Icon
Eväitä bloggaamiseen IABlogissa IABlogi

Eväitä bloggaamiseen IABlogissa

15.01.2014 | Marko Siltala

IABlogi on uusinut ohjeistusta blogiartikkeleiden kirjoittamiseen vuodelle 2014. IABlogi on verkkomainonnan edistystä ajava asiantuntijablogi, joka koostuu digialan yritysten mielipidevaikuttajien ja asiantuntijoiden kirjoituksista.

IABlogin tarkoituksena on lisätä tietotaitoa markkinaan ja edistää alan kehitystä tarjoamalla asiantuntijoille foorumi, jossa tavoittaa alan ihmiset ja levittää sanomaansa. Lähtökohtana on tuottaa ajankohtaista, hyödyllistä ja mielellään käytännönläheistä tietoutta sekä tarjota mielipiteitä.

Artikkelit IABlogissa:

Keskity omaan pääosaamisalueeseesi. Artikkelin tulee koskea digimainontaa ja -markkinointia tai siihen liittyviä aiheita. Suosittelemme käsittelemään aiheita, jotka parhaiten tunnet. Näin artikkeli tuottaa hyödyllistä sisältöä muille lukijoille.

Muista hyödyllinen sisältö. Voit käsitellä esimerkiksi viimeisimpiä alan trendejä, sivuta alan uutisia, hyödyntää case-esimerkkejä sekä antaa käytännöllisiä ja hyödyllisiä neuvoja tai näkökulmia. Hyvä tapa on aluksi miettiä aihetta joka voisi olla hyödyksi muille. Omaa kirjoitustyyliä ja esimerkiksi huumoria voi vapaasti käyttää.

Valitse oikea pituus. Suositeltava pituus artikkelille on noin 500–750 sanaa tai noin 1–1,5 A4-sivua (huom! ilman kuvia). Vastaanotamme mielellämme lyhyempiä ja hieaman pitempiäkin artikkeleita, mutta emme kuitenkaan suosittele kirjoittamaan yli 1 000 sanan artikkeleita.

Mene suoraan asiaan. Kun kerrot pääpointtisi heti artikkelin alussa, on huomattavasti todennäköisempää, että lukija myös lukee tekstin loppuun.

Vältä liiallista kopiontia. Suosittelemme tuottamaan mahdollisimman paljon omaa sisältöä sen sijaan että kopioisit sisältöä muualta. Toki muita lähteitä voi hyödyntää ja sivuta, mutta älä kuitenkaan kopioi tekstiä sellaisenaan toisesta lähteestä. Mikäli viittaat muualle, tee se asianmukaisesti. Tällöin linkittäminen alkuperäislähteeseen on suositeltavaa.

Vahvista sanomaasi esimerkein. Suosittelemme havainnollistamaan viestiäsi ja käyttämään esimerkkejä. Suosittelemme videoiden, kuvien ja muiden case-esimerkkien käyttöä.

Vältä myyntipuheita. Voit hyvin käyttää esimerkkejä omasta yrityksestäsi. Muistathan kuitenkin, että tarkoituksena ei ole markkinoida yrityksesi palveluita vaan hyödyntää kokemuksianne esimerkkinä muille.

Vältä turhaa negatiivisuutta. Ethän käytä liiallista negatiivisuutta muita alan toimijoita, kuten yrityksiä tai henkilöitä kohtaan, varsinkaan ilman perusteltua syytä.

Edistä digimainontaa. IABlogin ja sen artikkeleiden tarkoitus on tukea ja edesauttaa verkkomainonnan edistystä tarjoamalla hyödyllistä ja mielenkiintoista sisältöä lukijoilleen.

23.05.2024

IAB Jäsenesittely: Teads ja Niklas Kevin

Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa Teads ja Niklas Kevin

lue lisää

22.05.2024

Alma Media tarjoaa ohjelmallisen mainonnan tilannekatsauksen: Näin Suomi bidaa vuonna 2024

Alman vuoden 2024 alussa toteutettu Näin Suomi bidaa -kyselytutkimus on jälleen saanut paljon huomiota valottaessaan ohjelmallisen mainonnan tilan Suomen markkinoilla. Kyselyyn vastasi yli sata ohjelmallista mainontaa ammattimaisesti toteuttavaa henkilöä, kattavasti niin mediatoimistoista kuin mainostajan trading deskeissä.

lue lisää

22.05.2024

IAB Jäsenesittely: Kuuki ja Ulla Ristkari-Ryynänen

Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa Kuuki ja Ulla Ristkari-Ryynänen

lue lisää

16.05.2024

Vaikuttajamarkkinoinnin määrä 7 % kasvussa vuonna 2023

IAB Finlandin ja vaikuttajatoimistojen yhteisen selvityksen perusteella vaikuttajamarkkinoinnin kokonaismarkkina Suomessa vuonna 2023 oli 56,1 miljoonaa euroa. Vuoteen 2022 verrattuna kasvua oli noin 7 %.

lue lisää