
Digimainonnan kolmas kvartaali kiri kasvulla
Kolmannen kvartaalin digimainospanostukset olivat yhteensä 81,7 miljoonaa euroa ja kasvua kertyi yhteensä 13,2 % verrattuna edellisvuoden samaan jaksoon. Vuoden alusta lähtien, tammi-syyskuun panostukset olivat 253,8 miljoonaa euroa kasvun ollessa 9,5 %. Heinä-syyskuussa onnistuttiin kirimään vuoden 2017 keskiarvoa parempi kasvu.
Mediamainonnan kokonaispanostukset tammi-syyskuussa olivat yhteensä 777 miljoonaa euroa ja jäivät edelleen pakkasen puolelle 3 prosenttiyksikön verran. Tästä johtuen digimainonnan osuus mediamainonnan kokonaisuudesta kasvoi edelleen asettuen 33 prosenttiin. Vuoden tarkastelujaksolla digimainonnan markkinaosuus on kasvanut 3 prosenttiyksikköä. Mediamainonnan panostukset printtimedioihin olivat 33,4 % ja panostukset sähköisiin medioihin 61,4 % sekä panostus ulkomedioihin 5,2 % kokonaisuudesta.
Pirteä kolmas kvartaali
Kolmannen kvartaalin suurimmat kasvajat 40 %:n kasvuluvuilla olivat natiivimainonta sekä Facebook-mainonta. Facebook-mainonnan panostukset heinä-syyskuussa kipusivat 14 miljoonaan euroon ja YouTube-mainonnan panostukset 2,1 miljoonaan euroon. YouTube-mainonnan kasvu oli 31,3 %.
IAB Finland julkaisee jatkossa Facebook- ja YouTube-mainonnan panostukset eurooppalaisen käytännön mukaisesti otsikolla Mainonta sosiaalisessa mediassa.
Hakumainonnan pieni notkahdus edellisellä kvartaalilla (huhti-kesäkuussa) korjaantui nyt 5,4 %:n kasvulla panostusten ollessa yhteensä 25,2 miljoonaa euroa.
Ennuste vuodelle 2017 on edelleen positiivinen, digimainonnan kasvu tulee olemaan noin 10 prosentin tuntumassa, jolloin 350 miljoonan euron raja saattaa rikkoutua”, arvioi IAB Finlandin toiminnanjohtaja Birgitta Takala.
Haku-, Facebook- sekä YouTube-mainonnan panostukset kerätään kvartaaleittain. IAB Finlandin kvartaaliraporin tiedontoimittajia ovat mediatoimistot (Mediatoimisto Happi, Virta Helsinki, Mediatoimisto Voitto, Dagmar, Dentsu Aegis Network, Zeeland Media Group ja Omnicom Media Group) sekä Avaus Consulting, Solteq, Klikkicom, Quru, NetBooster ja Tulos Helsinki. Hakusanamainonnan ja Facebook-mainonnan panostusluvut sisältävät estimaattiosuuden, jotta mainostajien suoraan ostaman haku- ja Facebook-mainonnan osuus saadaan mukaan lukuihin. Estimaatti on tehty Kantar TNS:n PäättäjäAtlaksen kyselyn pohjalta. YouTube-luvut on kerätty toimistoilta.
Lisätietoja antaa Birgitta Takala, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, 040 543 9165, etunimi.sukunimi@iab.fi.
23.09.2025
Verkkomainonta maltillisessa kasvussa vuoden toisella kvartaalilla
Verkkomainonnan määrä vuoden 2025 toisella kvartaalilla oli noin 179 miljoonaa euroa. Vuoden 2024 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä nousi +1,4 prosenttia. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta oli Q2/2025 aikana +56 %.
lue lisää23.09.2025
Attention ja vastuullisuus – digimainonnan uusi voimapari
Digimainonnassa puhutaan yhä enemmän attentionista – siitä, että henkilö todennettavasti katsoo tai kuulee mainosta, jolle on altistunut. Samalla vastuullisuus on noussut keskeiseksi teemaksi, ei vain yritysten arvoissa vaan myös konkreettisissa mediavalinnoissa ja tuotantotavoissa. Kun suunnittelet kampanjaa, attentionin ja vastuullisuuden yhdistäminen ei ole vain mahdollista – se on luonnollinen osa modernia, eettistä ja tehokasta mainontaa.
lue lisää13.08.2025
Nimitysuutinen: IAB Finlandin uusi vetäjä kasvoi digimarkkinoinnin osaajaksi nuorten mukana
Anni Lintula aloitti 1. elokuuta IAB Finlandin toiminnanjohtajana. Aiemmin hän on toiminut muun muassa A-lehtien B2B-liiketoiminnan johtajana, yritysasiakkuuksien luovana johtajana ja nuorten medioiden liiketoiminnan johtajana. Lintulalla on myös taustaa palkittujen digimainonnan konseptien kehittäjänä. Koulutukseltaan hän on valtiotieteiden maisteri Helsingin yliopistosta.
lue lisää19.06.2025
Anni Lintula IAB Finlandin toiminnanjohtajaksi
IAB Finlandin hallitus on nimittänyt Anni Lintulan organisaation uudeksi toiminnanjohtajaksi. Hän aloittaa tehtävässään 1.8.2025.
lue lisää