Icon
Eväitä bloggaamiseen IABlogissa IABlogi

Eväitä bloggaamiseen IABlogissa

15.01.2014 | Marko Siltala

IABlogi on uusinut ohjeistusta blogiartikkeleiden kirjoittamiseen vuodelle 2014. IABlogi on verkkomainonnan edistystä ajava asiantuntijablogi, joka koostuu digialan yritysten mielipidevaikuttajien ja asiantuntijoiden kirjoituksista.

IABlogin tarkoituksena on lisätä tietotaitoa markkinaan ja edistää alan kehitystä tarjoamalla asiantuntijoille foorumi, jossa tavoittaa alan ihmiset ja levittää sanomaansa. Lähtökohtana on tuottaa ajankohtaista, hyödyllistä ja mielellään käytännönläheistä tietoutta sekä tarjota mielipiteitä.

Artikkelit IABlogissa:

Keskity omaan pääosaamisalueeseesi. Artikkelin tulee koskea digimainontaa ja -markkinointia tai siihen liittyviä aiheita. Suosittelemme käsittelemään aiheita, jotka parhaiten tunnet. Näin artikkeli tuottaa hyödyllistä sisältöä muille lukijoille.

Muista hyödyllinen sisältö. Voit käsitellä esimerkiksi viimeisimpiä alan trendejä, sivuta alan uutisia, hyödyntää case-esimerkkejä sekä antaa käytännöllisiä ja hyödyllisiä neuvoja tai näkökulmia. Hyvä tapa on aluksi miettiä aihetta joka voisi olla hyödyksi muille. Omaa kirjoitustyyliä ja esimerkiksi huumoria voi vapaasti käyttää.

Valitse oikea pituus. Suositeltava pituus artikkelille on noin 500–750 sanaa tai noin 1–1,5 A4-sivua (huom! ilman kuvia). Vastaanotamme mielellämme lyhyempiä ja hieaman pitempiäkin artikkeleita, mutta emme kuitenkaan suosittele kirjoittamaan yli 1 000 sanan artikkeleita.

Mene suoraan asiaan. Kun kerrot pääpointtisi heti artikkelin alussa, on huomattavasti todennäköisempää, että lukija myös lukee tekstin loppuun.

Vältä liiallista kopiontia. Suosittelemme tuottamaan mahdollisimman paljon omaa sisältöä sen sijaan että kopioisit sisältöä muualta. Toki muita lähteitä voi hyödyntää ja sivuta, mutta älä kuitenkaan kopioi tekstiä sellaisenaan toisesta lähteestä. Mikäli viittaat muualle, tee se asianmukaisesti. Tällöin linkittäminen alkuperäislähteeseen on suositeltavaa.

Vahvista sanomaasi esimerkein. Suosittelemme havainnollistamaan viestiäsi ja käyttämään esimerkkejä. Suosittelemme videoiden, kuvien ja muiden case-esimerkkien käyttöä.

Vältä myyntipuheita. Voit hyvin käyttää esimerkkejä omasta yrityksestäsi. Muistathan kuitenkin, että tarkoituksena ei ole markkinoida yrityksesi palveluita vaan hyödyntää kokemuksianne esimerkkinä muille.

Vältä turhaa negatiivisuutta. Ethän käytä liiallista negatiivisuutta muita alan toimijoita, kuten yrityksiä tai henkilöitä kohtaan, varsinkaan ilman perusteltua syytä.

Edistä digimainontaa. IABlogin ja sen artikkeleiden tarkoitus on tukea ja edesauttaa verkkomainonnan edistystä tarjoamalla hyödyllistä ja mielenkiintoista sisältöä lukijoilleen.

blogidigimarkkinointiiabfinlandpodcastsisältömarkkinointidatateknologiaSosiaalinen mediajäsenetjäsenesittelymarko siltalaIABloginatiivimainontaDingledigimainonta

12.09.2025

IAB Insider: Retail media – kuka voittaa, kun kauppa muuttuu mediataloksi?

Retail media on noussut vauhdilla markkinoinnin kuumimmaksi ilmiöksi – ja hyvästä syystä. Kun kaupat muuttuvat mediataloiksi, mainostajille avautuu uusia mahdollisuuksia tavoittaa asiakkaat aivan ostopolun ytimessä. Mutta kuka tässä pelissä lopulta voittaa, ja mitä riskejä ja haasteita liittyy datan, kanavien ja kaupallisten kumppanuuksien hallintaan? Uusimmassa IAB Insider -podcast-jaksossa sukelletaan retail median maailmaan, avataan sen merkitys suomalaiselle markkinalle ja kerrotaan, mitä jokaisen markkinoijan tulisi tehdä pysyäkseen kehityksessä mukana.

lue lisää

29.08.2025

IAB Insider: Luovuuden merkitys digimainonnassa

Mainonnan vaikuttavuus syntyy usein luovuudesta – mutta mitä luovuus oikeastaan on, ja miten se voidaan kääntää mitattavaksi tulokseksi? Tässä IAB Insider -jaksossa dentsun Juha Halmesvaara ja Aleksi Auvinen keskustelevat luovuuden merkityksestä markkinoinnissa, Cannes Lions -festivaalin opeista sekä siitä, miten Suomi voisi ottaa askeleen kohti kansainvälistä luovuuden kärkeä.

lue lisää

15.08.2025

IAB Studio: Mitä vastuullisuus digimainonnassa tarkoittaa?

Digitaalinen mainonta nähdään usein teknisenä tehokkuuspelinä, jossa klikit, näkyvyydet ja ROI hallitsevat keskustelua. Mutta mitä tapahtuu, kun mukaan tuodaan sana vastuullisuus? IAB Studion podcastissa juontaja Jannina Niskala ja vieraana ollut koulutusvastaava Heidi Blomberg IAB Finlandilta pureutuvat aiheeseen, joka koskettaa koko mainosalaa. Jaksossa käydään läpi, mitä vastuullisuus digimainonnassa tarkoittaa, miksi se on ajankohtaisempaa kuin koskaan – ja miten jokainen alan toimija voi lähteä liikkeelle, vaikka täydellisyyteen ei kukaan pääsisikään.

lue lisää

13.08.2025

Nimitysuutinen: IAB Finlandin uusi vetäjä kasvoi digimarkkinoinnin osaajaksi nuorten mukana

Anni Lintula aloitti 1. elokuuta IAB Finlandin toiminnanjohtajana. Aiemmin hän on toiminut muun muassa A-lehtien B2B-liiketoiminnan johtajana, yritysasiakkuuksien luovana johtajana ja nuorten medioiden liiketoiminnan johtajana. Lintulalla on myös taustaa palkittujen digimainonnan konseptien kehittäjänä. Koulutukseltaan hän on valtiotieteiden maisteri Helsingin yliopistosta.

lue lisää