Icon
Tunnistatko asiakkaasi verkosta? IABlogi

Tunnistatko asiakkaasi verkosta?

19.05.2016 | Dingle Oy

Perinteisen massamarkkinoinnin rinnalle on noussut tapoja segmentoida asiakasryhmiä ja räätälöidä markkinointia yhä tarkemmin yksittäisille asiakkaille. Tällä hetkellä firmat panostavatkin paljon omiin asiakashallintajärjestelmiin ja markkinoinnin automaation projekteihin. Tavoitteena on tunnistaa omat asiakkaat tarkemmin ja luoda heistä relevantteja segmenttejä, joille kohdistaa kiinnostavampia ja tehokkaampia markkinointiviestejä. Automaatiojärjestelmien kautta pystytään esimerkiksi automaattisesti lähettämään asiakkaalle onnitteluviesti syntymäpäivänä.

CRM-projekteissa on kuitenkin syytä muistaa, että pelkkä järjestelmään investoiminen ei riitä. Tällöin ollaan tilanteessa, jossa on tunnistettu esim. 20 asiakasryhmää, mutta sitten pitäisi vielä räätälöidä ja tuottaa kiinnostavat markkinointijulkaisut eri ryhmille eri kanavien sisältöpolkuihin. Eli vaikka puhutaan automaatiosta, lähtevien viestien monipuolistuessa vaaditaan myös lisää sisällöntuotantoresurssia.

Asiakastiedon yhdistäminen verkkokäyttäytymiseen

Omien asiakkaiden lisäksi pitäisi päästä syvemmälle myös potentiaalisten asiakkaiden aitoon verkkokäyttäytymiseen. Aller tarjoaa Rikastamo-palvelua, jossa pystytään tunnistamaan käyttäjä perustuen online-käyttäytymiseen. Esimerkkinä, jos käyttäjä on muuttamassa ja hakee Googlesta tietoa muuttofirmojen palveluista, hän usein klikkaa hakutulosten kärjestä Suomi24-kanaville. Tästä hänet pystytään tunnistamaan ja yhdistämään online-käyttäytymisprofiili Allerin yli kahden miljoonan tilaajan offline-rekisteriin, jolloin mukaan saadaan mm. demografia-, intressi- ja ostohistoriatietoa. Muuttofirma pystyy tällöin kohdentamaan erittäin relevanttia ja palvelevaa markkinointia oikealle henkilölle juuri oikeaan aikaan.

Myös muiden some-kanavien, kuten Facebookin ja Twitterin, käyttäjätiedot pystyttäisiin integroimaan firman olemassaoleviin asiakasrekisteritietoihin Social CRM -järjestelmien avulla. Kuinka monella firmalla on asiakaspalvelussa käytössä reaaliaikainen dashboard-näkymä, josta näkee aspaan soittavan asiakkaan kaikenkattavan asiakas- ja verkkokäyttäytymisprofiilin?

Jotta palvelukokemus olisi yhtenäinen kaikissa kanavissa, pitäisi pystyä tunnistamaan asiakkaat myös eri some-kanavissa. Jos esimerkiksi kaapelioperaattorin asiakas valittaa palvelupakettinsa toimivuudesta operaattorillle Twitterissä, ja tämän jälkeen soittaa puhelinpalveluun, olisi tärkeää pystyä tunnistamaan kyseisen asiakkaan profiili myös puhelinaspan puolella. Muutoin palvelukokemus katkeaa, ja tällöin ei olla kovin lähellä sitä personoitua ja aidosti yhtenäistä ja monikanavaista asiakaskokemusta.

Kirjoittaja Heikki Pohjonen toimii Dinglen Account Directorina. Hän arvostaa väkevää sisältöä – sekä Arsenal Football Clubia. Heikin löytää Twitteristä nimellä @hpohjonen

Dinglen aikaisemmat IABlogikirjoitukset:

Kantaa ottava Brändi
Median tulevaisuus

Vain intohimolla markkinajohtajaksi
Markkinoijan seitsemän syntiä
Mitä on sosiaalinen myynti?
Jokainen yritys tarvitsee oman päätoimittajan
Yhteisömanagerin arki, osa 2: Asiakaspalvelun ytimessä
Sponsorointi hyvän sisällön moottorina
Kahdesta kampanjasta kahteensataan tarinaan
Johda joukkosi kohti digitaalisuutta ja avoimuutta
Oikeaan aikaan oikeassa paikassa: konteksti on uusi musta
Kampanjoista jatkuvaan markkinointiin
Video: Sosiaalinen media kyykyttää

blogidigimarkkinointisisältömarkkinointiiabfinlandpodcastdatateknologiaSosiaalinen mediajäsenetjäsenesittelymarko siltalaIABloginatiivimainontadigimainontaDingle

30.05.2025

IAB Insider: New Life of the Living Room – mitä suomalainen katsoo?

Tervetuloa uuden IAB Insider jakson pariin. Tästä starttaa IAB Podcastien 3. tuotantokausi! Tässä jaksossa sukelletaan syvälle olohuoneeseen – tai tarkemmin sanottuna sen ruutuun. Aiheena on televisiomainonnan tulevaisuus ja Connected TV:n (CTV) kasvava merkitys suomalaisessa mediamaisemassa.

lue lisää

23.05.2025

IAB Studio: Mitä kuuluu digitaaliselle ulkomainonnalle?

Digitaalinen ulkomainonta eli DOOH on yksi digimainonnan nopeimmin kasvavista osa-alueista – mutta miksi? IAB Studion tuoreessa jaksossa sukelletaan syvälle digitaalisesti toteutetun ulkomainonnan nykytilaan, haasteisiin ja tulevaisuuden mahdollisuuksiin.

lue lisää

20.05.2025

Vastuullisuus markkinoinnissa – välttämättömyys vai kilpailuetu?

Viime vuosina vastuullisuus on noussut yhdeksi kuumimmista puheenaiheista yritysmaailmassa – eikä syyttä! Se ei ole enää vain trendisana, vaan strateginen valinta, joka vaikuttaa niin brändiin, asiakassuhteisiin kuin yrityksen pitkän aikavälin menestykseen. Mutta mitä vastuullisuus markkinoinnissa oikeastaan sisältää?

lue lisää

09.05.2025

IAB Studio: Pelimainonnan myytit murskaksi osa2

Onko pelimainonta vaikeaa, kallista tai liian erikoistunutta? Tässä IAB Finlandin podcast-jaksossa pureudumme pelimainontaan liittyviin käytännön myytteihin ja uskomuksiin. Kuka tekee, miten tehdään – ja mitä kaikkea oikeasti voi mitata?

lue lisää