Natiivimainonta: Vanhaa cowboyta nuorentamassa - Case Tupla ja Eeddspeaks-vlogi
Miten nuorennetaan vanha cowboy? Tätä kysymystä lähdimme pohtimaan kun huomasimme, ettei Tupla, Suomen myydyin suklaapatukka, kovista myyntiluvuistaan huolimatta herättänyt nuoressa kohderyhmässä sen kummempia tunteita. Vanhempi sukupolvi muistaa hyvin Tuplan toimintaleffamaiset sankarivideot, mutta tunsimme, että niiden aika oli mennyt ja jotain uutta oli keksittävä. Postauksen lopussa luvassa myös TOP 3 -vinkit natiivimainonnan toteuttamiseen.
Eeppisin vlogi ikinä?!
Ratkaisua haettiin tämän päivän nuoren miehen näkökulmasta. Ei ihan helpoin case.
Facebook-tykkäily vaikutti vanhanaikaiselta ja tylsältä, blogeja ei ihquteta kuten naiskohderyhmässä, Twitterissä viesti edelleen rajallinen ryhmä. Sitten se kolahti, boom! Videoblogit!
Nuoret miehet katsovat Youtubesta videoita ja Suomeen on parasta aikaa muotoutumassa jännä vlogaamisilmiö, johon ei ole aiemmin tartuttu kaupallisessa mielessä. Suunnittelu eteni ja pohdiskeluvaiheessa saimme paljon konkreettista apua myös digitoimisto Kuriolta, mainostoimisto Familylta sekä mediatoimisto Toiselta.
Eeddspeaks ja konkreettinen työn kulku
Valitsimme Eetu Pesosen eli tunnetummin eeddspeaks-vlogaajan yhteistyöhön kanssamme. Eetu on sanavalmis kaveri, jonka tapa olla ja tehdä tuntui sopivan Tuplalle kuin nenä päähän. Valintaa helpotti myös se, että Eetu oli jo tuolloin yksi Suomen tilatuimmista vlogaajista ja pystyimme varmistumaan siitä, että vaivalla tehty video leviäisi laajalti kohderyhmässä.
Itse toteutukseen saimme avuksi Iron Sky – leffan takanakin olevan tuotantoyhtiö Troll VFX:n. Käsikirjoituksen kehittelyssä mukana oli totta kai myös Eetu, sillä meidän piti varmistua siitä, että tuplamainen yllätys istuu täysin hänen maailmaansa eikä käsikirjoitus tuntuisi päälle liimatulta. Toisaalta Trollin porukka piti huolta siitä, että toimintaleffamainen yllätys on todella vaikuttava ja saa katsojan nauliutumaan tuoliinsa.
#lempparipatukka
Eetun ”Eeppisin vlogi ikinä?!” -postausta on katsottu Eetun kanavassa 4.3-22.5. välisenä aikana jo yli 107 000 kertaa ja se keräsi myös vlogaajan sanoin ennätysmäärän tykkäyksiä kertyi yli 8 000 ja kommentteja yli tuhat. Tuimme videon leviämistä myös Tuplan Youtube-kanavan kautta, jossa sitä katsottiin yli 64 000 kertaa.
Vastaanotto videolle ylitti odotuksemme ja moni kommentoi, että videota voisi myös käyttää mainoksena. Mielenkiintoista sinänsä, sillä sen me nimenomaan teimmekin, vain yllättävässä kanavassa ja yhteydessä. Natiivimainontaa parhaimmillaan.
TOP 3 -vinkit natiivimainonnan toteuttamiseen
1. Näy oikeassa kanavassa, aidosti kiinnostavalla kulmalla. Testaa ideaa juttelemalla kohderyhmän kanssa. Jaksaako idea kiinnostaa aidosti?
2. Varmista brändin sopivuus tekemiseen. Tuplan oikeutus vlogiyllätykseen löytyy brändin leffamaisesta historiasta ja siitä, että kohderyhmä rakastaa tuotetta, vaikka brändiin ei liittynyt niin vahvaa tunnesidettä.
3. Natiivimainontakin on mainontaa. Hyväksy se itse ja viesti siitä läpinäkyvästi myös muille.
+ Näe natiivimainonta alkusysäyksenä. Maailma ei rakennu yhdellä kampanjalla. Tuplan digitaalinen tarina jatkuu nyt Instagramissa.
Aiemmin sisältömarkkinointi-postaussarjassa ilmestynyt:
Sisältömarkkinointi osa 1: Natiivimainonta
Sisältömarkkinointi osa 2: Ars gratia artis, sanoo sisältömarkkinointi
Sisältömarkkinointi osa 3: Olipa kerran tarina, joka oli tärkeämpi kuin sisältö
Sisältömarkkinointi osa 4: Startups: How to build a content strategy from scratch
Sisältömarkkinointi osa 5: Case Kevätmessut
Sisältömarkkinointi osa 6: Tutkimus: Tutkimukset ovat parasta sisältöä
IABlogin Facebook kommentit
IAB Finlandin sisältömarkkinoinnin työryhmä on arvioinut natiivimainonnan määrän Suomessa. Suurimpien kotimaisten mediatalojen sekä natiiviverkostojen myymän natiivimainonnan kumulatiivinen määrä vuonna 2023 oli noin 15,8 miljoonaa euroa.
lue lisää01.11.2024
IAB arvioi natiivimainonnan määrän Suomessa
IAB Finlandin sisältömarkkinoinnin työryhmä on arvioinut natiivimainonnan määrän Suomessa. Suurimpien kotimaisten mediatalojen sekä natiiviverkostojen myymän natiivimainonnan kumulatiivinen määrä vuonna 2023 oli noin 15,8 miljoonaa euroa.
lue lisää28.10.2024
MIXX kumppanuudet myynnissä!
Haemme 2-3 Platina -kumppania MIXX Awardsille, IAB:n toista kertaa järjestämälle värikkäälle palkintogaalalle, jossa digimarkkinoinnin innovaatiot ja edelläkävijät kerätään yhteen.
lue lisää11.10.2024
Luovuudella tehokkuutta ulkomainontaan – miksi?
Viime viikon tiistaina järjestimme yhdessä IAB:n kanssa webinaarin, jossa käsiteltiin luovuuden merkitystä ulkomainonnassa. Puhujina olivat Annu Terho (SEK), Ilkka Poutanen (UI) sekä allekirjoittanut.
lue lisää03.10.2024
Markkinapulssi ennakoi digimainonnan määrän kasvavan loppuvuoden aikana
IAB Finlandin uusi kvartaaleittain tehtävä digimarkkinapulssi kertoo Suomen digimarkkinan suhtautuvan lähitulevaisuuteen posititivisesti. Asteikolla 0 - 100 raportoitava yleisindeksi päätyi lukemaan 63, joka tarkoittaa selvästi positiivista tulosta. Suomen digimarkkinan kasvun odotetaan nopeutuvan vuoden kolmannen kvartaalin aikana. Tutkimus tehtiin elokuussa 2024 ensimmäistä kertaa ja se keräsi 174 vastaajaa tasaisesti niin julkaisijoiden, toimistojen ja mainostajien parissa. Pulssikyselyn seuraava tiedonkeruu alkaa marraskuussa.
lue lisää