Icon
Natiivimainonta: Vanhaa cowboyta nuorentamassa - Case Tupla ja Eeddspeaks-vlogi Uutiset & blogi

Natiivimainonta: Vanhaa cowboyta nuorentamassa - Case Tupla ja Eeddspeaks-vlogi

09.06.2014 | Terhi Halsvaha

Miten nuorennetaan vanha cowboy? Tätä kysymystä lähdimme pohtimaan kun huomasimme, ettei Tupla, Suomen myydyin suklaapatukka, kovista myyntiluvuistaan huolimatta herättänyt nuoressa kohderyhmässä sen kummempia tunteita. Vanhempi sukupolvi muistaa hyvin Tuplan toimintaleffamaiset sankarivideot, mutta tunsimme, että niiden aika oli mennyt ja jotain uutta oli keksittävä. Postauksen lopussa luvassa myös TOP 3 -vinkit natiivimainonnan toteuttamiseen.

Eeppisin vlogi ikinä?!

Ratkaisua haettiin tämän päivän nuoren miehen näkökulmasta. Ei ihan helpoin case.

Facebook-tykkäily vaikutti vanhanaikaiselta ja tylsältä, blogeja ei ihquteta kuten naiskohderyhmässä, Twitterissä viesti edelleen rajallinen ryhmä. Sitten se kolahti, boom! Videoblogit!

Nuoret miehet katsovat Youtubesta videoita ja Suomeen on parasta aikaa muotoutumassa jännä vlogaamisilmiö, johon ei ole aiemmin tartuttu kaupallisessa mielessä. Suunnittelu eteni ja pohdiskeluvaiheessa saimme paljon konkreettista apua myös digitoimisto Kuriolta, mainostoimisto Familylta sekä mediatoimisto Toiselta.

Eeddspeaks ja konkreettinen työn kulku

Valitsimme Eetu Pesosen eli tunnetummin eeddspeaks-vlogaajan yhteistyöhön kanssamme. Eetu on sanavalmis kaveri, jonka tapa olla ja tehdä tuntui sopivan Tuplalle kuin nenä päähän. Valintaa helpotti myös se, että Eetu oli jo tuolloin yksi Suomen tilatuimmista vlogaajista ja pystyimme varmistumaan siitä, että vaivalla tehty video leviäisi laajalti kohderyhmässä.

Itse toteutukseen saimme avuksi Iron Sky – leffan takanakin olevan tuotantoyhtiö Troll VFX:n. Käsikirjoituksen kehittelyssä mukana oli totta kai myös Eetu, sillä meidän piti varmistua siitä, että tuplamainen yllätys istuu täysin hänen maailmaansa eikä käsikirjoitus tuntuisi päälle liimatulta. Toisaalta Trollin porukka piti huolta siitä, että toimintaleffamainen yllätys on todella vaikuttava ja saa katsojan nauliutumaan tuoliinsa.

#lempparipatukka

Eetun ”Eeppisin vlogi ikinä?!” -postausta on katsottu Eetun kanavassa 4.3-22.5. välisenä aikana jo yli 107 000 kertaa ja se keräsi myös vlogaajan sanoin ennätysmäärän tykkäyksiä kertyi yli 8 000  ja kommentteja yli tuhat. Tuimme videon leviämistä myös Tuplan Youtube-kanavan kautta, jossa sitä katsottiin yli 64 000 kertaa.

Vastaanotto videolle ylitti odotuksemme ja moni kommentoi, että videota voisi myös käyttää mainoksena. Mielenkiintoista sinänsä, sillä sen me nimenomaan teimmekin, vain yllättävässä kanavassa ja yhteydessä. Natiivimainontaa parhaimmillaan.


TOP 3 -vinkit natiivimainonnan toteuttamiseen

1. Näy oikeassa kanavassa, aidosti kiinnostavalla kulmalla. Testaa ideaa juttelemalla kohderyhmän kanssa. Jaksaako idea kiinnostaa aidosti?

2. Varmista brändin sopivuus tekemiseen. Tuplan oikeutus vlogiyllätykseen löytyy brändin leffamaisesta historiasta ja siitä, että kohderyhmä rakastaa tuotetta, vaikka brändiin ei liittynyt niin vahvaa tunnesidettä.

3. Natiivimainontakin on mainontaa. Hyväksy se itse ja viesti siitä läpinäkyvästi myös muille.

+ Näe natiivimainonta alkusysäyksenä. Maailma ei rakennu yhdellä kampanjalla. Tuplan digitaalinen tarina jatkuu nyt Instagramissa.

Aiemmin sisältömarkkinointi-postaussarjassa ilmestynyt:
Sisältömarkkinointi osa 1: Natiivimainonta
Sisältömarkkinointi osa 2: Ars gratia artis, sanoo sisältömarkkinointi
Sisältömarkkinointi osa 3: Olipa kerran tarina, joka oli tärkeämpi kuin sisältö
Sisältömarkkinointi osa 4: Startups: How to build a content strategy from scratch
Sisältömarkkinointi osa 5: Case Kevätmessut
Sisältömarkkinointi osa 6: Tutkimus: Tutkimukset ovat parasta sisältöä

IABlogin Facebook kommentit

Artikkeli Kvartaalitiedotteet Uutiset
Verkkomainonta mukavassa kasvussa vuoden ensimmäisellä kvartaalilla

Verkkomainonnan määrä vuoden 2021 ensimmäisellä kvartaalilla oli 141 milj. euroa. Ennätyksellisesti jo peräti 53 prosenttia kaikesta mediamainonnasta on digitaalista. Kasvu digimainonnan eri momenteissa oli kauttaaltaan positiivista, vaikka on huomionarvoista ettei display- ja outstream-mainonnan vertailu ole mahdollista Kantarin raportointimuutosten johdosta.

lue lisää

11.05.2021

Verkkomainonta mukavassa kasvussa vuoden ensimmäisellä kvartaalilla

Verkkomainonnan määrä vuoden 2021 ensimmäisellä kvartaalilla oli 141 milj. euroa. Ennätyksellisesti jo peräti 53 prosenttia kaikesta mediamainonnasta on digitaalista. Kasvu digimainonnan eri momenteissa oli kauttaaltaan positiivista, vaikka on huomionarvoista ettei display- ja outstream-mainonnan vertailu ole mahdollista Kantarin raportointimuutosten johdosta.

lue lisää

10.05.2021

Evästemuutos edessä - oletko valmis?

Mainonnan teknologiayritys Adform ja ja digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin yhteisö IAB Finland toteuttivat maalis–huhtikuussa tutkimuksen, jossa selvitettiin suomalaisten mainostajien ajatuksia kolmannen osapuolen evästeiden käytön loppumisesta mainostamisen näkökulmasta. Tutkimukseen osallistui 52 markkinointipäättäjää.

lue lisää

29.01.2021

Verkkomainonta kasvoi 2,2% haastavassa tilanteessa 2020 - verkkomainonta jo lähes puolet koko mainoskakusta

Mediamainonnan kokonaiskakku vuonna 2020 laski -11,3 % ollen 1125,7 miljoonaa euroa. Ainoana kasvavana mediaryhmänä oli verkkomainonta (+2,2 %).

lue lisää

22.01.2021

IAB Finland - vahvempi, monipuolisempi ja relevantimpi kuin koskaan ennen

IAB Finland aloittaa vuoden 2021 vahvempana kuin koskaan: uudeksi puheenjohtajaksi valittu Keskolta Caroline Nykter, kasa uusia Premium Partnereita sekä paljon uusia jäseniä!

lue lisää