Icon
2013 Digimenestyksen salat julki? IABlogi

2013 Digimenestyksen salat julki?

13.03.2013 | Antti Leino, Happi Mindshare

Internet on suurin kulttuuriamme muokkaava tekijä sitten television. Uudet ideat, vanhojen muunnokset, muistot ja kokemukset, kansannousut ja projektirahoitukset. Kaikki kuviteltavissa oleva siirtyy nettiin kulutettavaksi ja jaettavaksi. Suomessakin netti on ohittanut television suosiossa. 40 % meistä ei voisi kuvitella luopuvansa netistä.

Näillä alustuksilla IAB:n ja MTL:n yhteisessä seminaarissa kaksi viikkoa sitten pohdittiin mediatoimistojen, markkinoijien ja medioiden näkökulmasta millä eväillä markkinointi olisi entistä tuloksellisempaa, mutta samalla puhuttelevampaa. Iltapäivän aikana useammassakin puheenvuorossa nousivat esille samat teemat.

Oma sisällön tuotanto

Valion digitaalisen markkinoinnin vetäjä Jussi-Pekka Erkkola summaa tämän haasteen mainiosti: ilotulituksesta leirinuotiolle. Edelleen tarvitaan kampanjointia, jolla uudet tuotteet tuodaan tunnetuksi. Rinnalla tarvitaan omien mediatilojen - sivustojen, sosiaalisen median, tallennuspalvelujen etc. - sisällön kehittämistä aktiivisesti. Tavoitteena on sitouttaa asiakkaat palvelujen käyttäjiksi. Metaforana voisi pitää aikakauslehden tilaamista. Hyvä sisältö vetää lukijan mukanaan. Osuvaa ja puhuttelevaa sisältöä on iloa myös jakaa. Pitkäjänteisyys on avainasia. Kvarterissa ei synny lojaliteettiä ja faniutta. Aidosti.

Viestinnän kohdentaminen

Dagmarin Antti Kallio kertoi tarinan muodossa miten eriväriset ja -kokoiset keksit (=cookies, evästeet) entistä useammin vaikuttavat siihen, millaista mainontaa silmiemme eteen tuodaan. Käyttäytymistietojen ja intimiteetin välisen rajan vetäminen on haastava tehtävä. EU tulee puuttumaan lakisäätäjänä aiheeseen. Kannattaa tutustua esimerkiksi OBA-tietopakettiin ja Artikkeli 29 sisältöön. Kaikki ovat kuitenkin yhtä mieltä markkinoinnin puolella: kohdentaminen on järkevää toimintaa haussa, displayssä, mailisuorissa jne. Myyhän Hotels.com huhujen mukaan kalliimpia hotellihuoneita niille, joiden käyttöjärjestelmäksi sivusto tunnistaa Applen OSX:n.

Mobiilikanava

2012 oli mobiili-internetkäytön läpimurtovuosi. 2013 tulee olemaan mobiilimainonnan. Laskeutumissivujen puutteeseen vetoaminen on huono tekosyy, se osoittaa ennemminkin laiskuutta. Kysykää jokaiselta mediatalolta, miten mobiiliselailu on kehittynyt. Luvut ovat murskaavia. Mediat ovat enemmän kuin innostuneita testaamaan ja kokeilemaan monimuotoisia mobiilin kautta tapahtuvia menekinedistämiskampanjoita. Kännykän ruudulle pääseminen on osoitus arvon tuottamisesta mobiilisovelluksen kautta. Tilaa on vielä eikä sovelluksen tarvitse olla kopio sivustosta. Muista, että mobiili on käyttäytymistä ei teknologiaa. Maailmassa on muuten enemmän mobiili-internetkäyttäjiä kuin tietokonekäyttäjiä. Whitesheep Isobarin mukaan käytämme 7 tuntia päivässä erilaisten ruutujen ääressä.

