Icon
Tunnistatko asiakkaasi verkosta? IABlogi

Tunnistatko asiakkaasi verkosta?

19.05.2016 | Dingle Oy

Perinteisen massamarkkinoinnin rinnalle on noussut tapoja segmentoida asiakasryhmiä ja räätälöidä markkinointia yhä tarkemmin yksittäisille asiakkaille. Tällä hetkellä firmat panostavatkin paljon omiin asiakashallintajärjestelmiin ja markkinoinnin automaation projekteihin. Tavoitteena on tunnistaa omat asiakkaat tarkemmin ja luoda heistä relevantteja segmenttejä, joille kohdistaa kiinnostavampia ja tehokkaampia markkinointiviestejä. Automaatiojärjestelmien kautta pystytään esimerkiksi automaattisesti lähettämään asiakkaalle onnitteluviesti syntymäpäivänä.

CRM-projekteissa on kuitenkin syytä muistaa, että pelkkä järjestelmään investoiminen ei riitä. Tällöin ollaan tilanteessa, jossa on tunnistettu esim. 20 asiakasryhmää, mutta sitten pitäisi vielä räätälöidä ja tuottaa kiinnostavat markkinointijulkaisut eri ryhmille eri kanavien sisältöpolkuihin. Eli vaikka puhutaan automaatiosta, lähtevien viestien monipuolistuessa vaaditaan myös lisää sisällöntuotantoresurssia.

Asiakastiedon yhdistäminen verkkokäyttäytymiseen

Omien asiakkaiden lisäksi pitäisi päästä syvemmälle myös potentiaalisten asiakkaiden aitoon verkkokäyttäytymiseen. Aller tarjoaa Rikastamo-palvelua, jossa pystytään tunnistamaan käyttäjä perustuen online-käyttäytymiseen. Esimerkkinä, jos käyttäjä on muuttamassa ja hakee Googlesta tietoa muuttofirmojen palveluista, hän usein klikkaa hakutulosten kärjestä Suomi24-kanaville. Tästä hänet pystytään tunnistamaan ja yhdistämään online-käyttäytymisprofiili Allerin yli kahden miljoonan tilaajan offline-rekisteriin, jolloin mukaan saadaan mm. demografia-, intressi- ja ostohistoriatietoa. Muuttofirma pystyy tällöin kohdentamaan erittäin relevanttia ja palvelevaa markkinointia oikealle henkilölle juuri oikeaan aikaan.

Myös muiden some-kanavien, kuten Facebookin ja Twitterin, käyttäjätiedot pystyttäisiin integroimaan firman olemassaoleviin asiakasrekisteritietoihin Social CRM -järjestelmien avulla. Kuinka monella firmalla on asiakaspalvelussa käytössä reaaliaikainen dashboard-näkymä, josta näkee aspaan soittavan asiakkaan kaikenkattavan asiakas- ja verkkokäyttäytymisprofiilin?

Jotta palvelukokemus olisi yhtenäinen kaikissa kanavissa, pitäisi pystyä tunnistamaan asiakkaat myös eri some-kanavissa. Jos esimerkiksi kaapelioperaattorin asiakas valittaa palvelupakettinsa toimivuudesta operaattorillle Twitterissä, ja tämän jälkeen soittaa puhelinpalveluun, olisi tärkeää pystyä tunnistamaan kyseisen asiakkaan profiili myös puhelinaspan puolella. Muutoin palvelukokemus katkeaa, ja tällöin ei olla kovin lähellä sitä personoitua ja aidosti yhtenäistä ja monikanavaista asiakaskokemusta.

Kirjoittaja Heikki Pohjonen toimii Dinglen Account Directorina. Hän arvostaa väkevää sisältöä – sekä Arsenal Football Clubia. Heikin löytää Twitteristä nimellä @hpohjonen

Dinglen aikaisemmat IABlogikirjoitukset:

Kantaa ottava Brändi
Median tulevaisuus

Vain intohimolla markkinajohtajaksi
Markkinoijan seitsemän syntiä
Mitä on sosiaalinen myynti?
Jokainen yritys tarvitsee oman päätoimittajan
Yhteisömanagerin arki, osa 2: Asiakaspalvelun ytimessä
Sponsorointi hyvän sisällön moottorina
Kahdesta kampanjasta kahteensataan tarinaan
Johda joukkosi kohti digitaalisuutta ja avoimuutta
Oikeaan aikaan oikeassa paikassa: konteksti on uusi musta
Kampanjoista jatkuvaan markkinointiin
Video: Sosiaalinen media kyykyttää

02.07.2024

IAB Studio: Nostemediasta YOC - Digimarkkinan muutokset ja mahdollisuudet

IAB Studio jaksot ovat napostelupituisia podcast jaksoja päivän polttavista aiheista ja tällä kertaa studiossa Pasin kanssa ovat YOC / Nostemedian Harri Virtanen ja Antti Kaiponen. Tässä jaksossa sukellamme digitaalisen mainonnan ajankohtaisiin trendeihin ja kuulemme Nostemedian perustamisesta, kasvusta ja muuttumisesta YOC:iksi.

lue lisää

01.07.2024

IAB Jäsenesittely: Emmi Vilkanen ja SeenThis

Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa Emmi Vilkanen ja SeenThis

lue lisää

24.06.2024

IAB Studio: Luvanvarainen data liiketoiminnassa

IAB Studio jaksot ovat napostelupituisia podcast jaksoja päivän polttavista aiheista ja tällä kertaa studiossa Janninan kanssa ovat Niklas Tverin Elisalta ja Petteri Kalaoja Dagmarilta puhumassa luvanvaraisesta datasta.

lue lisää

18.06.2024

Digimainonnan määrä Euroopassa +11% kasvussa 2023

IAB Europe julkaisi 12.6.2024 AdEx-yhteenvetoraportin digitaalisen mediamainonnan määrästä Euroopassa vuonna 2023. 63 % kaikesta Euroopan mediamainonnasta oli digitaalista ja digimainonnan määrä kasvoi 11,1 % vuoteen 2022 verrattuna. Digimainonnan kokonaisvolyymi Euroopassa oli vuonna 2023 lähes 97 miljardia euroa. AdEx-tutkimuksen tiedonkeruu tehtiin 29 Euroopan maassa.

lue lisää