Icon
"Voi v.... Uskooko joku näihin huijauksiin" - Miten hallitset brändisi digitaalista mainetta? Uutiset & blogi

"Voi v.... Uskooko joku näihin huijauksiin" - Miten hallitset brändisi digitaalista mainetta?

03.09.2020 | Sini Orkola-Sahramies

Kuvittele tilanne, jossa brändisi on keskellä PR-kriisiä tai sen jälkimainingeissa. Markkinointistrategiassaan yrityksesi on päättänyt käyttää Facebookia sisältömarkkinoinnin jakelukanavana, esimerkiksi blogitekstin, artikkelin tai oppaan jakamiseen. Tavoitteena on saada mahdollisimman monen ihmisen yhteystiedot yrityksen markkinointirekisteriin. Lopulta kampanja laitetaan sosiaaliseen mediaan liveksi ja odotetaan jännittyneinä, kuinka monta konversiota eli tässä tapauksessa yhteystietoa se tuottaa.

Vaan miten käykään. Klikkauksien ja konversion sijaan Facebookin kommenttikenttään ilmestyy useita vihaisia palautteita, joita myös potentiaaliset asiakkaat lukevat. Toisin sanoen haluttu yleisö tai kohderyhmä kuluttaa väärää sisältöä. Tämän seurauksena brändi ei rakennu markkinoijan toivomaan suuntaan vaan jää vellomaan negatiivisten kommenttien kierteessä, joista itsestään tulee ilmiö.

Brändin maineenhallinta somen avulla voi olla vaikeaa ja saattaa tuoda mukanaan ikäviäkin yllätyksiä. Some-raivo on totisinta totta, kuten moni tunnettu media, mm. Yle tänä päivänä kirjoittaa. Saman myöntää Facebookin operatiivinen johtaja Sheryl Sandberg.

Somessa raivoaminen on syytä ottaa huomioon brand safetya eli bränditurvallisuutta mietittäessä. Sisältömarkkinoinnin jakelun näkökulmasta sosiaalisella medialla on kuitenkin puolensa. Se toimii hyvin retargetointiin eli jo verkkosivulla käyneiden tavoittamiseen, hyväntekeväisyyskeräyksiin tai vaikkapa kissavideoiden jakamiseen.

Natiivimainonta auttaa brändisi maineenhallinnassa, sillä se sulautuu toimitukselliseen sisältöön ja tarjoaa hyödyllistä tai viihdyttävää tietoa lukijalleen. Sen avulla saat viestittyä asioita, jotka tekevät brändistäsi uniikin ja ainutlaatuisen, etkä joudu huolehtimaan some-roviosta.  Natiivimainonnan nousua tukee mm. megatrendi digitaalinen empatia – lukija saa itse tehdä päätöksen kuluttaako sisällön - toisin kuin vaikkapa bannerimainonnassa, joka on tunnettu näytölle yllättäen ilmestyvistä pop-upeistaan. Natiivimainonta ei häiritse sisällönkulutusta, joten se on erinomainen työkalu yleisöjen rakentamiseen, inspiroimiseen ja heidän sitouttamiseensa yrityksen asiakkaiksi.

Entäpä natiivimainonnan brändiriski? Jos työskentelet esimerkiksi lentoyhtiössä ja ilmailualalla on sattunut onnettomuus, paras vinkkimme on odottaa pölyn laskeutumista kaiken markkinoinnin suhteen. Näin varmistat, ettei brändisi joudu negatiivisen uutisoinnin kohteeksi missään kanavassa, vaikka itse uutinen ei brändiäsi koskisikaan. Ja kun pöly todella on laskeutunut, tarjoa yleisöllesi esimerkiksi vinkkejä lentomatkustamisen turvallisuudesta, natiivimainonnan avulla tietenkin.

Tekstin otsikossa oleva lainaus on peräisin tosielämästä, erään tunnetun markkinoijan some-kampanjan kommenttikentästä.

Blogitekstin kirjoittaja Sini Orkola-Sahramies on Strossle Finlandin maajohtaja.

IABlogin Facebook kommentit

Artikkeli Uutiset
Viisi IAB:n työryhmää sai uutta verta puheenjohtajan paikalle

IAB:n työryhmissä on tapahtunut viimeisen puolen vuoden aikana paljon! Täysin uusi sosiaalisen median markkinoinnin työryhmä aloitti toimintansa, neljä vanhaa työryhmää on saanut uusiksi vetäjikseen rautaiset alan ammattilaiset ja syksyllä starttaa vielä yksi uusi työryhmä hakukonemainonnasta ja -optimoinnista.

lue lisää

04.09.2020

Viisi IAB:n työryhmää sai uutta verta puheenjohtajan paikalle

IAB:n työryhmissä on tapahtunut viimeisen puolen vuoden aikana paljon! Täysin uusi sosiaalisen median markkinoinnin työryhmä aloitti toimintansa, neljä vanhaa työryhmää on saanut uusiksi vetäjikseen rautaiset alan ammattilaiset ja syksyllä starttaa vielä yksi uusi työryhmä hakukonemainonnasta ja -optimoinnista.

lue lisää

28.08.2020

TCF2.0 aika alkoi elokuussa

IAB Europen Transparency & Consent Framework (TCF) päivittyi 2.0 -versioon 15.8. 2020

lue lisää

26.08.2020

Verkkomainonta lähes 18 % laskussa vuoden toisella kvartaalilla

Vaikka verkkomainonta kärsi pandemiasta muita mediaryhmiä vähemmän, koki se lähes 18 % laskun vuoden toisen kvartaalin aikana. Hakumainonta ja sosiaalisen median mainonta selvisivät hieman muita digimedian muotoja pienemmillä laskuprosenteilla.

lue lisää

08.06.2020

Suosikkiopas päivittyi: Markkinointiteknologian opas 2.0

Martech -työryhmä päivitti IAB:n kaikkien aikojen ladatuimman Markkinointiteknologian oppaan, jonka uusin versio venähti melkein satasivuiseksi

lue lisää