Icon
Vastuullisen digimainonnan määritelmä IABlogi

Vastuullisen digimainonnan määritelmä

25.05.2023 | IABvieras

Vastuullisuus on iso trendi maailmalla ja teot sen ympärillä ovat ottaneet suuria harppauksia eteenpäin viime vuosina. Jotta voimme Suomen markkinassa hyödyntää tätä kehitystä parhaalla mahdollisella tavalla, vaatii se terminologian selkeyttämistä ja lokalisointia. Luomalla yhteisen määritelmän vastuulliselle digimainonnalle haluamme avata reitin vastuullisen digimainonnan kehittymiselle Suomessa.

Tämän määritelmän tekeminen olikin uuden IAB Finlandin Vastuullinen digimainonta -työryhmän ensimmäisiä tehtäviä. Työryhmän tavoitteena on lisätä tietoisuutta ja oppia digimainonnan vastuullisuudesta sekä kestävästä kehityksestä. Haluamme lisätä ymmärrystä aiheesta, jotta pystymme tuomaan konkreettisia suosituksia ja tekoja Suomen markkinaan.
Vastuullisen digimainonnan määritelmää ei ole kirjoitettu kiveen, vaan tarkoitus on pitää se käyttökelpoisena ja elinvoimaisena, ja sopeuttaa se muutoksiin tarvittaessa.

Kesäisin terveisin,
Vastuullinen digimainonta -työryhmän puheenjohtajat,
Maarit Ruuth, MTV
Susanna Laitinen, Alma

Vastuullisen digimainonnan määritelmä

  • Vastuullinen digitaalinen mainonta ja markkinointi lieventää vaikutuksiaan ympäristöön sekä huomioi vaikutuksensa yhteiskuntaan, ollen samalla myös taloudellisesti kannattavaa.:
  • Tämä sisältää digitaalisen toimitusketjun ja teknologiat, joita käytetään mainoksen toimittamiseen mainostoimistolta tai mainostajalta loppukäyttäjän näytölle, ja kattaa vastuullisen digimainonnan kolme pilaria:
    • Ympäristövastuullisuus
    • Sosiaalinen vastuullisuus
    • Taloudellinen vastuullisuus
  • Määritelmä ei tässä vaiheessa ota huomioon mainosten tuotantoprosessia, mainostettujen tuotteiden päästöjä tai muita toimintoja aiemman määrittelyn ulkopuolelta.

Ympäristövastuullisuus digitaalisessa mainonnassa

  • Ympäristövastuullisuus digimainonnassa tarkoittaa digitaalisten mainossisältöjen jakelua kuluttamatta tarpeettomasti planeettamme luonnonvaroja. Tämä onnistuu hiilidioksidipäästöjä sekä energiankulutusta vähentämällä ja kompensoimalla, kun vähentäminen ei ole mahdollista.
  • Jakelun lisäksi alalla käytettävien teknologioiden ja infrastruktuurin ympäristövaikutusten minimointi on osa ympäristövastuullista digimainontaa.

Sosiaalinen vastuullisuus digitaalisessa mainonnassa

  • Sosiaalisella vastuullisuudella digitaalisessa mainonnassa tarkoitetaan toimialan vaikutuksia ihmisiin ja yhteisöihin.
  • Digitaalisen mainonnan sosiaalinen vastuullisuus sisältää mm. seuraavia asioita:
    • Työehdot ja palkkaus
    • Monimuotoisuus ja inklusiivisuus
    • Tietosuoja ja yksityisyyden suoja
    • Bränditurvallisuus
    • Jaetun tiedon oikeellisuus
    •  Ad fraud
    •  Arvoketjun läpinäkyvyys
  • Organisaatioiden tulisi ottaa huomioon toimiensa, tuotteidensa ja palveluidensa vaikutukset laajempaan yhteiskuntaan

Taloudellisesti kestävä digitaalinen mainonta

  • Taloudellisesti kestävä digitaalinen mainonta tarkoittaa yrityksen tai alan kykyä tuottaa voittoa, samalla tukien itseään, työntekijöitään, yhteisöään sekä yhteiskuntaa pitkällä aikavälillä.
  • Siihen voi vaikuttaa mm. digitaalisen mainosjakelun kustannukset ja toimintojen tehokkuus sekä digitaalisen mainonnan kysyntä.

blogidigimarkkinointiiabfinlandsisältömarkkinointipodcastdatateknologiaSosiaalinen mediajäsenetjäsenesittelymarko siltalaIABloginatiivimainontaDingledigimainonta

25.03.2021

Mitä vastuullisuus tarkoittaa digimarkkinoinnissa?

