Icon
Markkinoinnin tukena - Data ja IT IABlogi 2019

Markkinoinnin tukena - Data ja IT

24.09.2019 | Jonathan Sistonen, Circles Consulting Oy

Markkinoinnin ja myynnin välisen yhteispelin sujuvuudesta puhutaan jatkuvasti, vaikka tärkeämpi yhteistyökumppani saattaa nykyään löytyä IT:n puolelta. Verkkosivujen päivitys, kampanjoiden toteutus, datalähteiden integrointi sekä datan hyödyntäminen markkinointiin vaativat IT:n ja markkinoinnin tiukkaa yhteistyötä.

Markkinoinnin onnistumisen ja tehokkuuden turvaamiseksi, yrityksen IT:n sekä markkinoinnin tulisi olla tietoisia toistensa suunnitelmista, tavoitteista, ja haasteista. Luonnollinen kohtaamispiste on jo olemassa, ja sen nimi on DevOps.

Mikä ihmeen DevOps?

DevOps muodostuu sanoista “Development” ja “Operations”. Nimensä mukaisesti se on kokoelma käytäntöjä ja työkaluja, jotka parantavat sovelluskehityksen ja ylläpidon yhteistyön sujuvuutta. Sen tavoitteena on nopeuttaa ja tehostaa uusien ideoiden kehitystä, testausta, ja lopulta tuotantoon vientiä. DevOps on nopeasti nostanut profiiliaan IT-alalla, ja kasvun ennustetaan jatkuvan.

Yhtälöstä ei kuitenkaan saisi unohtaa markkinointia. Reagointitarve nykymaailman viestinnässä voi olla hyvinkin nopea, varsinkin sosiaalisessa mediassa leviävä villitys saattaa avata markkinointimahdollisuuden, joka on auki vain muutamia päiviä tai tunteja. Mahdollisuuden hyödyntäminen saattaa kuitenkin jäädä vaillinaiseksi, jos IT ei näe siihen reagointia yhtä lailla prioriteettina, ja markkinoinnin lähettämiin tiketteihin vastataan aivan liian myöhään.

Samalla tavalla on oleellista, että markkinoinnilla on päivitetty ja täsmällinen data käytössä asiakaskontaktointiin, jotta oikeat viestit lähtevät oikealle henkilölle, oikeaan aikaan.

Kohti markkinoinnin tehokkuutta

Kulttuurierot markkinoinnin ja IT:n välillä voivat olla hyvinkin suuret. Molempien tavoitteena on toki yrityksen yhteinen hyöty, mutta erilaiset toimintatavat ja eriävä sanasto lyövät kapuloita yhteistyön rattaisiin ja voivat helposti syödä markkinoinnin tehokkuutta.

Kehittäjien tavoite on tuottaa mahdollisimman laadukkaita sovellusratkaisuja, uusia toiminnallisuuksia sekä tarkkaa dataa, kun markkinoinnin tehtävä on maksimoida tietoisuus näistä hienoista ratkaisuista sekä saada mahdollisimman tehokas ja suuri hyöty irti olemassa olevasta teknologiasta. Nämä eri reitit kulkevat kohti samaa maalia, mutta vaativat tiukan ja toimivan yhteistyön ja ketterät menetelmät, jotta kummatkin osapuolet ymmärtävät toistensa yksittäiset tavoitteet.

Tiedon pitää myös kulkea molempiin suuntiin. Markkinointi on usein käyttäjäpalautteen etulinjassa, ja ensimmäiset bugit tulevat nykyään esille sosiaalisessa mediassa tyytymättömien asiakkaiden kautta. Kynnys valittaa esimerkiksi Twitterissä on pienempi kuin asiakaspalveluun soittaminen, jolloin tieto usein löytää tiensä markkinointiin nopeammin. Tämä data ja sen välittäminen kehittäjille on äärimmäisen tärkeää. Samalla kehittäjät voivat antaa markkinoinnille paremmat eväät tilanteen selvittämiseen tiedottamalla korjaustoimista selkeästi.

Kommunikaatio ja data keskiössä

Teknologian ja datan tärkeys markkinoinnissa tulee vain kasvamaan tulevaisuudessa. Kilpailuedun kasvattaminen ja turvaaminen vaatii sen, että hyvä kommunikointi ja oikea osaaminen kohtaavat kehityksen ja markkinoinnin kesken.

No, miten kommunikointia ja kehitystä voi helpoin keinoin aloittaa tehostamaan?

1. Markkinointi mukana kehityksen sprinteissä
2. Selvennetään markkinoinnin ja kehityksen tavoitteet molemminpuolisesti
3. Avataan käytössä olevat DevOps-työkalut markkinoinnille
4. Sovitaan yhteiset prosessit siitä, kuinka esim. A/B -testit viedään tuotantoon
5. Tarkastetaan kommunikaation onnistumiset ja epäonnistumiset säännöllisesti.

Lopuksi on tärkeä huomioida, että ulkoinen näkemys oman toiminnan tehokkuuteen on hyvä apuväline niin osaamisen kuin kehityksen kannalta riippumatta tuleeko tämä näkemys yrityksen toisesta osastosta tai ulkoiselta toimijalta.

Kirjoittaja Jonathan Sistonen on Circles Consulting Oy:n myyntijohtaja sekä IAB Finlandin MarTech-työryhmän jäsen. Circlesillä hän auttaa yrityksiä suorittamaan vaativat ohjelmistokehityksen haasteet sekä datan ja analytiikan hyödyntämisen, taitavien konsulttien avulla.

24.01.2020

Totaalinen turhautuminen kannustaa teknologian ja datan tehokkaaseen hyödyntämiseen

Kuinka muunnetaan töissä turhautuminen hedelmälliseksi yhteistyöksi? Aikana, jona positiivinen ajattelu on ottanut entistä suurempaa jalansijaa, on tärkeää arvostaa myös turhautumista. Arjen haasteet ja strategisen tason tavoitteet antavat yhdessä syötettä markkinoinnin työkaluhankinnoille ja datan hyödyntämiselle. Teknologisten ratkaisujen ei ole järkevää jäädä tiimityön ulkopuolelle, vaan niiden tulisi nousta ”uusiksi” tiimiläisiksi, jotka voivat suorittaa arjen työtehtäviä.

lue lisää

21.01.2020

Natiivimainonta 2.0 - mistä on kysymys?

Natiivimainonnan määritelmä oli Sanomalla vielä pari vuotta sitten sisältöpainotteinen: kaupallista sisältöä, joka on muodoltaan ja äänensävyltään mahdollisimman lähellä median omia sisältöjä. Nykyään natiivimainonnan piiriin kuuluu lisäksi aivan erilaisia, täydentäviä ja vaihtoehtoisia ratkaisuja. Mistä on kysymys ja millaisiin tarkoituksiin natiivimainontaa kannattaa käyttää?

lue lisää

09.12.2019

Mihin käyttää kolmannen osapuolen dataa

Omasta datasta puhutaan paljon ja syystäkin, koska sitä hyödyntäen omaa markkinointia voidaan monin tavoin tehostaa jo pienillä teoilla. Kolmannen osapuolen datan käytössä sen sijaan päädytään usein keskustelemaan lähinnä mainonnan kohdentamisesta.

lue lisää

05.12.2019

Markkinoinnin ammattilainen, näin autat asiakastasi ymmärtämään sisältömarkkinointia

Oikein ajoitettu ja kohdennettu sisältömarkkinointi saa lukijan viettämään brändin parissa aikaa parhaimmillaan moninkertaisesti.

lue lisää