Alkoholilaki ja sisältömarkkinointi blogeissa – ei jaettavaksi, mutta tykätä saa
Voiko bloggaaja tehdä enää ensi vuonna yhteistyökampanjoita minkään alkoholijuomien kanssa, kysyy moni asiakas ja yhteistyökumppani. Joku väittää suoraan, että ei saa, sillä kuluttajan tuottamaa sisältöä ei saa hyödyntää eikä jakaa sosiaalisessa mediassa.
Bloggaaja saa edelleen nautiskella alkoholijuomia ja päivittää siitä blogiinsa, jos siltä tuntuu, sillä perustuslaki turvaa jokaisen oikeuden ilmaisu- ja sananvapauteen. Alkoholimainonnan rajoitukset eivät koske yksityishenkilöitä tai journalistisen sananvapauden tai taiteen vapauden puitteissa tuotettua aineistoa - kun taas kaupallisen toimijan tulee noudattaa alkoholimainonnan säännöksiä. Alkoholimainonnassa esimerkiksi kuluttajan tuottaman sisällön käyttö on kiellettyä vuoden alusta.
Kysymys kuuluukin: onko bloggaaja kaupallinen toteuttaja, kuluttaja vai ilmaisu- ja sananvapauteen oikeutettu yksityishenkilö?
Bloggaaja saa edelleen tehdä yhteistyötä mietojen alkoholijuomien parissa. Esimerkiksi silloin tällöin saadut tuotelahjat ilman postausten sisältöön puuttumista eivät tee bloggaajasta kaupallista toimijaa.
Rajoitukset astuvat voimaan vasta, kun postauksesta maksetaan palkkio ja sillä pyritään edistämään kyseisessä kirjoituksessa mainitun alkoholijuoman myyntiä. Silloin bloggaajan rooli vaihtuu kuluttajasta kaupalliseen. Tällöin bloggaajan tulee noudattaa samoja mainonnan rajoituksia kuin muutkin mainostajat – hän ei saa esimerkiksi järjestää kilpailua, mainita rommitotin terveyttä edistävästä vaikutuksesta tai kehottaa lukijoitaan kertomaan alkoholiin liittyvistä kokemuksista. Itseasiassa blogissa kaikki lukijoiden alkoholia koskevat kommentit tulee poistaa.
Ja jakaa ei saa, sillä Valviran ohjeiston mukaan “alkoholijuoman mainonta on kiellettyä 1.1.2015 alkaen, jos sen kaupallinen toteuttaja käyttää hallitsemassaan tietoverkon palvelussa kuluttajien tuottamaa sanallista tai kuvallista sisältöä tai saattaa palvelun välityksellä kuluttajien jaettavaksi tuottamaansa tai kuluttajien tuottamaa sanallista tai kuvallista sisältöä.” Eli ns. perinteisillä internetsivuilla julkaistu lain pykäliä noudattava blogipostaus on täysin sallittu, kunhan sen jakamista sosiaalisessa mediassa rajoitetaan. Periaatteessa tykätä saa useissa palveluissa, mutta helposti jaettavaa sisältöä ei saa luoda. Facebook-tykkäys ainakin lasketaan rajatapaukseksi.
Onneksi Valvira itse toteaa, että “se, missä menee kielletyn ja sallityn toiminnan raja, perustuu aina tapauskohtaiseen kokonaisarvioon.” Valvira on luvannut päivittää tarvittaessa ohjeistustaan, joten keskustelkaamme ja paljon, sillä niitä esimerkkitapauksia tuntuu moni kuumeisesti odottelevan. Tutustu Valviran ohjeistukseen täällä.

Veera Sydänmaanlakka
Tuottaja / A-lehdet, Digimedia SalesLab
@veerasydan
05.11.2025
REKRY: Markkinoinnin asiantuntija - IAB Finland
Oletko digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin asiantuntija, joka haluaa vaikuttaa koko toimialan tulevaisuuteen? Nyt etsimme tiimiimme aikaansaavaa ja luovaa markkinoinnin osaajaa, joka ottaa kokonaisvastuun markkinoinnin suunnittelusta, monikanavaisesta sisällöntuotannosta ja tavoitteellisen markkinoinnin toteutuksesta.
lue lisää28.10.2025
IAB Insider: Digitalisoituneen tv:n mainosmahdollisuudet
Televisio elää uutta nousua – ei katoamalla, vaan digitalisoitumalla. Tässä IAB Insider -jaksossa sukellamme siihen, miten HybridiTV, HbbTV ja CTV muuttavat tapaa katsoa ja mainostaa televisiossa. Studiossa vieraana Digitan Jari Karhu ja MTV:n Saku Sahramies. Yhdessä heidän kanssaan avaamme, mitä HybridiTV tarkoittaa käytännössä, miten kuluttaja voi hyödyntää sen tarjoamia lisäpalveluita ja millaisia uusia mahdollisuuksia se tuo kuluttajille ja mainostajille.
lue lisää26.09.2025
IAB Insider: Attention pintaa syvemmältä – miksi huomio ratkaisee mediamainonnassa?
Digitaalinen mainonta elää murrosta, jossa pelkkä näkyvyys ei enää riitä. Markkinoijat ja mediatoimistot etsivät entistä tarkempia keinoja mitata, miten mainokset todella vaikuttavat yleisöön. Tässä keskustelussa nousee esiin yksi termi ylitse muiden: attention. Mutta mitä attention oikeastaan tarkoittaa, miksi se on noussut puheenaiheeksi juuri nyt ja millaista lisäarvoa se tuo mediaostamiseen?
lue lisää23.09.2025
Attention ja vastuullisuus – digimainonnan uusi voimapari
Digimainonnassa puhutaan yhä enemmän attentionista – siitä, että henkilö todennettavasti katsoo tai kuulee mainosta, jolle on altistunut. Samalla vastuullisuus on noussut keskeiseksi teemaksi, ei vain yritysten arvoissa vaan myös konkreettisissa mediavalinnoissa ja tuotantotavoissa. Kun suunnittelet kampanjaa, attentionin ja vastuullisuuden yhdistäminen ei ole vain mahdollista – se on luonnollinen osa modernia, eettistä ja tehokasta mainontaa.
lue lisää