Vastuullisuus on iso trendi maailmalla ja teot sen ympärillä ovat ottaneet suuria harppauksia eteenpäin viime vuosina. Jotta voimme Suomen markkinassa hyödyntää tätä kehitystä parhaalla mahdollisella tavalla, vaatii se terminologian selkeyttämistä ja lokalisointia. Luomalla yhteisen määritelmän vastuulliselle digimainonnalle haluamme avata reitin vastuullisen digimainonnan kehittymiselle Suomessa.

lue lisää

01.04.2021

Vastuullinen ulkomainonta tukee yrityksen vastuullisuustavoitteita

Vastuullisuus on iso trendi maailmalla ja teot sen ympärillä ovat ottaneet suuria harppauksia eteenpäin viime vuosina. Jotta voimme Suomen markkinassa hyödyntää tätä kehitystä parhaalla mahdollisella tavalla, vaatii se terminologian selkeyttämistä ja lokalisointia. Luomalla yhteisen määritelmän vastuulliselle digimainonnalle haluamme avata reitin vastuullisen digimainonnan kehittymiselle Suomessa.

lue lisää

18.03.2022

IAB Studio: Mitä ihmettä Google Analyticsin ympärillä tapahtuu

Vastuullisuus on iso trendi maailmalla ja teot sen ympärillä ovat ottaneet suuria harppauksia eteenpäin viime vuosina. Jotta voimme Suomen markkinassa hyödyntää tätä kehitystä parhaalla mahdollisella tavalla, vaatii se terminologian selkeyttämistä ja lokalisointia. Luomalla yhteisen määritelmän vastuulliselle digimainonnalle haluamme avata reitin vastuullisen digimainonnan kehittymiselle Suomessa.

lue lisää

28.04.2022

IAB Studio: Vastuullisuus markkinoinnissa – Brand Safety ja Brand Suitability

Vastuullisuus on iso trendi maailmalla ja teot sen ympärillä ovat ottaneet suuria harppauksia eteenpäin viime vuosina. Jotta voimme Suomen markkinassa hyödyntää tätä kehitystä parhaalla mahdollisella tavalla, vaatii se terminologian selkeyttämistä ja lokalisointia. Luomalla yhteisen määritelmän vastuulliselle digimainonnalle haluamme avata reitin vastuullisen digimainonnan kehittymiselle Suomessa.

lue lisää

20.05.2025

Vastuullisuus markkinoinnissa – välttämättömyys vai kilpailuetu?

Viime vuosina vastuullisuus on noussut yhdeksi kuumimmista puheenaiheista yritysmaailmassa – eikä syyttä! Se ei ole enää vain trendisana, vaan strateginen valinta, joka vaikuttaa niin brändiin, asiakassuhteisiin kuin yrityksen pitkän aikavälin menestykseen. Mutta mitä vastuullisuus markkinoinnissa oikeastaan sisältää?

lue lisää

13.09.2023

Vaikuttajamarkkinoinnin pulssikysely: Vaikuttajamarkkinoinnin onnistumisen keskiössä arvopohjainen yhteistyö - vastuullisuus ja inhimillisyys korostuvat

Vaikuttajamarkkinoinnin hyödyntäminen osana yrityksen tai organisaation muuta markkinointia ja viestintää on monipuolistunut ja käsiteltävät teemat ovat laajentuneet. Vaikuttajamarkkinointi nähdään nykyään myös merkittävänä vastuullisuusviestinnän keinona ja yritykset etsivät yhteistyökumppaniksi vaikuttajia, jotka jakavat samanlaiset arvot ja näkemykset.

lue lisää

19.06.2023

Digimainonnallakin on hiilijalanjälki - Alma Media mittaa sen

Alma Media on aloittanut digitaalisen mainonnan hiilijalanjäljen mittaamisen ensimmäisenä mediatalona Suomessa. Hiilijalanjälki raportoidaan osana kampanjoiden tuloksia ja sen mittaaminen toteutetaan yhteistyössä kansainvälisen, mittaamiseen erikoistuneen Scope3:n kanssa.

lue lisää

25.05.2023

Vastuullisen digimainonnan määritelmä

Vastuullisuus on iso trendi maailmalla ja teot sen ympärillä ovat ottaneet suuria harppauksia eteenpäin viime vuosina. Jotta voimme Suomen markkinassa hyödyntää tätä kehitystä parhaalla mahdollisella tavalla, vaatii se terminologian selkeyttämistä ja lokalisointia. Luomalla yhteisen määritelmän vastuulliselle digimainonnalle haluamme avata reitin vastuullisen digimainonnan kehittymiselle Suomessa.

lue lisää