
Kokemus on työnantajabrändin tärkein mittari
Usein hyvästä työnantajakuvasta puhuttaessa mietitään, kuinka haluttava työpaikka yritys yleisesti ottaen on. Mutta onko hyvä työnantajakuva oikeasti sama asia kuin hyvä keskiarvosana valtavassa kohderyhmässä? Näin ainakin usein ajatellaan, kun onnistumista arvioidaan sen mukaan, mikä on oma sijoitus halutuimpien työnantajien ranking-listoissa.
Mutta yrityskulttuurin ei kuulu puhutella kaikkia.
Suomen parhaan työntekijätyytyväisyyden työpaikkana moneen kertaan palkitun Reaktorin johtajat ovat viisaasti todenneet, että niille ihmisille, joille heidän työkulttuurinsa ei sovi, he voivat olla Suomen huonoin työpaikka.
Kyse on oikeanlaisten ihmisten löytämisestä heidän työkulttuuriinsa, ei oman työkulttuurin muuttamisesta kaikkia tasapuolisesti miellyttäväksi.
Yritykset ovat tottuneet mittaamaan työnantajakuvaa potentiaalisten työnhakijoiden kiinnostuksen määrällä. Vähintään yhtä tärkeää on mitata aloittaneiden työntekijöiden tyytyväisyyttä, ja pitää huoli siitä, että annettu kuva on mahdollisimman todenmukainen.
Jos kylmä hiki nousee nyt selkääsi, ja tajuat, että yrityksenne on lähestynyt työnantajabrändiä väärästä kulmasta, ei hätää. Vedä syvään henkeä, lue tämä blogi ja noudata näitä simppeleitä askeleita niin pääsette takaisin oikealle polulle.
Ensimmäinen askel: määritä oikea kohdeyleisö
Jotta pääsette alkuun, vastatkaa ensiksi yrityksenne sisällä näihin kolmeen kysymykseen.
- Millainen kulttuurimme oikeasti on ja millaiseksi haluamme tulla?
- Millaiset ihmiset viihtyvät meillä nyt – ja millaiset eivät?
- Millaisia ihmisiä me haluamme tänne töihin?
Kun teillä on jokaiseen kohtaan kristallinkirkkaat vastaukset, löytyy myös kohderyhmä. Voitte siis määrittää ne ihmiset, joihin yrityksenne kulttuuri aidosti vetoaa ja jotka jakavat samat arvot kanssanne. Tämä ryhmä on ainoa, jota yrityksenne työnantajaviestinnän tulee miellyttää. Kaikki muu on turhaa.
Toinen askel: mittarit kuntoon
Tyypillinen virhe, jonka useat yritykset edelleen tekevät, on työnantajakuvan arvioiminen vain määrällisillä mittareilla, kuten työhakemusten volyymilla, rekrytoinnin kustannuksilla, sivusto- ja somestatistiikalla sekä ulkopuolisten tahojen mielikuvamittauksilla. Nämä kuitenkin kertovat lähinnä yksittäisten toimenpiteiden tuloksista tai brändin kiinnostavuudesta – eivät laadukkaasta työnantajabrändistä.
Ainoa relevantti mittari työnantajabrändillesi on se, kuinka paljon hakijan kuva vastaa totuutta siitä, millaista yrityksessä on työskennellä. Mitä vähemmän eroa mielikuvan ja todellisuuden välille jää, sitä paremmin yrityksesi on onnistunut työnantajakuvan rakentamisessa.
Suosittelen ottamaan tämän työantajabrändinne tärkeimmäksi KPI-mittariksi. Työntekijöiden odotustenhallinta kannattaa ottaa mukaan ohjaamaan toimenpiteitä siten, että viestintä ja toiminta rakentavat mahdollisimman yhtenäistä kokemusta, aina työnhakemisvaiheen ensikosketuksesta työsuhteen päättymisen jälkeiseen aikaan asti.
Kolmas askel: mittaa oikeissa kohdissa
Nopean happotestin onnistumisesta työnantajabrändin ohjauksessa antavat työntekijät, jotka ovat aloittaneet työt tuoreeltaan, esimerkiksi pari kuukautta sitten. He toimivat yhtä aikaa ikkunana ulkoiseen työnantajamielikuvaan, hakijakokemukseen ja työntekijäkokemukseen. Tuore työntekijä on arvokas tietopankki siinä, miten hyvin tai huonosti työympäristö ja kulttuuri on osattu kuvata ennen työsopimuksen lukkoon lyömistä.
