Sähköisten hakemistojen markkinoinnin eettinen ohjeistus
Ohjeistus on laadittu lisäämään mainostajien luottamusta ja helpottamaan mainostajia valitsemaan eettisesti oikein toimiva kumppani. IAB Finland listaa sivuilleen tätä ohjeistusta noudattavia yrityksiä.
Ohjeistuksen on koonnut IAB Finlandin Hakutyöryhmä.
Asiakaskohtaamisen pelisäännöt
Kohtaamisessa on selkeästi informoitava, että ollaan tarjoamassa maksullista palvelua, ei pelkästään esim. tarkistamassa yhteystietoja
Palvelun tuottajan edustaja on varmistettava, että neuvottelee ko. hankinnasta päättävän henkilön kanssa
Ostajaa on informoitava seuraavista asioista:
- – Palvelun sisältö ja käyttötarkoitus yritykselle
- – Palvelun hinta/hinnasto/hintaperuste
- – Sopimusaika
- – Toimitusehdot (tilausvahvistus, ilmoitusvedos, tuotantovahvistus)
- – Palvelun ylläpito eli tietojen päivitys sopimusaikana
- – Laskutusajankohta ja maksuehdot
- – Myyjän yhteystiedot
Tilausvahvistus
Myyntitapahtuman jälkeen on toimitettava selkeä tilausvahvistus:
- – Asiakastiedot (yritys, Y-tunnus, yhteyshenkilö/tilauksen tekijä ja yhteystiedot)
- – Sopimuspäivä
- – Laskutusosoite ja yhteyshenkilö
- – Tilattu tuote/palvelu ja sen sisällön kuvaus (tuotenimike, määrä, A-hinta, nettohinta)
- – Hintaerittely ja kokonaishinta ilman alv:tä ja alv:lla
- – Myyjän yhteystiedot (yritys, nimi, sähköposti, puhelin)
- – Selkeät ja yksikäsitteiset sopimusehdot (peruutusoikeus/irtisanominen, muutosmenettely ja hinnasto tilattuun palveluun (=päivitykset esim. Yhteystietoihin), maksuehto, ilmoituksen sisällön ja aineiston käyttöoikeus ja oikeellisuus ja osapuolien vastuu, sopimuksen voimassaolo)
- – Palvelun tuottajan asiakaspalvelun yhteystiedot
- – Erillishuomautukset
Hinnoitteluperusteen läpinäkyvyys
Myyntitapahtumassa on selkeästi informoitava asiakasta, mikä on palvelun hinnoitteluperuste:
- – Aikapohjainen hinnoittelu; esim. vuosi-ilmoitus, ei merkitystä kuinka paljon ilmoitusta luetaan tai siihen reagoidaan
- – Lisänäkyvyyden hinta; esim. logot, lisärivit yms.
- – Hakusanat, joilla yritys tulee mukaan tuloslistaukseen; hakusanojen hinta
- – Näyttö- tai klikkipohjaiset hinnoittelumallit; veloitetaanko asiakasta aina, kun ilmoitus esitetään käyttäjälle (näyttöpohjainen hinnoittelu) vai vasta kun joku klikkaa ilmoitusta
(klikkipohjainen hinnoittelu) - – Terminologian käyttö: myyntitapahtumassa ja tilausvahvistuksessa avattava käytetyt termit kansantajuisesti, mitä tarkoitetaan esim. ”hakuosumalla” tai ”tuloslistauksella”
IAB Finlandin standardit ja suositukset
Lataa Sähköisten hakemistojen markkinoinnin eettinen ohjeistus PDF-muodossa
Lisätietoja:
Birgitta Takala, IAB Finlandin toiminnanjohtaja, birgitta.takala(at)iab.fi
Ismo Tenkanen, IAB Finlandin Hakutyöryhmän puheenjohtaja, ismo.tenkanen(at)mediacontacts.fi
11.12.2024
IAB Studio: Uusi yhteistyö ottaa kaikki mukaan Retail Mediaan
IAB Studio jaksot ovat napostelupituisia podcast jaksoja päivän polttavista aiheista ja tällä kertaa studiossa Pasin kanssa ovat Hannaleena Koskinen Allerilta ja Teemu Kurri Craneworks / Doohlabsilta. Tällä kertaa studiossa otettiin kantaa kuumimpaan mediatrendiin, eli puhutaan retail mediasta.
lue lisää03.12.2024
Katsaus kuluneeseen vuoteen 2024: Ohjelmallinen Gaming
Gaming mainonta on ollut nousevia aiheita ohjelmallisessa ostamisessa vuoden 2024 aikana. Otimme IAB:n kanssa katsauksen kuluneeseen vuoteen gaming mainonnan parissa ja haastattelimme ohjelmallisen asiantuntijaa Nina Nordmania (Kinesso, IPG Mediabrands) sekä videomainonnan asiantuntijaa Aleksi Ylitaloa (RTL AdAlliance).
lue lisää29.11.2024
Mainostajat vahvasti mukana IAB Finlandin hallituksessa
Uusina IAB-painopisteinä tekoäly ja Retail Media - IAB Finlandin syyskokouksessa 27.11.2024 sovittiin vuoden 2025 painopisteet ja äänestettiin yhdistykselle uusi hallitus. Painopisteissä yhdistyy täysin uudet teemat, kuten tekoäly ja Retail Media, IAB:n perinteisiin vahvuuksiin liittyen digimainonnan kohdentamiseen sekä mittaamiseen. Uusina jäseninä hallitukseen valittiin seuraavaksi kahdeksi vuodeksi Clear Channel, Posti, Elisa, Veikkaus, Relevant ja IPG/Kinesso.
lue lisää29.11.2024
Kuinka hyödyntää tekoälyä vastuullisesti markkinoinnissa?
Tekoäly on noussut nopeasti markkinoinnin ammattilaisten tehokkaaksi työkaluksi, joka parantaa ideointia, sisällöntuotantoa ja analysointia. Vaikka tekoäly tuo mukanaan huomattavia etuja, kuten työprosessien nopeutumista ja automatisointia, sen käyttö edellyttää vastuullisuutta ja eettistä harkintaa. Tässä artikkelissa käsittelemme tekoälyn käyttöä markkinoinnin tukena ja vastuullisia käytäntöjä, jotka auttavat rakentamaan kestävää ja eettistä markkinointia.
lue lisää