Jokainen on julkaisija

Sosiaalisessa mediassa tarvitaan uusi näkökulma. Karimin ja Sarasvuon tanssi aiheutti 126 twiittausta minuutissa. so what? Suomessa on noin 2,2 miljoonaa Facebookin käyttäjää ja noin 43 000 Twitterin käyttäjää (katso http://www.toninummela.com/suomi-twitter/), kaiken kaikkiaan Suomi-tilejä on 320.000 kappaletta (hlö, yritys, brändi). Voisimmeko tehdä muutakin kuin nähdä heidät aivottomana mainonnan kohteena? Mainonta sosiaalisissa medioissa edelleen toimii kun katsoo klikkiprosentteja. Sosiaalisessa verkostoissa on vielä paljon enemmän potentiaalia. Tämä linkittyy suoraan oman sisällön tuotannon kanssa. Kiehtova ja kiinnostava sisältö lähtee nopeammin kiertämään verkostoissa. Facebook muuttaa Newsfeediään ja pakottaa meidät kuluttamaan entistä enemmän aikaa palvelussa jakamalla statuspäivitykset eri osioihin. Mieti mitä tämä voisi tarkoittaa sinulle.

"Katso miten sosiaalinen media voi toimia ilmaisena tuote-esittelynä."

Big Data

Aloitetaan small datasta edes. Real Time Bidding muuttaa verkkomainonnan ostamisen myös pienillä markkinoilla digitaaliseksi treidaamiseksi, jossa koneet tekevät kauppaa mikrosekunneissa globaaleissa mainospörsseissä. Ostamme silmäpareja oikeaan aikaan, oikealla hinnalla - emme enää mediaa. Tästäkin kertyy tuhansittain dataa. Investoidaan työkaluihin, jotka osaavat purkaa dataa. Sivustojen analytiikan analyyttinen läpikäynti säännöllisesti - ja kun rahkeet kestävät eli työkalut sekä datavirrat ovat paikoillaan, linkitetään mukaan kvantitatiivista dataa kuten asiakashistoriaa. Suomessa McDonald´s lienee pisimmällä arvioimassa, miten eri muuttujat vaikuttavat mainonnan tehoon. Jopa sää on yhtenä muuttujana mukana arvioinnissa. Pitkäjänteiselle seurannalla mainonnan eurot kohdennetaan kovalla teholla. Kampanjoinnista siirrytään jatkuvaan, optimoitavaan myynninedistämiseen.

Antti Leino on Happi Mindsharen digitaalisen liiketoiminnan vetäjä, digitaalisen markkinoinnin konsultti, seminaari-isäntä

blogidigimarkkinointiiabfinlandpodcastsisältömarkkinointidatateknologiaSosiaalinen mediajäsenetjäsenesittelymarko siltalaIABloginatiivimainontaDingledigimainonta

12.12.2025

IAB Finlandin syyskokous: uudet hallituksen jäsenet vahvistavat yhdistyksen asemaa digimainonnan ekosysteemin edelläkävijänä

IAB Finlandille valittiin uusi hallitus, samalla vahvistettiin ensi vuoden painopisteet.

lue lisää

11.12.2025

Digitaalisten ulkomainospintojen kartta

IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmä on koonnut kattavan kartan, joka kokoaa yhteen työryhmään kuuluvien yritysten kaikki digitaaliset ulkomainospinnat. Kartan avulla voit selata, rajata ja hakea mainospintoja toimijoiden, kaupunkien sekä ulkomainospintojen ominaisuuksien mukaan.

lue lisää

10.12.2025

Pelimainonnan nykytila ja trendit Suomessa 2025 -kysely

Haluamme kartoittaa, missä pelimainonta Suomessa tällä hetkellä menee ja mitä trendejä on nousemassa. Pelimainonta kattaa sekä mobiilipelien mainospaikat, pelien sisäiset mainosratkaisut että e-urheilun.

lue lisää

04.12.2025

Tekoäly sosiaalisen median markkinoinnissa: Milloin ja miten sen käyttö pitäisi merkitä?

Tekoälystä on tullut markkinoijan oikea ja vasen käsi nopeammin kuin kukaan on osannut ennustaa. Se toimii usein huomaamattomasti taustalla ja auttaa optimoimaan sosiaalisen median kampanjoita. Mutta mitä tapahtuu, kun tekoäly ei ole enää vain apuväline, vaan näkyvä osa mainossisältöjä? Pitääkö tästä kertoa kuluttajille ja jos pitää, niin miten?

lue lisää