Icon
Kerää itsesi ja markkinointiroskasi Uutiset & blogi

Kerää itsesi ja markkinointiroskasi

07.06.2018 | Dingle Oy

Hei markkinoinnin ammattilainen,

Oletko ekologinen? Ja en nyt tarkoita ekologista pelkästään siinä mielessä, että lajittelet roskasi ja pyöräilet töihin. Nyt puhutaan markkinointiviestinnästä, joka ei ole pelkkää roskan levitystä.

Ekologisuus on yksi neljästä suurimmasta megatrendistä, kuten hyvin tiedämme. Olet jo varmaan kuullut kevään kuumasta mikrotrendistä, Ruotsissa syntyneestä roskajuoksusta eli ploggingista. Jogging + plocka upp. Olet ehkä myös bongannut hölkkääjiä tekemässä satunnaisia kyykkyliikkeitä roskapussit kädessä, poimimassa muiden maahan heittämiä vierasesineitä. Nyt voit siis parantaa kuntoasi ja maailmaa yhtä aikaa! Loistava juttu kaikilla tuomariäänillä.

Jep. Markkinoijien käsissä ekologisuudelle meinaa käydä välillä kuin entiselle nasaretilaiselle. Jeesus ratsasti ensin aasilla, mutta sittemmin monet aasit ovat ratsastaneet vähemmän mairittelevin seurauksin Jeesuksella. Viime aikoina esimerkiksi Poriin ja Washingtoniin.

Me rakastamme trendejä. Alan mentaliteetti on pysy pinnalla tai huku, ja aina uuden pienen trendin noustessa pinnalle alkaa kilpajuoksu siitä, kuka siihen tarttuu ensiksi. Mikä brändi osoittaa olevansa ajan hermolla, ja mikä toimisto sen kunnian heille mahdollistaa. Se, kuka ehti ensimmäisenä juoksemaan roskien perässä, on somessa ja Marmaissa erityisen etevä markkinoija – ainakin yhden päivän ajan.

Kaikessa ihanuudessaan trenditempaukset ovat melko pieniä pikavoittoja. Niiden seuraaminen, reagointi, ideointi ja toteutus vievät huomiota olennaisemmalta. Valitettavan usein uutuuksiin tarttuminen tapahtuu hetken huumassa ja juoksukengät vedetään jalkaan ennen kuin edes hahmotetaan, missä maali sijaitsee. Pitkän tähtäimen suunnitelmat lentävät olan yli ja vain päivän vähäpätöisen etapin voitto merkitsee.

Mutta eikö positiivisia reaktioita synnyttävä sisältö aina ole hyvä sisältö, siitä riippumatta, miten se syntyy? Osuvalla sisällöllä kerrytät toki näkyvyyttä ja tykkäyksiä. Mutta kasa osuvia sisältöjä ei vielä ole sisältöstrategia, joka vie yritystäsi määrätietoisesti haluttuun positioon kuluttajien mielessä. Syytäessäsi ulos hetkessä postauksia toisensa jälkeen, päädyt kuormittamaan paitsi resurssejasi, myös seuraajiasi sekä ympäristöä. Aikasi kuluu irrallisessa suunnittelussa ja toteutuksissa, asiakaskohderyhmäsi päässä energiaa kuluu näiden sisältöjen ymmärtämisessä ja yhdistämisessä muuhun viestintääsi.

Kestävämpi markkinointitapa on yrityksen strategian ohjaama sisältömarkkinointi. Viisaalle yritykselle jatkuvasti kehittyvä ulkoinen ja sisäinen kommunikaatio auttaa muuttamaan yritystä joka viikko oikeaan ja haluttuun suuntaan, ja viemään sitä lähemmäs haluttua positiota asiakkaiden ja henkilöstön mielessä. Strateginen sisältömarkkinointi on suunnitelmallista, mutta myös sopivan joustavaa, koska se on johdonmukainen muutos- ja kasvutarina. Strateginen sisältömarkkinointi ohjaa viestien johdonmukaisuutta ja auttaa brändiäsi kantamaan isoissa ja oikeasti merkityksellisissä trendeissä.

Pohjimmainen kysymys siis on: haluaako brändisi olla johdonmukainen menestyjä vai jatkuvien pikaspurttien perässä säntäilevä viestintäroskaaja?

      
     

Kirjoittajat Kari Tervonen ja Veera Hevosmaa tekivät blogin yhteistyössä. Business Analysis Director Kari laskee ja piirtää auki kannattavia kasvusuunnitelmia Dinglen asiakkaille. Marketing Coordinator Veera puolestaan viettää päivänsä Dinglen oman markkinoinnin parissa.

Lue myös aiemmat Dinglen kirjoitukset:

Reaktiivisella markkinoinnilla maineeseen – näin otat ilmiöt haltuun
Kiviäkin kiinnostaa
Markkinointijohtajan silmin vuonna 2023

IABlogin Facebook kommentit

Artikkeli Uutiset
Traficomin uusi evästeohjeistus on asettamassa haasteita digimarkkinalle

Uusi linjaus on suuri muutos aiempaan kansalliseen tulkintaan. IAB Finland antoi lausuntonsa evästesuositusluonnoksesta, koska se näyttää haastavan evästesuostumuksen pyytämiseen liittyviä vakiintuneita standardeja.

lue lisää

26.08.2021

Traficomin uusi evästeohjeistus on asettamassa haasteita digimarkkinalle

Uusi linjaus on suuri muutos aiempaan kansalliseen tulkintaan. IAB Finland antoi lausuntonsa evästesuositusluonnoksesta, koska se näyttää haastavan evästesuostumuksen pyytämiseen liittyviä vakiintuneita standardeja.

lue lisää

28.06.2021

REKRY: Markkinointisuunnittelija IAB Finlandille

IAB Finland hakee joukkoihinsa uutta henkilöä markkinointisuunnittelijaksi, lue roolin kuvaus täältä.

lue lisää

15.06.2021

IAB Europe Adex 2020 - Digitaalisen mediamainonnan määrä Euroopassa +6,3 % kasvussa

IAB Europe julkaisi vuotuisen AdEx-raportin Euroopan digimarkkinasta toukokuun lopulla osana Interact -webinaaria. Raportin mukaan digimainonta kasvoi vuonna 2020 +6,3 % vuodesta 2019. Kaiken kaikkiaan 56,5 % Euroopan mediamainonnasta oli vuonna digitaalista ja digimainonnan kokonaissumma ylsi 69,4 miljardiin euroon. AdEx-raporttiin toimitti tietoa 28 Euroopan maata.

lue lisää

11.05.2021

Verkkomainonta mukavassa kasvussa vuoden ensimmäisellä kvartaalilla

Verkkomainonnan määrä vuoden 2021 ensimmäisellä kvartaalilla oli 141 milj. euroa. Ennätyksellisesti jo peräti 53 prosenttia kaikesta mediamainonnasta on digitaalista. Kasvu digimainonnan eri momenteissa oli kauttaaltaan positiivista, vaikka on huomionarvoista ettei display- ja outstream-mainonnan vertailu ole mahdollista Kantarin raportointimuutosten johdosta.

lue lisää