
Alkoholilaki ja sisältömarkkinointi blogeissa – ei jaettavaksi, mutta tykätä saa
Voiko bloggaaja tehdä enää ensi vuonna yhteistyökampanjoita minkään alkoholijuomien kanssa, kysyy moni asiakas ja yhteistyökumppani. Joku väittää suoraan, että ei saa, sillä kuluttajan tuottamaa sisältöä ei saa hyödyntää eikä jakaa sosiaalisessa mediassa.
Bloggaaja saa edelleen nautiskella alkoholijuomia ja päivittää siitä blogiinsa, jos siltä tuntuu, sillä perustuslaki turvaa jokaisen oikeuden ilmaisu- ja sananvapauteen. Alkoholimainonnan rajoitukset eivät koske yksityishenkilöitä tai journalistisen sananvapauden tai taiteen vapauden puitteissa tuotettua aineistoa - kun taas kaupallisen toimijan tulee noudattaa alkoholimainonnan säännöksiä. Alkoholimainonnassa esimerkiksi kuluttajan tuottaman sisällön käyttö on kiellettyä vuoden alusta.
Kysymys kuuluukin: onko bloggaaja kaupallinen toteuttaja, kuluttaja vai ilmaisu- ja sananvapauteen oikeutettu yksityishenkilö?
Bloggaaja saa edelleen tehdä yhteistyötä mietojen alkoholijuomien parissa. Esimerkiksi silloin tällöin saadut tuotelahjat ilman postausten sisältöön puuttumista eivät tee bloggaajasta kaupallista toimijaa.
Rajoitukset astuvat voimaan vasta, kun postauksesta maksetaan palkkio ja sillä pyritään edistämään kyseisessä kirjoituksessa mainitun alkoholijuoman myyntiä. Silloin bloggaajan rooli vaihtuu kuluttajasta kaupalliseen. Tällöin bloggaajan tulee noudattaa samoja mainonnan rajoituksia kuin muutkin mainostajat – hän ei saa esimerkiksi järjestää kilpailua, mainita rommitotin terveyttä edistävästä vaikutuksesta tai kehottaa lukijoitaan kertomaan alkoholiin liittyvistä kokemuksista. Itseasiassa blogissa kaikki lukijoiden alkoholia koskevat kommentit tulee poistaa.
Ja jakaa ei saa, sillä Valviran ohjeiston mukaan “alkoholijuoman mainonta on kiellettyä 1.1.2015 alkaen, jos sen kaupallinen toteuttaja käyttää hallitsemassaan tietoverkon palvelussa kuluttajien tuottamaa sanallista tai kuvallista sisältöä tai saattaa palvelun välityksellä kuluttajien jaettavaksi tuottamaansa tai kuluttajien tuottamaa sanallista tai kuvallista sisältöä.” Eli ns. perinteisillä internetsivuilla julkaistu lain pykäliä noudattava blogipostaus on täysin sallittu, kunhan sen jakamista sosiaalisessa mediassa rajoitetaan. Periaatteessa tykätä saa useissa palveluissa, mutta helposti jaettavaa sisältöä ei saa luoda. Facebook-tykkäys ainakin lasketaan rajatapaukseksi.
Onneksi Valvira itse toteaa, että “se, missä menee kielletyn ja sallityn toiminnan raja, perustuu aina tapauskohtaiseen kokonaisarvioon.” Valvira on luvannut päivittää tarvittaessa ohjeistustaan, joten keskustelkaamme ja paljon, sillä niitä esimerkkitapauksia tuntuu moni kuumeisesti odottelevan. Tutustu Valviran ohjeistukseen täällä.
Veera Sydänmaanlakka
Tuottaja / A-lehdet, Digimedia SalesLab
@veerasydan
26.09.2025
IAB Insider: Attention pintaa syvemmältä – miksi huomio ratkaisee mediamainonnassa?
Digitaalinen mainonta elää murrosta, jossa pelkkä näkyvyys ei enää riitä. Markkinoijat ja mediatoimistot etsivät entistä tarkempia keinoja mitata, miten mainokset todella vaikuttavat yleisöön. Tässä keskustelussa nousee esiin yksi termi ylitse muiden: attention. Mutta mitä attention oikeastaan tarkoittaa, miksi se on noussut puheenaiheeksi juuri nyt ja millaista lisäarvoa se tuo mediaostamiseen?
lue lisää23.09.2025
Attention ja vastuullisuus – digimainonnan uusi voimapari
Digimainonnassa puhutaan yhä enemmän attentionista – siitä, että henkilö todennettavasti katsoo tai kuulee mainosta, jolle on altistunut. Samalla vastuullisuus on noussut keskeiseksi teemaksi, ei vain yritysten arvoissa vaan myös konkreettisissa mediavalinnoissa ja tuotantotavoissa. Kun suunnittelet kampanjaa, attentionin ja vastuullisuuden yhdistäminen ei ole vain mahdollista – se on luonnollinen osa modernia, eettistä ja tehokasta mainontaa.
lue lisää22.09.2025
Retail media selkeytyy: IAB Finlandin Retail median työryhmä määritteli alan keskeiset muodot ja hyödyt
Retail media on noussut vauhdilla yhdeksi digimarkkinoinnin puhutuimmista ilmiöistä. Se tarjoaa mainostajille mahdollisuuden tavoittaa kuluttajat suoraan ostopolun eri vaiheissa – aina myymälästä verkkosivuille ja ulkoisiin medioihin. IAB Finlandin retail median työryhmä on laatinut selkeät määritelmät alan keskeisistä muodoista (in-store, on-site ja off-site), avannut niiden hyödyt ja haasteet sekä koonnut ohjeistuksen markkinan kehittämisen tueksi.
lue lisää12.09.2025
IAB Insider: Retail media – kuka voittaa, kun kauppa muuttuu mediataloksi?
Retail media on noussut vauhdilla markkinoinnin kuumimmaksi ilmiöksi – ja hyvästä syystä. Kun kaupat muuttuvat mediataloiksi, mainostajille avautuu uusia mahdollisuuksia tavoittaa asiakkaat aivan ostopolun ytimessä. Mutta kuka tässä pelissä lopulta voittaa, ja mitä riskejä ja haasteita liittyy datan, kanavien ja kaupallisten kumppanuuksien hallintaan? Uusimmassa IAB Insider -podcast-jaksossa sukelletaan retail median maailmaan, avataan sen merkitys suomalaiselle markkinalle ja kerrotaan, mitä jokaisen markkinoijan tulisi tehdä pysyäkseen kehityksessä mukana.
lue lisää