Kiviäkin kiinnostaa
Kukaan ei ole kiinnostunut yrityksesi viestistä. Siksi tilasit ihan mukavalla hintalapulla varustetun sisältöstrategian. Niinpä mainosmiehet levittelivät workshopissa karvattomia käsiään ja tuhlasivat post-it-lappuja pienen kainuulaisen metsän verran.
Uunituore strategia vastaa tärkeimpiin kysymyksiin: miksi, miten ja mitä. Se tuntuu niin hyvältä, että yrityksesi johtokin kehaisi tehtyä työtä. Strategia jalkautetaan ja koneisto puksuttaa eteenpäin kuin mummon poljettava Singer. Julkaistaan, kostutetaan maaperää mediaeuroilla ja tikataan liidejä funneliin. Mutta tuloksia ei synny, vaikka poljet konetta pohkeet hapoilla.
Kukaan ei ole kiinnostunut yrityksesi viestistä, koska menestyvää markkinointia ei voi enää perustaa hyvältä tuntuvaan strategiaan. Käytävägallup, tiimiäänestys ja vahva intuitio parhaasta luovasta ratkaisusta saavat jäädä historiaan, kun kuluttaja haluaa keskustella, nähdä tekoja ja tehdä arvopohjaisia valintoja. Kohderyhmäsi haluaa tuntea kuuluvansa brändin arvoheimoon, eikä varmuutta tuosta yhteenkuuluvuuden tunteesta pysty välttämättä saamaan edes kevyellä kohderyhmäkyselyllä.
Algoritmi taas haluaa, että johdat keskustelua, etkä tykkäyksiä ja klikkejä. Vanhat opit eivät toimi, kun sisällön parissa vietetty aika ja reaktiot ovatkin keskustelua arvottomampia.
Varmaa tietoa puhuttelevimmasta strategiaan perustuvasta luovasta ratkaisusta antaa vain data. Varmaa dataa saa vain testaamalla oikeita sisältöjä yksi muuttuja kerrallaan. Vasta sen jälkeen, kun tiedetään, mikä toimii, skaalataan ja ruokitaan näkyvyyttä mediabudjetilla. Mikä parasta, mediaeurotkin toimivat tehokkaammin, kun sisältö on lähtökohtaisesti algoritmin suosimaa.
Älä hylkää hyvältä tuntuvaa sisältöstrategiaa. Sen suunnittelusta puuttui vain tärkein: testausvaihe. Kun testaat sisältöstrategian hypoteesit ennen varsinaista jalkautusta, käsissäsi on hyvältä tuntuvan sijaan toimiva sisältöstrategia. Kohderyhmäsi on kiinnostunut yrityksesi viestistä ja kiviäkin kiinnostaa, ihan oikeasti.

Kirjoittaja Hanna Lassi on Dinglen Senior Creative Planner, joka uskoo luovuuteen, konseptin ja strategian kaikkivaltiaaseen luojaan sekä dataan, joka syntyy ykkösistä ja nollista.
08.04.2025
REKRY: Toiminnanjohtaja - IAB Finland
Oletko digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin asiantuntija, joka haluaa vaikuttaa koko toimialan tulevaisuuteen? IAB Finland etsii kokenutta ja intohimoista Toiminnanjohtajaa johtamaan järjestön toimintaa ja kehittämään suomalaista digitaalista ekosysteemiä yhdessä alan johtavien toimijoiden kanssa.
lue lisää08.04.2025
KonversiO-Optimistit: Ääni kohtaa ostajan – Retail median uusi ulottuvuus
Retail median murros on täällä. Tässä jaksossa sukelletaan audion ja kaupan median risteyskohtaan, jossa mainonta ei enää vain näy, vaan se kuuluu juuri oikealla hetkellä, juuri oikeassa paikassa.
lue lisää04.04.2025
KonversiO-Optimistit: Miten mainostaja pystyy optimoimaan pirstaleisen digitaalisen mainonnan mediabudjettinsa?
Tervetuloa KonversiO-Optimistit jakson pariin. Tämä on IAB Finlandin podcast, jossa pureudutaan markkinoinnin ja mainonnan maailmaan asiantuntevalla mutta rennolla otteella. Tällä kertaa sukellamme syvälle teemaan, joka vuodesta toiseen kiinnostaa IAB Finlandin jäseniä kaikkein eniten eli mainonnan tuloksellisuuteen.
lue lisää04.04.2025
Millä tavoin voit ohjata kuluttajan valitsemaan juuri sinun brändisi tuotteen kaupan ympäristössä?
Retail Media on noussut keskiöön markkinoinnin strategioissa – erityisesti oston hetkellä vaikuttaminen on noussut tärkeimmäksi tavoitteeksi. Oikea-aikainen ja tarkasti kohdennettu mainonta voi ratkaista, mitä kuluttaja päätyy ostamaan. Tässä artikkelissa pureudumme siihen, miten mainostajat voivat hyödyntää Retail Mediaa tehokkaasti juuri ostopäätöksen kriittisellä hetkellä – niin verkkokaupassa kuin kivijalassa – ja miten Smart Marketingin tarjoamat ratkaisut auttavat saavuttamaan maksimaalisen näkyvyyden ja vaikuttavuuden.
lue lisää