Icon
Alkoholilaki ja sisältömarkkinointi blogeissa – ei jaettavaksi, mutta tykätä saa IABlogi

Alkoholilaki ja sisältömarkkinointi blogeissa – ei jaettavaksi, mutta tykätä saa

18.12.2014 | A-Lehdet

Voiko bloggaaja tehdä enää ensi vuonna yhteistyökampanjoita minkään alkoholijuomien kanssa, kysyy moni asiakas ja yhteistyökumppani. Joku väittää suoraan, että ei saa, sillä kuluttajan tuottamaa sisältöä ei saa hyödyntää eikä jakaa sosiaalisessa mediassa.

Bloggaaja saa edelleen nautiskella alkoholijuomia ja päivittää siitä blogiinsa, jos siltä tuntuu, sillä perustuslaki turvaa jokaisen oikeuden ilmaisu- ja sananvapauteen. Alkoholimainonnan rajoitukset eivät koske yksityishenkilöitä tai journalistisen sananvapauden tai taiteen vapauden puitteissa tuotettua aineistoa - kun taas kaupallisen toimijan tulee noudattaa alkoholimainonnan säännöksiä. Alkoholimainonnassa esimerkiksi kuluttajan tuottaman sisällön käyttö on kiellettyä vuoden alusta.

Kysymys kuuluukin: onko bloggaaja kaupallinen toteuttaja, kuluttaja vai ilmaisu- ja sananvapauteen oikeutettu yksityishenkilö?

Bloggaaja saa edelleen tehdä yhteistyötä mietojen alkoholijuomien parissa. Esimerkiksi silloin tällöin saadut tuotelahjat ilman postausten sisältöön puuttumista eivät tee bloggaajasta kaupallista toimijaa.

Rajoitukset astuvat voimaan vasta, kun postauksesta maksetaan palkkio ja sillä pyritään edistämään kyseisessä kirjoituksessa mainitun alkoholijuoman myyntiä. Silloin bloggaajan rooli vaihtuu kuluttajasta kaupalliseen. Tällöin bloggaajan tulee noudattaa samoja mainonnan rajoituksia kuin muutkin mainostajat – hän ei saa esimerkiksi järjestää kilpailua, mainita rommitotin terveyttä edistävästä vaikutuksesta tai kehottaa lukijoitaan kertomaan alkoholiin liittyvistä kokemuksista. Itseasiassa blogissa kaikki lukijoiden alkoholia koskevat kommentit tulee poistaa.

Ja jakaa ei saa, sillä Valviran ohjeiston mukaan “alkoholijuoman mainonta on kiellettyä 1.1.2015 alkaen, jos sen kaupallinen toteuttaja käyttää hallitsemassaan tietoverkon palvelussa kuluttajien tuottamaa sanallista tai kuvallista sisältöä tai saattaa palvelun välityksellä kuluttajien jaettavaksi tuottamaansa tai kuluttajien tuottamaa sanallista tai kuvallista sisältöä.” Eli ns. perinteisillä internetsivuilla julkaistu lain pykäliä noudattava blogipostaus on täysin sallittu, kunhan sen jakamista sosiaalisessa mediassa rajoitetaan. Periaatteessa tykätä saa useissa palveluissa, mutta helposti jaettavaa sisältöä ei saa luoda. Facebook-tykkäys ainakin lasketaan rajatapaukseksi.

Onneksi Valvira itse toteaa, että “se, missä menee kielletyn ja sallityn toiminnan raja, perustuu aina tapauskohtaiseen kokonaisarvioon.” Valvira on luvannut päivittää tarvittaessa ohjeistustaan, joten keskustelkaamme ja paljon, sillä niitä esimerkkitapauksia tuntuu moni kuumeisesti odottelevan. Tutustu Valviran ohjeistukseen täällä.

Veera Sydänmaanlakka
Tuottaja / A-lehdet, Digimedia SalesLab
@veerasydan

09.11.2023

Loppuvuoden must-know: Tulos Helsingin digimarkkinoinnin webinaarit

Digimarkkinointi nyt: trendit ja kuumimmat puheenaiheet – Tulos Helsingin webinaarisarja tarjoaa kattavan läpileikkauksen loppuvuoden ajankohtaisimmista digimarkkinoinnin aiheista. Valitse itseäsi kiinnostavin tai ilmoittaudu kaikkiin!

lue lisää

02.11.2023

Tule mukaan menestykseen – MIXX Awards hakee yhteistyökumppaneita ensi kevään tapahtumaan!

IAB MIXX Awards on värikäs ja iloinen tapahtuma, joka kokoaa yhteen digimarkkinoinnin innovaatiot ja edelläkävijät juhlimaan alansa huippusaavutuksia. Keväällä 2023 ensimmäistä kertaa järjestetty tapahtuma keräsi huiman suosion ja sai osakseen paljon kiitoksia niin osallistujilta kuin järjestäjiltäkin. Tämän myötä on päätetty järjestää tapahtuma myös ensi keväänä.

lue lisää

31.10.2023

Digimarkkinoinnin huipulla: Haastattelussa IAB:n sertifikaattikoulutuksen käyneet ammattilaiset

Tervetuloa seuraamaan blogisarjaamme, jossa kurkistamme IAB Finlandin sertifikaattikoulutuksen kulisseihin ja pääsemme kuulemaan, kuinka koulutus on vaikuttanut markkinoinnin ja myynnin ammattilaisten urapolkuun ja osaamiseen. IAB Finlandin digimarkkinoinnin koulutus tarjoaa ajankohtaista ja käytännönläheistä tietoa digitaalisesta markkinoinnista. IAB on sertifioinut satoja markkinoinnin ja mainonnan asiantuntijoita vuosien kokemuksella. Sarjamme toisessa osassa tapaamme Sanna Uusivirran, joka työskentelee HILLA GROUPILLA markkinointipäällikkönä ja hän on suorittanut IAB:n Digimarkkinoijan ja -myyjän sertifikaattikoulutuksen.

lue lisää

24.10.2023

Digimarkkinoinnin huipulla: Haastattelussa IAB:n sertifikaattikoulutuksen käyneet ammattilaiset

Tervetuloa seuraamaan blogisarjaamme, jossa kurkistamme IAB Finlandin sertifikaattikoulutuksen kulisseihin ja pääsemme kuulemaan, kuinka koulutus on vaikuttanut markkinoinnin ja myynnin ammattilaisten urapolkuun ja osaamiseen. IAB Finlandin digimarkkinoinnin koulutus tarjoaa ajankohtaista ja käytännönläheistä tietoa digitaalisesta markkinoinnista. IAB on sertifioinut satoja markkinoinnin ja mainonnan asiantuntijoita vuosien kokemuksella. Sarjamme ensimmäisessä osassa tapaamme Titta Toivasen, joka työskentelee HILLA GROUPILLA Kainuun ja Koillismaan myyntiryhmän vetäjänä ja hän on suorittanut IAB:n Digimarkkinoijan ja -myyjän sertifikaattikoulutuksen.

lue lisää