Icon
Tunnistatko asiakkaasi verkosta? IABlogi

Tunnistatko asiakkaasi verkosta?

19.05.2016 | Dingle Oy

Perinteisen massamarkkinoinnin rinnalle on noussut tapoja segmentoida asiakasryhmiä ja räätälöidä markkinointia yhä tarkemmin yksittäisille asiakkaille. Tällä hetkellä firmat panostavatkin paljon omiin asiakashallintajärjestelmiin ja markkinoinnin automaation projekteihin. Tavoitteena on tunnistaa omat asiakkaat tarkemmin ja luoda heistä relevantteja segmenttejä, joille kohdistaa kiinnostavampia ja tehokkaampia markkinointiviestejä. Automaatiojärjestelmien kautta pystytään esimerkiksi automaattisesti lähettämään asiakkaalle onnitteluviesti syntymäpäivänä.

CRM-projekteissa on kuitenkin syytä muistaa, että pelkkä järjestelmään investoiminen ei riitä. Tällöin ollaan tilanteessa, jossa on tunnistettu esim. 20 asiakasryhmää, mutta sitten pitäisi vielä räätälöidä ja tuottaa kiinnostavat markkinointijulkaisut eri ryhmille eri kanavien sisältöpolkuihin. Eli vaikka puhutaan automaatiosta, lähtevien viestien monipuolistuessa vaaditaan myös lisää sisällöntuotantoresurssia.

Asiakastiedon yhdistäminen verkkokäyttäytymiseen

Omien asiakkaiden lisäksi pitäisi päästä syvemmälle myös potentiaalisten asiakkaiden aitoon verkkokäyttäytymiseen. Aller tarjoaa Rikastamo-palvelua, jossa pystytään tunnistamaan käyttäjä perustuen online-käyttäytymiseen. Esimerkkinä, jos käyttäjä on muuttamassa ja hakee Googlesta tietoa muuttofirmojen palveluista, hän usein klikkaa hakutulosten kärjestä Suomi24-kanaville. Tästä hänet pystytään tunnistamaan ja yhdistämään online-käyttäytymisprofiili Allerin yli kahden miljoonan tilaajan offline-rekisteriin, jolloin mukaan saadaan mm. demografia-, intressi- ja ostohistoriatietoa. Muuttofirma pystyy tällöin kohdentamaan erittäin relevanttia ja palvelevaa markkinointia oikealle henkilölle juuri oikeaan aikaan.

Myös muiden some-kanavien, kuten Facebookin ja Twitterin, käyttäjätiedot pystyttäisiin integroimaan firman olemassaoleviin asiakasrekisteritietoihin Social CRM -järjestelmien avulla. Kuinka monella firmalla on asiakaspalvelussa käytössä reaaliaikainen dashboard-näkymä, josta näkee aspaan soittavan asiakkaan kaikenkattavan asiakas- ja verkkokäyttäytymisprofiilin?

Jotta palvelukokemus olisi yhtenäinen kaikissa kanavissa, pitäisi pystyä tunnistamaan asiakkaat myös eri some-kanavissa. Jos esimerkiksi kaapelioperaattorin asiakas valittaa palvelupakettinsa toimivuudesta operaattorillle Twitterissä, ja tämän jälkeen soittaa puhelinpalveluun, olisi tärkeää pystyä tunnistamaan kyseisen asiakkaan profiili myös puhelinaspan puolella. Muutoin palvelukokemus katkeaa, ja tällöin ei olla kovin lähellä sitä personoitua ja aidosti yhtenäistä ja monikanavaista asiakaskokemusta.

