Icon
Uusi podcastien kaupalliset mahdollisuudet -opas on julki! IABlogi

Uusi podcastien kaupalliset mahdollisuudet -opas on julki!

28.10.2021 | Digitaalisen audion työryhmä

IAB:n digiaudiotyöryhmän vuonna 2020 julkaisema Podcast-mainonta - Ostajan opas on saanut lisäosan, jossa podcastien kaupallisiin mahdollisuuksiin pureudutaan perusteellisemmin. Näiden julkaisujen avulla saat kattavan kuvan siitä, miten podcastien yhteyteen saa oman viestinsä kuuluviin.

Miten markkinoija voi hyödyntää podcasteja?

Podcastit ovat yleistyneet kovaa vauhtia ja jo noin puolet suomalaisista kuuntelee podcasteja säännöllisesti. Mutta miten markkinoija voi niitä hyödyntää?

Podcasteja voi hyödyntää kaupallisesti kolmella tavalla:

1. Voit tehdä oman podcastin alusta saakka
2. Voit ostaa sisältömarkkinointia olemassa olevaan podcastiin
3. Voit ostaa spottimainontaa podcastien yhteyteen

Brändin oma podcast

Brändin oma podcast on organisaatiollesi tehty oma podcast. Tyypillisesti oma podcast koostuu 6-8 jakson tuotantokausista ja jos podcast menestyy, tuotantoa jatketaan uusilla kausilla.

Brändin oman podcastin etuja ovat:
- Brändi päättää sisällön ja sen, miten brändistä puhutaan
- Omassa podcastissa yleisö voi yhdistää brändin toivottuihin mielikuviin, esim. asiantuntijaksi tai vastuulliseksi toimijaksi
- Oma podcast mahdollistaa laadukkaan ja pitkäkestoisen läsnäolon kohderyhmän seurassa: tyypillisesti kuuntelija viettää jakson, eli siis brändin parissa, 20-25 minuuttia

Oman podcastin vetovoimaa voi lisätä mielenkiintoisilla vierailla sekä valitsemalla juontajaksi esim. brändin oman aihepiirin vaikuttaja tai asiantuntija. Kannattaa kuitenkin muistaa, että oma podcast ei ole mainos: sen pitää kertoa kuulijalle mielenkiintoinen tarina, jonka lomassa brändisi avainviestit tulevat esille.

Omaa podcastia tuotettaessa kannattaa huomioida:
- Oma podcast vaatii paitsi budjettia, myös aikaa.
- Oman podcastin markkinointi kannattaa suunnitella huolella, jotta se löytää yleisönsä.

Sisältötöyhteistyö olemassa olevan podcastin kanssa

Omaa podcastia kevyempi ja helpompi vaihtoehto on tehdä sisältöyhteistyötä olemassa olevan podcastin kanssa. Sisältöyhteistyö ideoidaan yhdessä podcast-hostin (juontaja) kanssa ja se voi ilmentyä koko jakson ajan – voit esimerkiksi olla vieraana jaksossa – tai jakson alussa tai puolivälissä kumppanille omistetussa insertissä.

Yhteistyöllä olemassa olevan podcastin kanssa on monia hyötyjä:
- Podcastilla on jo oma, sitoutunut ja usein suuri yleisö, eikä sitä tarvitse rakentaa tyhjästä, kuten oman podcastin yleisöä
- Podcastin host on yleisönsä silmissä uskottava vaikuttaja, jonka sanaan ja suosituksiin luotetaan
- Podcast-yhteistyö on omaan podcastiin verrattuna halvempaa ja vaatii huomattavasti vähemmän aikaa

Kannattaa kuitenkin huomioida, että kaikki aiheet eivät sovi kaikkiin podcasteihin ja että briiffaukseen on kiinnitettävä erityistä huomiota, koska korjauksia valmiiseen audioon on työläämpää tehdä kuin esimerkiksi Instagramiin.

Mainostaminen podcastissa

Mainostaja voi esiintyä podcasteissa myös mainosspoteilla, jotka sijoitetaan tavallisesti julkaisijan alustalle joko useamman podcastin yhteyteen tai yhteen, valittuun podcastiin.