Neljäs askel: oikeiden sisältökulmien löytäminen
Kun työnantajabrändille ja -markkinoinnille on sovittu suuntaviivat ja kehitetty konseptit, tuoreilta työntekijöiltä saatua tietoa voidaan hyödyntää sisältömarkkinoinnin suunnittelussa. Näin saadaan varmuus siihen, että sisältöjä luodaan oikeiden aiheiden ympärille. ”En tiennyt, että täällä on näin kunnianhimoinen, mutta samalla välittävä ja lämmin tiimi odottamassa” tai ”eniten yllätti se, miten positiivisesti ja rakentavasti täällä suhtaudutaan mokaamiseen” -tyyppiset kommentit antavat syötettä siihen, millaisia asioita kannattaa viestiä aktiivisemmin ulospäin.
Urapolkukertomukset ja rekrymainokset ovat merkityksetöntä massaa, mikäli yrityksenne unohtaa arvopohjaisen markkinoinnin.
Ja se tärkein harppaus: uskallus
Harva yritys uskaltaa vielä rohkeasti puhutella vain tuota yhteisen arvopohjan jakavaa kohderyhmää. Kun uskallusta löytyy, rohkeus johtaa siihen, että oikeat ihmiset huomaavat yrityksesi, hakeutuvat teille töihin ja sitoutuvat työnantajaansa ja sen arvoihin. Lopputuloksena on onnellinen ja hyvinvoiva työyhteisö, jossa työntekijät tuottavat varmasti myös parhainta hyötyä liiketoiminnalle.
Kirjoittaja Petra Tiirikainen on Account & Employer Branding Manager Dinglellä.
11.09.2012
Markkinointi Kerää Tykkäyksiä - Paitsi Toimitusjohtajalta
Yrityskulttuurin ei kuulukaan puhutella kaikkia
lue lisää04.10.2012
Media harmaalta alueelta, onko Netti-tv enemmän TV:tä vai nettiä?
Yrityskulttuurin ei kuulukaan puhutella kaikkia
lue lisää13.12.2012
Sosiaalisen median mittaamisen suosituksen julkaisutilaisuus
Yrityskulttuurin ei kuulukaan puhutella kaikkia
lue lisää06.11.2014
Ota Ryhmä 99 haltuun – kolme vinkkiä tehokkaampaan brändimainontaan
Yrityskulttuurin ei kuulukaan puhutella kaikkia
lue lisää16.08.2024
Mittaa edes tätä!
Luova televisiomainos tai tykätty videoklippi somessa - tärkeitä keinoja rakentaa yrityksen brändiä ja saada yritys asiakkaiden ajatuksiin. Pidetty mainos tarkoittaa tunnistettua tuotetta ja yritystä! Tuloksellisen liiketoiminnan kannalta on myös ymmärrettävä sisältöjen toimivuus yrityksen omien tavoitteiden näkökulmasta, ja miten mitata onnistumista. Kokosimme tähän artikkeliin markkinoinnin ammattilaisten ajatuksia mittaamisen minimaalisesta työkalupakista: mitä kannattaa huomioida mittareiden valinnassa, mitä datan lähteitä tyypillisesti tarvitaan, ja mitä asioita ei mittaamalla suoraan havaitse.
lue lisää22.11.2021
Miksi digimarkkinoinnin ja liiketoiminnan yhdistäminen yhteisillä tavoitteilla ja mittareilla on tärkeää?
Ilman tavoitteita ja niille asetettuja mittareita eri toimenpiteiden tehokkuutta on vaikea mitata. Mittaaminen auttaa ymmärtämään tehdäänkö markkinoinnissa ja liiketoiminnassa oikeita asioita ja jos ei, niin se antaa viitteitä siitä mitä toiminnassa pitää muuttaa.
lue lisää14.05.2021
Vastaako Jouko Joku markkinointinne mittaamisesta ja tuloksellisuudesta?
Markkinoinnin ja erityisesti markkinointiviestinnän suunnittelu on niin hauskaa puuhaa, että mukaan hyppää helposti koko organisaatio. Eikä siinä vielä kaikki. Jokaisen lähipiirilläkin on paljon hyviä mielipiteitä oikeasta linjasta. Mutta kun pöydälle nostetaan markkinoinnin laaja-alainen mittaaminen ja tekemisen tulosten kylmäverinen arviointi, väki vähenee.
lue lisää10.03.2021
Tulevaisuudessa ratkaisee mitattavuus
Ulkomainonta on perinteisesti ollut suurten mainostajien brändimainontaa, jonka tavoittavuus on ollut laajaa, mutta mitattavuus hankalaa. Tämän vuoksi IAB:n digitaalisen ulkomainonnan työryhmän yksi pääteemoista vuonna 2021 on mitattavuus.
lue lisää