
KonversiO-Optimistit, jakso 9: Näin aloitat matkan kohti markkinoinnin automaatiota
Kaupallinen yhteistyö Coco Invest
KonversiO-Optimistit jatkaa tutkimusmatkaa markkinoinnin automaation parissa: Mistä markkinoinnin automaatiosta on kyse? Mitä datakeskeisyys myynnissä ja markkinoinnissa tarkoittaa tänä päivänä? Asiakaskokemus ja asiakaspolku – Mistä pitäisi lähteä liikkeelle asiakaspolun käsikirjoituksen suhteen? Mitä kannattaa ottaa huomioon markkinointiteknologian valinnassa?
Mira Vaurulan vieraana studiossa Jouni Koistinen, Strategist & CMO with a Chief Growth Officer attitude Coco Investiltä ja Eliisa Puikkonen, Head of Online Growth Elisalta. Aiheena on vaatimattomasti ”Digitaalisen asiakaspolun ja markkinoinnin automaation käsikirjoittaminen”. Markkinoinnin automaatio teemana houkuttelee usein puhumaan teknologiasta, mutta tällä kertaa keskustelemme enemmän ideologiasta teknologioiden taustalla. Keskeisintä markkinoinnin automaatiossa on nimittäin itse asiakas. Tiedätkö mitä juuri sinun asiakkaasi haluaa ja hakee?
IAB Finland on koostanut Jounin kanssa yhdessä koulutuksen auttamaan konkreettisesti näissä kysymyksissä ja haasteissa. Koulutuksessa valmennamme sinut käsikirjoittamaan digitaalisen asiakaspolun, jotta voit lanseerata ja optimoida luottamuksella. Käymme läpi yhdeksän vaiheisen prosessin, jossa rakennat yhden asiakaspolun valitsemastasi sisältöteemasta, joka voi olla tuote tai palvelu. Työmalli on teknologiavapaa eli emme kirjoita “järjestelmälle” vaan teemme tämän sinun tulevalle asiakkaalle. Jos aihe on työpöydälläsi ja kolahtaa, niin lue lisää koulutuksesta.
Kuuntele jakso alta ja tutustu myös muihin KonversiO-Optimistien jaksoihin!
"Peräpeiliin katsominen ei ole huono – sieltä voi oppia" - Eliisa Puikkonen
"Pitää ymmärtää, että kaikkeen dataan liittyy myös vastuu ja tietyt velvollisuudet" - Jouni Koistinen
"Data ja teknologia palvelee meitä ja on meidän apuvälineitä, jos ne johtaa suuntaa, niin silloin mennään metsään" - Mira Vaurula
Kuuntele koko jakso tästä:
DMP, TCF, DSP, CRM, CTR, CPA… Hätä ei ole tämän näköinen! KonversiO-Optimistit eli IAB Finlandin asiantuntijat Pasi Raassina ja Mira Vaurula taklaavat digimarkkinoinnin ammattislangia teema kerrallaan tuoden selkeyttä kollegoidemme arkeen. Jokaisessa jaksossa on teeman mukaisesti vaihtuvat asiantuntijat, aiheet ja näkökulmat!
Tämän jakson sinulle tarjoaa kaupallinen yhteistyökumppanimme Coco Invest.
Jaksojen tuotannon on hoitanut Podify.
Kiinnostaako yhteistyö KonversiO-Optimistien kanssa? Ota yhteyttä mira.vaurula@iab.fi!
Seuraa sarjaa seuraavissa kanavissa:
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |

IAB Finlandin hallitus on nimittänyt Anni Lintulan organisaation uudeksi toiminnanjohtajaksi. Hän aloittaa tehtävässään 1.8.2025.
lue lisää19.06.2025
Anni Lintula IAB Finlandin toiminnanjohtajaksi
IAB Finlandin hallitus on nimittänyt Anni Lintulan organisaation uudeksi toiminnanjohtajaksi. Hän aloittaa tehtävässään 1.8.2025.
lue lisää16.06.2025
Euroopan digitaalinen mainonta huippukasvussa vuonna 2024
IAB Europen fasilitoima vuoden 2024 AdEx Benchmark -raportti tarjoaa kattavan kuvan Euroopan digitaalisen mainonnan kehityksestä – nyt jo 19. kertaa. Tänä vuonna mukana oli ennätykselliset 30 maata, joista uusimpana tulokkaana Portugal. Raportti osoittaa, että digitalisoituminen ja digitaalisen mainonnan vahva kasvu jatkuu. Digitaaliset mainosinvestoinnit Euroopassa kasvoivat 16% edellisvuoteen verrattuna ja saavuttivat huikean 118,9 miljardin euron tason. Kaiken kaikkiaan 67 % kaikesta Euroopan mediamainonnasta oli digitaalista vuonna 2024.
lue lisää16.06.2025
Vaikuttajamarkkinoinnin määrä jatkoi kasvua vuonna 2024
IAB Finlandin ja vaikuttajatoimistojen yhteisen selvityksen perusteella vaikuttajamarkkinoinnin kokonaismarkkina Suomessa vuonna 2024 oli 59,6 miljoonaa euroa. Vuoteen 2023 verrattuna kasvua oli noin 6 %.
lue lisää05.06.2025
Asiakasdata on liiketoimintasi todellinen moottori – mutta osaatko käynnistää sen?
Yritykset ovat vuosien saatossa rakentaneet asiakastietojärjestelmistään (CRM) valtavia digitaalisia datavarastoja. Näihin järjestelmiin on tallennettu parhaimmillaan tai pahimmillaan kaikki mahdollinen: asiakkaiden ostohistoria, asiakaskohtaamiset, kiinnostuksen kohteet – joskus jopa hiusten väri. Mutta mitä tapahtuu, jos kaikki tämä data jää pölyttymään järjestelmän perukoille?
lue lisää