
Verkkomainonta 10 % kasvussa vuonna 2022
Mediamainontaan käytettiin vuonna 2022 yhteensä 1 328 miljoonaa euroa, mikä on 4,1% enemmän kuin edellisvuonna. Verkkomedia oli suurin mediaryhmä (53%) ja verkkomainonnan (+9,8 %) lisäksi kasvussa oli myös radiomainonta (+3,6 %), ulkomainonta (+20,7 %) sekä elokuvamainonta (+76,8 %). Verkkomainonnan sisällä suurimmat kasvajat olivat sosiaalisen median mainonta (+16,7 %), outstream video (+13,4 %) ja instream video (+12,7 %).
Kantarin kuukausittaisessa mediaseurannassa vähittäiskauppa oli merkittävin toimiala mainonnan määrän suhteen 198 milj. €. Muita suuria toimialoja olivat elintarvikkeet (70 milj.€) ja autot (65 milj.€). Nämä kolme suurinta toimialaryhmää muodostivat yli 40% mediamarkkinasta.
2022 milj. € | osuus-% | muutos-% vrt. 2021 | |
Mediamainonta yhteensä |
1327,9 | +4,1 | |
Mainonta painetussa mediassa | 256,4 | 19,3 |
-7,9 |
Painetut sanoma- ja kaupunkilehdet | 209,6 | 15,8 | -7,6% |
Sanomalehdet, painettu | 176,9 | 15,8 | -7,2 |
Kaupunki- ja noutolehdet, painettu | 32,7 | 2,5 | -9,4 |
Painetut aikakauslehdet | 46,8 | 3,5 | -9,4 |
Yleisölehdet, painettu | 15,0 | 1,1 | -4,8 |
Ammatti- ja järjestölehdet, painettu | 25,0 | 1,9 | -11,3 |
Asiakaslehdet, painettu | 6,8 | 0,5 | -11,6 |
Mainonta sähköisessä mediassa | 993,7 | 74,8 | +6,5 |
Televisio | 221,2 | 16,7 | -2,8 |
Radiomainonta | 67,9 | 5,1 | +3,6 |
Verkkomainonta | 699,8 | 52,7 | +9,8 |
Display | 184,6 | 11,2 | +2,1 |
Outstream video | 4,6 | 0,3 | +13,4 |
Instream video | 32,1 | 2,4 | +12,7 |
Luokiteltu ilmoittelu | 52,7 | 4,0 | +5,4 |
Muu mainosmuoto | 3,7 | 0,3 | -1,9 |
Some | 227,1 | 17,1 | +16,7 |
Hakusanamainonta | 231,0 | 17,4 | +9,6 |
Elokuvamainonta | 4,7 | 0,4 | +76,8 |
Ulko- ja liikennemainonta | 77,8 | 5,9 | +20,7 |
Lähteet: Kantar & IAB Finland
*Luvut perustuvat Kantarin kuukausiseurantaan ja erillistutkimukseen yhteistyössä media-alan liittojen kanssa.
*Haku- ja somemainonnan määrän luvut ovat IAB Finlandin estimaatteja, joiden pohjana on paikallisilta media- ja digitoimistoilta kerätty näyte. Markkinoijien suorat ostot sekä tiedonkeruun ulkopuolelle jäävien toimistojen ostot estimoidaan.
Lisätietoja:
Pasi Raassina, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, 040 575 3726, pasi.raassina@iab.fi
22.09.2023
Digitaalisen audiomainonnan markkina kasvaa Suomessa: Estimaatti näyttää jopa 27% kasvua
IAB Finland on jälleen kerran estimoinut digitaalisen audiomainonnan markkinaa Suomessa. Vuonna 2022 digiaudion kokonaismarkkinan arvo on noin 7,1 miljoonaa euroa, mikä merkitsee 27% kasvua verrattuna vuoteen 2021. Digitaalisen audion markkina-arvio vuonna 2021 oli oli 5,6 miljoonaa euroa.
lue lisää13.09.2023
Vaikuttajamarkkinoinnin pulssikysely: Vaikuttajamarkkinoinnin onnistumisen keskiössä arvopohjainen yhteistyö - vastuullisuus ja inhimillisyys korostuvat
Vaikuttajamarkkinoinnin hyödyntäminen osana yrityksen tai organisaation muuta markkinointia ja viestintää on monipuolistunut ja käsiteltävät teemat ovat laajentuneet. Vaikuttajamarkkinointi nähdään nykyään myös merkittävänä vastuullisuusviestinnän keinona ja yritykset etsivät yhteistyökumppaniksi vaikuttajia, jotka jakavat samanlaiset arvot ja näkemykset.
lue lisää30.08.2023
IAB Finlandin datatyöryhmä kysyi alkuvuodesta markkinasta vuoden 2023 panostuskohteita
Kyselyllä halusimme selvittää, markkinointianalytiikan kontekstissa, mihin organisaatiot tulevat panostamaan vuonna 2023. Vastauksia tähän lyhyeen kyselyyn saatiin yhteensä 90 kappaletta, mainostajien edustaessa suurinta ryhmää (noin 41 %). Selvästi tärkeimmäksi panostuskohteeksi nousi vastauksissa ensimmäisen osapuolen data eli 1st party data.
lue lisää30.06.2023
Kun kaupan media kohtasi markkinan
Kaupan media on tullut Suomeen lumipalloefektin lailla maailmalla alkaneen trendin voimasta. Yhtäkkiä suomalaisten markkinointipäälliköiden sekä mediasuunnittelijoiden työpöydällä on tämä uusi, myös retail mediaksi kutsuttu kokonaisuus, joka monelle herättää enemmän kysymyksiä kuin vastauksia.
lue lisää