Kirjoittaja Heikki Pohjonen toimii Dinglen Account Directorina. Hän arvostaa väkevää sisältöä – sekä Arsenal Football Clubia. Heikin löytää Twitteristä nimellä @hpohjonen

Dinglen aikaisemmat IABlogikirjoitukset:

Kantaa ottava Brändi
Median tulevaisuus

Vain intohimolla markkinajohtajaksi
Markkinoijan seitsemän syntiä
Mitä on sosiaalinen myynti?
Jokainen yritys tarvitsee oman päätoimittajan
Yhteisömanagerin arki, osa 2: Asiakaspalvelun ytimessä
Sponsorointi hyvän sisällön moottorina
Kahdesta kampanjasta kahteensataan tarinaan
Johda joukkosi kohti digitaalisuutta ja avoimuutta
Oikeaan aikaan oikeassa paikassa: konteksti on uusi musta
Kampanjoista jatkuvaan markkinointiin
Video: Sosiaalinen media kyykyttää

09.11.2023

Loppuvuoden must-know: Tulos Helsingin digimarkkinoinnin webinaarit

Digimarkkinointi nyt: trendit ja kuumimmat puheenaiheet – Tulos Helsingin webinaarisarja tarjoaa kattavan läpileikkauksen loppuvuoden ajankohtaisimmista digimarkkinoinnin aiheista. Valitse itseäsi kiinnostavin tai ilmoittaudu kaikkiin!

lue lisää

02.11.2023

Tule mukaan menestykseen – MIXX Awards hakee yhteistyökumppaneita ensi kevään tapahtumaan!

IAB MIXX Awards on värikäs ja iloinen tapahtuma, joka kokoaa yhteen digimarkkinoinnin innovaatiot ja edelläkävijät juhlimaan alansa huippusaavutuksia. Keväällä 2023 ensimmäistä kertaa järjestetty tapahtuma keräsi huiman suosion ja sai osakseen paljon kiitoksia niin osallistujilta kuin järjestäjiltäkin. Tämän myötä on päätetty järjestää tapahtuma myös ensi keväänä.

lue lisää

31.10.2023

Digimarkkinoinnin huipulla: Haastattelussa IAB:n sertifikaattikoulutuksen käyneet ammattilaiset

Tervetuloa seuraamaan blogisarjaamme, jossa kurkistamme IAB Finlandin sertifikaattikoulutuksen kulisseihin ja pääsemme kuulemaan, kuinka koulutus on vaikuttanut markkinoinnin ja myynnin ammattilaisten urapolkuun ja osaamiseen. IAB Finlandin digimarkkinoinnin koulutus tarjoaa ajankohtaista ja käytännönläheistä tietoa digitaalisesta markkinoinnista. IAB on sertifioinut satoja markkinoinnin ja mainonnan asiantuntijoita vuosien kokemuksella. Sarjamme toisessa osassa tapaamme Sanna Uusivirran, joka työskentelee HILLA GROUPILLA markkinointipäällikkönä ja hän on suorittanut IAB:n Digimarkkinoijan ja -myyjän sertifikaattikoulutuksen.

lue lisää

24.10.2023

Digimarkkinoinnin huipulla: Haastattelussa IAB:n sertifikaattikoulutuksen käyneet ammattilaiset

Tervetuloa seuraamaan blogisarjaamme, jossa kurkistamme IAB Finlandin sertifikaattikoulutuksen kulisseihin ja pääsemme kuulemaan, kuinka koulutus on vaikuttanut markkinoinnin ja myynnin ammattilaisten urapolkuun ja osaamiseen. IAB Finlandin digimarkkinoinnin koulutus tarjoaa ajankohtaista ja käytännönläheistä tietoa digitaalisesta markkinoinnista. IAB on sertifioinut satoja markkinoinnin ja mainonnan asiantuntijoita vuosien kokemuksella. Sarjamme ensimmäisessä osassa tapaamme Titta Toivasen, joka työskentelee HILLA GROUPILLA Kainuun ja Koillismaan myyntiryhmän vetäjänä ja hän on suorittanut IAB:n Digimarkkinoijan ja -myyjän sertifikaattikoulutuksen.

lue lisää