Icon
Pasin poiminnat Saksasta DMEXCO 2019 -tapahtumasta IABlogi

Pasin poiminnat Saksasta DMEXCO 2019 -tapahtumasta

19.09.2019 | Pasi Raassina, IAB Finland

Tiesitkö, että kaikki nämä keksittiin Saksassa: kirjapaino, oluenpano, aspiriini, nallekarkit ja lastentarha (lähde: momondo.fi). Saksa on hyvä maa.

Saksan Kölnissä pidetään myös DMEXCO-tapahtuma, joka on kerrassaan hurja vuosittainen digitaalisen markkinointialan messu & seminaari -kombinaatio. Ensimmäinen DMEXCO pidettiin 2009 ja siitä lähtien tapahtuma on paisunut kuin se kuuluisa pullataikina. Tämän vuoden kaksipäiväinen tapahtuma (11.-12.9.2019) keräsi +40 000 vierasta, +1 000 näytteilleasettajaa ja +500 puheenvuoroa. Totta kai myös IAB Finlandin piti olla paikalla!

DMEXCO:n kantavaksi teemaksi muodostui ”Trust & Transparency”, eli suomeksi sanottuna luottamus ja läpinäkyvyys. Hyvin lyhyellä matematiikalla teema on luontevaa jatkoa vuoden 2018 EU:n tietosuoja-asetukselle eli GDPR:lle, joka loi kaikille yrityksille uusia velvollisuuksia henkilötietojen käyttöön ja säilyttämiseen. Vallan siirtyessä yhä voimakkaammin kuluttajille, digimarkkinan toimijat joutuvat ratkomaan uudenlaisia haasteita, jotka voidaan perustellusti lukea teemojen ”luottamus” ja ”läpinäkyvyys” alle.

Itse haluaisin katsoa asiaa hieman toisella kulmalla. Vaikka maailma, jossa elämme, on monellakin tapaa oudompi, pelottavampi ja surullisempikin kuin ehkä koskaan, uskon että kaikkein voimakkaimmat muutosvoimat ovat suvaitsevaisuus, ympäristötietoisuus ja yhteisöllisyys kaikissa eri muodoissaan. Väittäisin myös, että kaikki tämä, jota yksittäisenä terminä ehkä parhaiten kuvaa sana vastuullisuus, on muuttanut myös ihmisten arvoja ja suhtautumista kuluttamiseen sekä brändeihin käänteentekevästi. Yksinkertaisesti, pelkkä hyvä ja laadukas tuote ei enää riitä, vaan mm. avoimuus, vastuullisuus ja ekologisuus ovat ydinteemoja brändin luomisessa. Vastuullisuus on läpinäkyvyyttä ja valveutuneet kuluttajat preferoivat vastuullisia brändejä.

Pasin poiminnat, DMEXCO 2019

1. ”Trust & Transparency”

2. Herranjumala näitä digimarkkinoinnin työkaluja on paljon
Samaa tarinaa on kertonut mm. chiefmartec.com jo vuosia, mutta DMEXCO:ssa tarjonnan paljous on käsin kosketeltavaa. Miten markkinoija, media tai vastaava osaa tehdä päätöksen eri toimijoiden välillä? Mikä partneri on absoluuttisen paras, etenkin kun potentiaalinen uusi alihankkija ei välttämättä tiedä juuri sen hetkisen uuden asiakkaan liiketoiminnan ydinhaasteita. Uskon että tässäkin päätösprosessissa korostuu luottamus.

3. Kuka näitä kaikkia työkaluja osaa käyttää? Oikeasti.
Analytiikkakouluttajana toimiva ystäväni kertoi, että heidän normaali asiakas ulosmittaa n. 30 % analytiikkatyökalun potentiaalista. Supertaitavien digimarkkinoijien kysyntä ylittänee pian jo analyytikkojen kysynnän.

4. Myynnin tekeminen & ROI
Ikuisuusaihe ja ehkä hieman ”bubbling under” tämän vuoden tapahumassa. DMP, CDP, CMP ym. lyhennepyörityksessä iso kuva ei saa hämärtyä liikaa, eli miten mittaamme markkinoinnin tuloksellisuuden. Koko ostofunellin mittaamisessa on yhä haasteita ja digitaalinen mediakenttä monipuolistuu jatkuvasti mm. digitaalisen ulkomainonnan ja audion kautta.

5. Hyvä Suomi!
DMEXCOssa oli paikalla myös kotimaista osaamista. Suomalaisia oli karkeasti noin viisikymmentä ja näytteilleasettajina kunnostautuivat Relevant Digital, Dagmar uuden Radlyn kautta sekä Madtrix. Suomalainen osaaminen on niin korkealaatuista, että jatkossa soisi näytteilleasettajia olevan jatkossa enemmänkin… voisiko IAB Finland jotenkin jeesata?

Reissuterveiset kirjoitti IAB Finlandin toiminnanjohtaja Pasi Raassina.

28.02.2024

Pelimainonnan myytinmurtajat

Pelimainonta on nopeasti muuttumassa yhdeksi dynaamisimmista ja monipuolisimmista mainonnan muodoista, rikkoen perinteisiä käsityksiä ja avaten uusia ovia mainostajille eri toimialoilla. Viimeaikaiset tutkimukset ja tilastot haastavat vallalla olevat myytit, kuten käsityksen siitä, että gaming mainonta tavoittaa vain nuoria miehiä. Todellisuudessa casual gaming tai ajanvietepelaaminen on noussut pelaamisen suosituimmaksi muodoksi, joka tavoittaa laajasti eri ikäryhmiä ja sukupuolia. Yli 80%:n suomalaisista pelaa digitaalisia pelejä. Mainonnan strateginen sijoittelu peliympäristöihin tarjoaa brändeille ainutlaatuisen mahdollisuuden tavoittaa oman kohderyhmänsä. Tämä artikkeli purkaa yleisimpiä myyttejä pelimainonnasta, valottaen sen todellista potentiaalia ja monipuolisuutta markkinointikanavana. Kanavana joka kykenee tavoittamaan ja sitouttamaan kohderyhmiä uudella ja innovatiivisella tavalla.

lue lisää

23.02.2024

IAB Studio: Jäsenet kysyy ja IAB vastaa - Ohjelmallinen ostaminen.

IAB Studio jaksot ovat napostelupituisia podcast jaksoja päivän polttavista aiheista ja tällä kertaa Pasin vieraana on Juuli Pelkonen Adformilta ja Miia Salmi Sanomalta. Jaksossa vastataan IAB jäseniltä tulleisiin kiperiin kysymyksiin, koskien ohjelmallista ostamista. Tule kuuntelemaan!

lue lisää

16.02.2024

Julkaisijat mainonnan hiilijalanjäljillä

Vastuullisuus ja ympäristötietoisuus ovat nykyisin yhä tärkeämpiä arvoja – myös mainonnassa. On siis tärkeää, että julkaisijat kiinnittävät tähän riittävästi huomiota. Julkaisijan sitoutuminen vastuullisen toimintaan on tärkeää sekä mainostaja- että kuluttaja-asiakkaille, mutta myös muille markkinoinnin sidosryhmille.

lue lisää

15.02.2024

IAB Jäsenesittely: Kuubi ja Toni Kallio

Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa Kuubi ja Toni Kallio

lue lisää