Icon
Pasin poiminnat Saksasta DMEXCO 2019 -tapahtumasta IABlogi

Pasin poiminnat Saksasta DMEXCO 2019 -tapahtumasta

19.09.2019 | Pasi Raassina, IAB Finland

Tiesitkö, että kaikki nämä keksittiin Saksassa: kirjapaino, oluenpano, aspiriini, nallekarkit ja lastentarha (lähde: momondo.fi). Saksa on hyvä maa.

Saksan Kölnissä pidetään myös DMEXCO-tapahtuma, joka on kerrassaan hurja vuosittainen digitaalisen markkinointialan messu & seminaari -kombinaatio. Ensimmäinen DMEXCO pidettiin 2009 ja siitä lähtien tapahtuma on paisunut kuin se kuuluisa pullataikina. Tämän vuoden kaksipäiväinen tapahtuma (11.-12.9.2019) keräsi +40 000 vierasta, +1 000 näytteilleasettajaa ja +500 puheenvuoroa. Totta kai myös IAB Finlandin piti olla paikalla!

DMEXCO:n kantavaksi teemaksi muodostui ”Trust & Transparency”, eli suomeksi sanottuna luottamus ja läpinäkyvyys. Hyvin lyhyellä matematiikalla teema on luontevaa jatkoa vuoden 2018 EU:n tietosuoja-asetukselle eli GDPR:lle, joka loi kaikille yrityksille uusia velvollisuuksia henkilötietojen käyttöön ja säilyttämiseen. Vallan siirtyessä yhä voimakkaammin kuluttajille, digimarkkinan toimijat joutuvat ratkomaan uudenlaisia haasteita, jotka voidaan perustellusti lukea teemojen ”luottamus” ja ”läpinäkyvyys” alle.

Itse haluaisin katsoa asiaa hieman toisella kulmalla. Vaikka maailma, jossa elämme, on monellakin tapaa oudompi, pelottavampi ja surullisempikin kuin ehkä koskaan, uskon että kaikkein voimakkaimmat muutosvoimat ovat suvaitsevaisuus, ympäristötietoisuus ja yhteisöllisyys kaikissa eri muodoissaan. Väittäisin myös, että kaikki tämä, jota yksittäisenä terminä ehkä parhaiten kuvaa sana vastuullisuus, on muuttanut myös ihmisten arvoja ja suhtautumista kuluttamiseen sekä brändeihin käänteentekevästi. Yksinkertaisesti, pelkkä hyvä ja laadukas tuote ei enää riitä, vaan mm. avoimuus, vastuullisuus ja ekologisuus ovat ydinteemoja brändin luomisessa. Vastuullisuus on läpinäkyvyyttä ja valveutuneet kuluttajat preferoivat vastuullisia brändejä.

Pasin poiminnat, DMEXCO 2019

1. ”Trust & Transparency”

2. Herranjumala näitä digimarkkinoinnin työkaluja on paljon
Samaa tarinaa on kertonut mm. chiefmartec.com jo vuosia, mutta DMEXCO:ssa tarjonnan paljous on käsin kosketeltavaa. Miten markkinoija, media tai vastaava osaa tehdä päätöksen eri toimijoiden välillä? Mikä partneri on absoluuttisen paras, etenkin kun potentiaalinen uusi alihankkija ei välttämättä tiedä juuri sen hetkisen uuden asiakkaan liiketoiminnan ydinhaasteita. Uskon että tässäkin päätösprosessissa korostuu luottamus.

3. Kuka näitä kaikkia työkaluja osaa käyttää? Oikeasti.
Analytiikkakouluttajana toimiva ystäväni kertoi, että heidän normaali asiakas ulosmittaa n. 30 % analytiikkatyökalun potentiaalista. Supertaitavien digimarkkinoijien kysyntä ylittänee pian jo analyytikkojen kysynnän.

4. Myynnin tekeminen & ROI
Ikuisuusaihe ja ehkä hieman ”bubbling under” tämän vuoden tapahumassa. DMP, CDP, CMP ym. lyhennepyörityksessä iso kuva ei saa hämärtyä liikaa, eli miten mittaamme markkinoinnin tuloksellisuuden. Koko ostofunellin mittaamisessa on yhä haasteita ja digitaalinen mediakenttä monipuolistuu jatkuvasti mm. digitaalisen ulkomainonnan ja audion kautta.

5. Hyvä Suomi!
DMEXCOssa oli paikalla myös kotimaista osaamista. Suomalaisia oli karkeasti noin viisikymmentä ja näytteilleasettajina kunnostautuivat Relevant Digital, Dagmar uuden Radlyn kautta sekä Madtrix. Suomalainen osaaminen on niin korkealaatuista, että jatkossa soisi näytteilleasettajia olevan jatkossa enemmänkin… voisiko IAB Finland jotenkin jeesata?

Reissuterveiset kirjoitti IAB Finlandin toiminnanjohtaja Pasi Raassina.

03.10.2024

Markkinapulssi ennakoi digimainonnan määrän kasvavan loppuvuoden aikana

IAB Finlandin uusi kvartaaleittain tehtävä digimarkkinapulssi kertoo Suomen digimarkkinan suhtautuvan lähitulevaisuuteen posititivisesti. Asteikolla 0 - 100 raportoitava yleisindeksi päätyi lukemaan 63, joka tarkoittaa selvästi positiivista tulosta. Suomen digimarkkinan kasvun odotetaan nopeutuvan vuoden kolmannen kvartaalin aikana. Tutkimus tehtiin elokuussa 2024 ensimmäistä kertaa ja se keräsi 174 vastaajaa tasaisesti niin julkaisijoiden, toimistojen ja mainostajien parissa. Pulssikyselyn seuraava tiedonkeruu alkaa marraskuussa.

lue lisää

27.09.2024

Konversi0-0ptimistit: Otavamedian sisältömarkkinoinnin trendit osa 2

Onko sinun mielestäsi markkinointi muuttunut vaikeaselkoisemmaksi data ja teknologia mössöksi? Ei hätää IAB on rientänyt apuun ja toimii tulkkina, jotta kaikki pysyvät kärryillä. Pasin kanssa studiossa on Otavamedian Maarit Nykänen ja Satu Laksola puhumassa sisältömarkkinoinnin trendeistä. 

lue lisää

27.09.2024

Konversi0-0ptimistit: Otavamedia digimarkkinan murroksessa osa 1

Onko sinun mielestäsi markkinointi muuttunut vaikeaselkoisemmaksi data ja teknologia mössöksi? Ei hätää IAB on rientänyt apuun ja toimii tulkkina, jotta kaikki pysyvät kärryillä. Pasin kanssa studiossa on Otavamedian Tomi Takanen ja Jukka Pulkkinen. Tänään studiossa puhutaan mitä mediamarkkinalle kuuluu ja erityisesti mitä Otavamedialle kuuluu 2024.

lue lisää

17.09.2024

Unohda nämä harhaluulot mainonnan kohdentamisesta

Mediatalon edustajana törmää sekä realistisiin näkemyksiin että suoranaisiin harhaluuloihin siitä, miten mainoskampanjoita oikein kannattaa kohdentaa. Myytinmurtajien hengessä tartumme väittämään kerrallaan ja selvitämme totuuden urbaanilegendojen takaa. Sorrutko tietämättäsi samoihin harhaluuloihin kuin moni muu? Lue juttu, niin tiedät.

lue lisää