Spottimainonta on kustannustehokas tapa tavoittaa isoja yleisöjä ja mainoskampanjan voi esimerkiksi yhdistää useampaan saman teeman tai samaa kohdeyleisöä tavoittavaan podcastiin. Yhtä lailla spottikampanjan yhdistäminen mediatalon muihin tuotteisiin onnistuu tehokkaasti.

Spottimainonnan ja sisältöyhteistyön väliltä valitessa tulee huomioida, että perinteisellä spottimainonnalla ei pääse aivan samalla tavalla podcastin sisältöön kiinni kuin sisältömarkkinoinnilla. Perinteinen spottimainonta vaatii myös melko suuren kontaktimäärän ollakseen kannattavaa.

Podcastit tarjoavat mainostajalle siis monenlaisia mahdollisuuksia, joita voidaan myös yhdistellä ja räätälöidä tarpeiden mukaan. Mainonnan yksityiskohdista kannattaa kysyä tämän julkaisun tekijöiltä, jotka tarjoavat kattavasti erilaisia vaihtoehtoja ja ratkaisuja mainontaan podcastien yhteydessä.

Lue podcastien kaupallisista mahdollisuuksista lisää uudesta oppaasta täältä!

Alkuperäisen Podcast -mainonnan ostajan oppaan löydät täältä!

Tämän blogipostauksen ja oppaan ovat koostaneet IAB:n Digitaalisen audion työryhmä

12.09.2025

IAB Insider: Retail media – kuka voittaa, kun kauppa muuttuu mediataloksi?

Retail media on noussut vauhdilla markkinoinnin kuumimmaksi ilmiöksi – ja hyvästä syystä. Kun kaupat muuttuvat mediataloiksi, mainostajille avautuu uusia mahdollisuuksia tavoittaa asiakkaat aivan ostopolun ytimessä. Mutta kuka tässä pelissä lopulta voittaa, ja mitä riskejä ja haasteita liittyy datan, kanavien ja kaupallisten kumppanuuksien hallintaan? Uusimmassa IAB Insider -podcast-jaksossa sukelletaan retail median maailmaan, avataan sen merkitys suomalaiselle markkinalle ja kerrotaan, mitä jokaisen markkinoijan tulisi tehdä pysyäkseen kehityksessä mukana.

lue lisää

29.08.2025

IAB Insider: Luovuuden merkitys digimainonnassa

Mainonnan vaikuttavuus syntyy usein luovuudesta – mutta mitä luovuus oikeastaan on, ja miten se voidaan kääntää mitattavaksi tulokseksi? Tässä IAB Insider -jaksossa dentsun Juha Halmesvaara ja Aleksi Auvinen keskustelevat luovuuden merkityksestä markkinoinnissa, Cannes Lions -festivaalin opeista sekä siitä, miten Suomi voisi ottaa askeleen kohti kansainvälistä luovuuden kärkeä.

lue lisää

15.08.2025

IAB Studio: Mitä vastuullisuus digimainonnassa tarkoittaa?

Digitaalinen mainonta nähdään usein teknisenä tehokkuuspelinä, jossa klikit, näkyvyydet ja ROI hallitsevat keskustelua. Mutta mitä tapahtuu, kun mukaan tuodaan sana vastuullisuus? IAB Studion podcastissa juontaja Jannina Niskala ja vieraana ollut koulutusvastaava Heidi Blomberg IAB Finlandilta pureutuvat aiheeseen, joka koskettaa koko mainosalaa. Jaksossa käydään läpi, mitä vastuullisuus digimainonnassa tarkoittaa, miksi se on ajankohtaisempaa kuin koskaan – ja miten jokainen alan toimija voi lähteä liikkeelle, vaikka täydellisyyteen ei kukaan pääsisikään.

lue lisää

13.08.2025

Nimitysuutinen: IAB Finlandin uusi vetäjä kasvoi digimarkkinoinnin osaajaksi nuorten mukana

Anni Lintula aloitti 1. elokuuta IAB Finlandin toiminnanjohtajana. Aiemmin hän on toiminut muun muassa A-lehtien B2B-liiketoiminnan johtajana, yritysasiakkuuksien luovana johtajana ja nuorten medioiden liiketoiminnan johtajana. Lintulalla on myös taustaa palkittujen digimainonnan konseptien kehittäjänä. Koulutukseltaan hän on valtiotieteiden maisteri Helsingin yliopistosta.

lue lisää