ulkoisiin medioihin. IAB Finlandin retail median työryhmä on laatinut selkeät määritelmät alan keskeisistä muodoista (in-store, on-site ja off-site), avannut niiden hyödyt ja haasteet sekä koonnut ohjeistuksen markkinan kehittämisen tueksi.
lue lisää12.09.2025
IAB Insider: Retail media – kuka voittaa, kun kauppa muuttuu mediataloksi?
Retail media on noussut vauhdilla markkinoinnin kuumimmaksi ilmiöksi – ja hyvästä syystä. Kun kaupat muuttuvat mediataloiksi, mainostajille avautuu uusia mahdollisuuksia tavoittaa asiakkaat aivan ostopolun ytimessä. Mutta kuka tässä pelissä lopulta voittaa, ja mitä riskejä ja haasteita liittyy datan, kanavien ja kaupallisten kumppanuuksien hallintaan? Uusimmassa IAB Insider -podcast-jaksossa sukelletaan retail median maailmaan, avataan sen merkitys suomalaiselle markkinalle ja kerrotaan, mitä jokaisen markkinoijan tulisi tehdä pysyäkseen kehityksessä mukana.
lue lisää