Icon
Verkkomainonta lähes 10% kasvussa vuonna 2019 Uutiset ja tiedotteet

Verkkomainonta lähes 10% kasvussa vuonna 2019

06.02.2020

Mediamainonnan kokonaiskakku vuonna 2019 oli 1 258,5 miljoonaa euroa ja kasvua oli noin 1,2 %. Yksittäisistä mediaryhmistä kasvussa olivat verkkomainonta (+9,1 %), radiomainonta (+6,1 %), elokuvamainonta (+14,4 %) sekä ulko- ja liikennemainonta (+19,2 %). Lisäksi suurin osa ulkomainonnan kasvusta selittyy digitaalisen ulkomainonnan kasvulla, joka ei ole osana verkkomainonnan raportoituja lukuja.
Verkkomainonnassa kasvoivat niin Kantarin raportoimat kotimaiset media sekä IAB Finlandin estoimat haku- ja sosiaalisen median mainonta. Nopeinta mainosinvestointien kasvu vuonna 2019 oli sosiaalisen median kanavissa (+19 %) sekä hakumainonnassa (+9,4 %). Haku- ja sosiaalisen median mainonnan määrä yltää yhdessä jo yli 20 % osuuteen koko mediakakusta.
IAB on kehittänyt some- ja hakumainonnan määrän estimointia vuoden 2019 aikana ja kesken vuoden tehdyt muutokset eivät ole osa alla Kantarin kanssa yhdessä julkaistuja lukuja. Sosiaalisen median panostuksia kuvaavat luvut käsittävät Facebookin, Instagramin sekä YouTuben, mutta Q3/2019 alkaen tutkitut muut somekanavat (Twitter, LinkeIn, Snapchat ja TikTok) eivät ole osana vuosivertailua. IAB:n arvion mukaan yli 50 % kaikesta sosiaalisen median mainonnasta on jo videota.

Lähteet: Kantar & IAB Finland

*Luvut perustuvat Kantarin kuukausiseurantaan ja erillistutkimukseen yhteistyössä media-alan liittojen kanssa. Kantar uudisti verkkomainonnan luokittelua vuoden 2019 alussa, joten luvut eivät ole vertailukelpoisia vuoteen 2018.
*Haku- ja somemainonnan määrän luvut ovat IAB Finlandin estimaatteja.
*IAB:n julkaisemissa luvuissa tiedontoimittajina on sekä mediatoimistoja että some- ja hakumainontaa välittäviä toimistoja. Suurimpien mainostajien in-house-toiminnot lisääntyvät kuitenkin jatkuvasti, eivätkä nämä luvut vielä näy some- ja hakumainonnan panostustietojen tilastoinnissa. Hakusanamainonnan ja somemainonnan panostusluvut sisältävät estimaattiosuuden, jotta mainostajien suoraan ostaman mainonnan osuus saadaan mukaan lukuihin.
*IAB Finland kerää haku-, sosiaalisen median kvartaaleittain. Tiedontoimittajia ovat mediatoimistot (Mediatoimisto Happi, Mediatoimisto Voitto, Dagmar, IPG Mediabrands, Dentsu Aegis Network, Avidly, GroupM ja Omnicom Media Group) sekä Avaus Consulting, Solteq, Nordic Morning, Quru, Tulos Helsinki, Fonecta ja Medialuotsi.

Lisätietoja antavat:
Pasi Raassina, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, 040 575 3726, pasi.raassina@iab.fi
Petri Kokkonen, hallituksen puheenjohtaja, IAB Finland ry, 040 833 507, petri.kokkonen@relevant.fi

08.04.2025

REKRY: Toiminnanjohtaja - IAB Finland

Oletko digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin asiantuntija, joka haluaa vaikuttaa koko toimialan tulevaisuuteen? IAB Finland etsii kokenutta ja intohimoista Toiminnanjohtajaa johtamaan järjestön toimintaa ja kehittämään suomalaista digitaalista ekosysteemiä yhdessä alan johtavien toimijoiden kanssa.

lue lisää

28.03.2025

IAB Finlandin toiminnanjohtaja vaihtuu – uuden vetäjän haku käynnissä

IAB Finlandin pitkäaikainen toiminnanjohtaja Pasi Raassina on ilmoittanut eroavansa tehtävästään. Raassina jättää tehtävänsä ottaakseen vastaan uuden uramahdollisuuden. Hän jatkaa kuitenkin toiminnanjohtajana elokuun puoleenväliin asti varmistaakseen sujuvan siirtymävaiheen seuraajalleen.

lue lisää

27.02.2025

Hei IAB:n jäsen! Tule mukaan tekoäly ja markkinoinnin ROI -foorumeihin

IAB:n ensimmäiset foorumit teemoista “Tekoäly markkinoinnissa” ja “Markkinoinnin ROI” kokoontuvat keskiviikkona 12.3. ja torstaina 13.3. klo 9:00 - 10:30.  Molemmissa foorumeissa käsitellään alkuun työkaluja alla olevalla agendalla,

lue lisää

14.02.2025

Digitaalinen ulkomainonta jatkoi vahvaa kasvuaan 2024 – markkinaestimaatti nousi 61 miljoonaan euroon

IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän arvion mukaan digitaalisen ulkomainonnan (DOOH) markkinan koko Suomessa kasvoi vuonna 2024 noin 61 miljoonaan euroon. Tämä tarkoittaa 14 prosentin kasvua vuoteen 2023 verrattuna, jolloin markkina oli 53,6 miljoonaa euroa. Vuoden 2024 markkinakasvu osoittaa, että DOOH on yksi vauhdikkaammin kasvavista mainonnan muodoista Suomessa. 

lue lisää
Highlight picture
Tilaa IAB Finlandin uutiskirje

 IAB Finlandin tietosuojaseloste

IAB Finlandin uutiskirjeen tilaamalla raivaat tiesi digitaalisen markkinoinnin ja mainonnan etulinjaan. Saat ensimmäisten asiantuntijoiden joukossa tiedon huippuammattilaisten laatimista ilmaisista oppaista, tärkeistä ja ajankohtaisista ohjeistuksista sekä IAB Finlandin arvostetuista koulutuksista ja tapahtumista. Lisäksi tarjoamme joka kuukausi rahanarvoisia lisäsisältöjä – asiantuntijalta toiselle. Tervetuloa digitiedon lähteelle!