Icon
Kahdesta kampanjasta kahteensataan tarinaan IABlogi

Kahdesta kampanjasta kahteensataan tarinaan

29.10.2014 | IABvieras

Sisältömarkkinointi on tänä syksynä viety taas aivan uudelle tasolle. Sen meille on tehnyt Dave Grohl, Foo Fighters, Roswell Records tai kuka lie tuon nerokkaan yhtiön takana.

Foo Fighters on julkaisemassa kahdeksatta studioalbumiaan. Mikäs siinä. Yleensähän näistä joululevyistä laitetaan mainos lehteen. Tai jos artisti on oikein erityisen lupaava, saattaa levynjulkaisupäivästä olla mainos myös bussipysäkillä.

Foo Fighters teki toisin, vaikka ei sen olisi tarvinnut. Rock-mammutin uusi levy olisi joka tapauksessa uutinen. Kaikesta huolimatta bändi julkaisi tammikuussa 2014 kuvan, jossa hyllyllä makaavat tulevan albumin masterkelat ja asiaa sen kummemmin kiertelemättä kuvateksti kertoo ”It’s fucking ON!”

It's Fucking ON

Kuva, jonka Foo Fighters (@foofighters) julkaisi laitteella Tammi 1, 2014 at 3:44 PST

Tästä sai alkunsa ehkä yksi maailmankaikkeuden hienoimmista sisältömarkkinointikampanjoista.

Itse albumin nauhoituksesta bändi päätti tehdä tv-sarjan. Sarjassa matkataan legendaarisiin studioihin, puhutaan rockin historiasta ja tehdään Foo Fightersin seuraavaa albumia. Toki levy itsessään ja sen jokainen raita on tarina, mutta miksei niiden syntymisestäkin voisi tehdä tarinaa? TV-sarja luonnollisesti kantaa samaa nimeä kuin tuleva albumi, eihän näitä kannata toisistaan erottaa.

Nyt kun itse julkaisu on lähempänä, yhtye julkaisee singlen aina samaan aikaan kun kyseisen kappaleen syntymisestä kertova jakso tulee ulos HBO:lta. Bändi on siis tehnyt sisältöä sisällöstä.

Kiitos muuten Yle Teema, että näytät sen meillekin täällä Pohjolassa näinkin pienellä viiveellä.

Tuntuu tietysti täysin epäreilulta verrata maailman suurinta rockyhtyettä vaikkapa kotimaiseen kaakelikauppiaaseen. Vaan sitä se ei ole.

Foo Fightersin kaava on kaikkien kopioitavissa. Kerro siitä, mitä teet. Kerro siitä, miksi niin teet. Kerro siitä, miten tuotteesi syntyy. Kerro, mistä se on peräisin ja kuka sen on tehnyt ja mitä hän asiasta ajattelee. Kerro tarina tuotteesi juurista. Kerro tarina siitä, miksi sinä suhtaudut siihen intohimoisesti. Kerro jokin detalji.

Älä yritä pukea koko tarinaa ja lupausta kolmeenkymmeneen sekuntiin, vaan kerro sitä pitkään. Ja kerro hartaasti. Kun kerrot tarinaa joka päivä, vähän kerrallaan, ei sinun tarvitse väittää ja huutaa. Sen sijaan saat mahdollisuuden näyttää ja osoittaa. Äläkä väheksy pienintäkään yksityiskohtaa. Sinä olet niihin varmasti kyllästynyt, mutta me emme. Tuotteesi on hyvä ja se on kiinnostava. Ethän sinä sitä muuten myisi.

Kanavalla, missä tarinaa kerrot, ei ole väliä. Kunhan vain huolehdit, että olemme kuulemassa. Tee siitä vaikka TV-sarja.



Kirjoittaja Jussi Ylävaara yrittää ammatikseen, mutta epätoivoisesti, näyttää Dave Grohlilta. Vapaa-aikanaan Jussi toimii Dinglellä strategisena suunnittelijana ja kitaristina nuoressa ja lupaavassa Year Gone -yhtyeessä.




Dinglen aiemmat vieraspostaukset:
Johda joukkosi kohti digitaalisuutta ja avoimuutta
Video: Sosiaalinen media kyykyttää
Kampanjoista jatkuvaan markkinointiin
Oikeaan aikaan oikeassa paikassa: konteksti on uusi musta

13.09.2022

IAB Studio: Sisältömarkkinointi ja kuumat trendit

IAB Studio jaksot ovat napostelupituisia podcast jaksoja päivän polttavista aiheista ja tällä kertaa meillä on studiossa Miran vieraana Ria Vaahto Sanomalta ja Martti Penttilä dentsulta. Tässä jaksossa Ria ja Martti tuovat terveisiä maailmalta sisältömarkkinoinnin seminaareista. Mitä sisältömarkkinoinnille kuuluu ja minkälaisia trendejä maailmalla on nähtävissä.

lue lisää

07.09.2022

Mainoseurojen vaikuttavuus videomainonnan eri kanavissa

Mainoseurojen tuotto on varmasti asia, joka on jokaisen markkinoijan huulilla kampanjasuunnitelmia ja mediavalikkoa rakentaessa - mistä mediakanavista ja ympäristöistä tavoittaa se yleisö sekä ne potentiaaliset asiakkaat, jotka ovat omalle yritykselle kaikista arvokkaimpia?

lue lisää

31.08.2022

IAB selvitti digitaalisen audiomainonnan määrän Suomessa

IAB Finlandin Digitaalisen audiomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiaudion kokonaismarkkina Suomessa vuonna 2021 oli noin 5,6 miljoonaa euroa. Arvio digiaudion kokonaismarkkinasta tehtiin nyt ensimmäistä kertaa. IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiulkomainonnan määrä Suomessa vuonna 2021 oli noin 36 miljoonaa euroa. Arvio digitaalisen ulkomainonnan määrästä tehtiin nyt ensimmäistä kertaa.

lue lisää

29.08.2022

IAB Jäsenesittely: Medialiiga ja Antti Vääri

Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa Medialiiga ja Antti Vääri.

lue lisää