Icon
Ekosysteemiajattelu avaa ovet digimarkkinoijalle Uutiset & blogi

Ekosysteemiajattelu avaa ovet digimarkkinoijalle

25.02.2020 | Hannaleena Koskinen, SOK Media

Digimarkkinoija joutuu luovimaan jatkuvassa muutosten aallokossa. Luovuutta ja kykyä rakentaa käytännön innovaatioita vaaditaan enemmän kuin koskaan aiemmin. Annammeko kansainvälisten verkkogoljattien sanella malleja toiminnallemme? Vai ideoimmeko ja kehitämmekö uusia omia digimarkkinoinnin ekosysteemejä ja yhteistyömuotoja suomalaisia kuunnellen?

Google ilmoitti äskettäin päätöksestään estää kolmansien osapuolten evästeet Chrome-selaimessaan. Digimainonnan kohdentaminen sellaisena kuin olemme sen oppineet ymmärtämään, katoaa näillä näkymin tulevina vuosina. Ihmiset kaipaavat silti tulevaisuudessakin palvelevaa markkinointia. Moni digimarkkinoija on viettänyt unettomia öitä uutisen julkitulon jälkeen. Oma ensireaktionikin oli alkuun vähintäänkin hämmennys.

Päätöksen on nähty johtavan tilanteeseen, jossa Googlen, Facebookin ja Amazonin kaltaiset verkkojätit muodostavat omia ekosysteemejään. Hierarkia toimijoiden välillä jyrkkenee.

Miten suomalaisten digitaalisen markkinoinnin toimijoiden tulisi vastata tilanteeseen?

Vastaus kuuluu: Rakentamalla perinteiset kilpailuasetelmat rikkovia, ennakkoluulottomia yhteistyömalleja ”kotimaisen median hengessä”. Yhdistämällä voimamme. Ajattelemalla asiakkaiden ja kuluttajien etua ja toiveita. Ekosysteemien lähtökohta on, että kuluttaja saa parempaa palvelua.

Mielestäni aika on juuri nyt otollinen eri toimijoiden ennakkoluulottomalle yhteistyölle Suomessa.

Vanhat kilpailuasetelmat murenevat

Uusia mahdollisuuksia siintää horisontissa, kunhan uskallamme tarkkailla maisemaa huolellisesti. Suunnitelmien ja toiminnan punaisena lankana on pidettävä asiakkaan liiketoiminnan ja heidän haasteidensa ymmärtämistä sekä kuluttajien toiveita. Ekosysteemiajattelu antaa tähän hyvät eväät.

Maailmalla on jo paljon kiinnostavia esimerkkejä uudenlaisista yhteistyömalleista. Esimerkiksi Walmart rakentaa kumppaneidensa kanssa omaa ekosysteemiään vahvasti kuluttajien toiveita kuunnellen. Samaa filosofiaa noudattaa myös S-ryhmä, joka pyrkii tarjoamaan asiakasomistajilleen entistä merkityksellisempää markkinointia.

Vanhat kilpailuasetelmat muuttuvat markkinointiekosysteemissä nykyaikaisiksi yhdessä ja rinnakkain tekemisen malleiksi. Lokaali liiketoiminta- ja ihmisymmärrys voimistuu kansainvälisenä trendinä. Uusille kotimaisille medioille on vahva tarve. Myös kuluttaja kaipaa markkinoinnin viitekehykseksi jotain pienempää, lokaalimpaa ja käsitettävämpää.

Digimarkkinoijien on siksi herättävä kysymään itseltään uudenlaisia kysymyksiä ja uskallettava kyseenalaistaa vanhat kilpailuasetelmat: Miksi emme voisi tehdä yhteistyötä perinteisten kilpailijoidemme kanssa? Millaista on yhteistyö vähittäiskauppamedian, mediatoimistojen ja mediatalojen välillä 2020-luvun suomalaisessa digimarkkinoinnissa?

Ja se tärkein kysymys: Millainen ekosysteemi palvelee parhaiten asiakkaidemme liiketoimintaa?

Uudenlainen ekosysteemi on suomalaisille digimarkkinoijille valtava mahdollisuus, koska ekosysteemien avulla pystymme ymmärtämään parhaiten asiakkaiden liiketoimintaa ja siihen liittyviä haasteita.

Ekosysteemin tulee tarjota osapuolilleen dialogia ja yhteisöllisyyttä kaikkien osapuolten välillä. Unohdetaan hetkeksi kilpailijan tai haastajan roolit ja identifioidutaan ennemminkin sparraajan rooliin. Yhteistyön tulokset näkyvät nopeasti myös viivan alla.

Kirjoittaja Hannaleena Koskinen työskentelee medialiiketoiminnan vetäjänä SOK Mediassa tittelillä Head of Smart Marketing. 

IABlogin Facebook kommentit

Artikkeli Kvartaalitiedotteet Uutiset
Verkkomainonnan määrä ennätyksellisen korkealla vuoden toisella kvartaalilla

Verkkomainonnan määrä vuoden 2021 toisella kvartaalilla oli 154 milj. euroa ja lähes puolet (49 %) mediamainonnasta oli digitaalista. Kaikki digimainonnan momentit kasvoivat huomattavasti vuoden takaiseen verrattuna, jolloin tosin pandemia laski myös digimainonnan määrää.

lue lisää

22.09.2021

Verkkomainonnan määrä ennätyksellisen korkealla vuoden toisella kvartaalilla

Verkkomainonnan määrä vuoden 2021 toisella kvartaalilla oli 154 milj. euroa ja lähes puolet (49 %) mediamainonnasta oli digitaalista. Kaikki digimainonnan momentit kasvoivat huomattavasti vuoden takaiseen verrattuna, jolloin tosin pandemia laski myös digimainonnan määrää.

lue lisää

26.08.2021

Traficomin uusi evästeohjeistus on asettamassa haasteita digimarkkinalle

Uusi linjaus on suuri muutos aiempaan kansalliseen tulkintaan. IAB Finland antoi lausuntonsa evästesuositusluonnoksesta, koska se näyttää haastavan evästesuostumuksen pyytämiseen liittyviä vakiintuneita standardeja.

lue lisää

28.06.2021

REKRY: Markkinointisuunnittelija IAB Finlandille

IAB Finland hakee joukkoihinsa uutta henkilöä markkinointisuunnittelijaksi, lue roolin kuvaus täältä.

lue lisää

15.06.2021

IAB Europe Adex 2020 - Digitaalisen mediamainonnan määrä Euroopassa +6,3 % kasvussa

IAB Europe julkaisi vuotuisen AdEx-raportin Euroopan digimarkkinasta toukokuun lopulla osana Interact -webinaaria. Raportin mukaan digimainonta kasvoi vuonna 2020 +6,3 % vuodesta 2019. Kaiken kaikkiaan 56,5 % Euroopan mediamainonnasta oli vuonna digitaalista ja digimainonnan kokonaissumma ylsi 69,4 miljardiin euroon. AdEx-raporttiin toimitti tietoa 28 Euroopan maata.

lue lisää