Icon
55 % mediamainonnasta digitaalista vuoden ensimmäisellä kvartaalilla IABlogi

55 % mediamainonnasta digitaalista vuoden ensimmäisellä kvartaalilla

27.04.2022 | IAB Finland

Verkkomainonnan määrä vuoden 2022 ensimmäisellä kvartaalilla oli 161,8 milj. euroa ja reilusti yli puolet (55 %) mediamainonnasta oli digitaalista. Vuoden 2021 ensimmäiseen kvartaaliin verrattuna kaikki suurimmat digimainonnan momentit olivat yli 10 % kasvussa.

”Digimainonnan kasvu jatkui odotusten mukaisesti vuoden 2022 alussa kautta linjan vahvana. Some- ja hakumainonnan voimakas kasvu lienee useimmille tuttua, mutta ensimmäisen kvartaalin aikana myös mm. display- ja instream-mainonta olivat hyvällä kasvu-uralla. Uskon myönteiseen kehitykseen lähitulevaisuudessa. Tuttujen digimainonnan ratkaisuiden lisäksi nopeasti digitalisoituvat mediat, kuten ulkomainonta, audio ja olohuonetelkku, tulevat näkymään entistä useammin markkinointikampanjoissa. Puhumattakaan somemainonnan mahdollisuuksien jatkuvasta monipuolistumisesta. Saimme ensimmäisen kvartaalin aikana tehtyä yhdessä Kantarin kanssa vuoden 2021 estimaatin vaikuttajamarkkinoinnin määrästä. Toivottavasti toisen kvartaalin lopuksi voimme kertoa taas uutta tietoa Suomen digimarkkinasta”, kertoi IAB Finlandin toiminnanjohtaja Pasi Raassina.

Lue ensimmäisen kvartaalin mediamainonnasta myös Kantarin sivustolta.

28.02.2024

Pelimainonnan myytinmurtajat

Pelimainonta on nopeasti muuttumassa yhdeksi dynaamisimmista ja monipuolisimmista mainonnan muodoista, rikkoen perinteisiä käsityksiä ja avaten uusia ovia mainostajille eri toimialoilla. Viimeaikaiset tutkimukset ja tilastot haastavat vallalla olevat myytit, kuten käsityksen siitä, että gaming mainonta tavoittaa vain nuoria miehiä. Todellisuudessa casual gaming tai ajanvietepelaaminen on noussut pelaamisen suosituimmaksi muodoksi, joka tavoittaa laajasti eri ikäryhmiä ja sukupuolia. Yli 80%:n suomalaisista pelaa digitaalisia pelejä. Mainonnan strateginen sijoittelu peliympäristöihin tarjoaa brändeille ainutlaatuisen mahdollisuuden tavoittaa oman kohderyhmänsä. Tämä artikkeli purkaa yleisimpiä myyttejä pelimainonnasta, valottaen sen todellista potentiaalia ja monipuolisuutta markkinointikanavana. Kanavana joka kykenee tavoittamaan ja sitouttamaan kohderyhmiä uudella ja innovatiivisella tavalla.

lue lisää

23.02.2024

IAB Studio: Jäsenet kysyy ja IAB vastaa - Ohjelmallinen ostaminen.

IAB Studio jaksot ovat napostelupituisia podcast jaksoja päivän polttavista aiheista ja tällä kertaa Pasin vieraana on Juuli Pelkonen Adformilta ja Miia Salmi Sanomalta. Jaksossa vastataan IAB jäseniltä tulleisiin kiperiin kysymyksiin, koskien ohjelmallista ostamista. Tule kuuntelemaan!

lue lisää

16.02.2024

Julkaisijat mainonnan hiilijalanjäljillä

Vastuullisuus ja ympäristötietoisuus ovat nykyisin yhä tärkeämpiä arvoja – myös mainonnassa. On siis tärkeää, että julkaisijat kiinnittävät tähän riittävästi huomiota. Julkaisijan sitoutuminen vastuullisen toimintaan on tärkeää sekä mainostaja- että kuluttaja-asiakkaille, mutta myös muille markkinoinnin sidosryhmille.

lue lisää

15.02.2024

IAB Jäsenesittely: Kuubi ja Toni Kallio

Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa Kuubi ja Toni Kallio

lue lisää