
Viisi inspiroivaa digimainonnan trendiä NYT
Kollega pyysi minua listaamaan kahden minuutin ja kahden dian alustukseen minua eniten kiehtovat ja tärkeimmiksi kokemani digimainonnan trendit. Rajaus oli sen verran tiukka, että monta mehukasta asiaa jäi tällä kertaa listan ulkopuolelle, mutta tässä tällä hetkellä eniten inspiroiva viisikko, alkuperäistä kahden minuutin esitystä hieman laajemmin avattuna:
1. Video
Video on kiistatta yksi verkon vahvimmista trendeistä. Videosisältöjen katselu kasvaa nopeasti ja on ennustettu, että videoyleisön määrä ylittää sosiaalisen median käyttäjien määrän vuonna 2017. Videoiden katselun kasvu vauhdittaa videomainonnan kasvua, ja videomainonnan odotetaankin olevan yksi nopeimmin kasvavista verkkomainonnan muodoista lähivuosien aikana. Mutta videon merkitys ei rajoitu pelkästään videomainontaan, vaan videosta tulee yhä merkittävämpi osa yritysten omaa mediaa ja kommunikaatiota kohderyhmien kanssa. Kaikki tilanteet, joissa videota voi luontevasti hyödyntää, kannattaa käyttää hyväksi, koska video on kiistatta yksi vahvimmista vaikuttamisen keinoista.
2. Dynaaminen kerronta
Jo lähitulevaisuudessa suuri osa mainosviestien sisällöistä muodostuu reaaliaikaisesti ja käyttäjäkohtaisesti. Tähän saakka olemme tottuneet näkemään dynaamisesti muodostuvia mainosviestejä lähinnä Googlen re-marketing toteutuksissa, mutta ennustan teemalle laajempaa tulevaisuutta. Dynaamisuus perustuu dataan viestin vastaanottajasta, jota mainostajalla ja medialla on käytettävissä sekä muista viestin kannalta relevanteista muuttujista. Mainos räätälöityy reaaliaikaisesti, ja yhden mainoksen viestiin ja visuaaliseen toteutukseen voi vaikuttaa esimerkiksi:
- Vastaanottajan aiemmat kiinnostuksenkohteet, mieltymykset ja demografiset taustat
- Vastaanottajan aiempi suhde (ja reagointi) yritykseen tai yrityksen aiemmin esittämään mainontaan
- Vastaanottajan maantieteellinen sijainti, käytössä oleva päätelaite ja yhteys
- Kellonaika, viikonpäivä ja vallitsevat sääolosuhteet
- Ympäristö, missä mainos näytetään.
Odotan, että tulevaisuudessa näkemämme yksittäinen mainosviesti, olipa se perinteisempää displaytä tai edellisen trendin mukaista videota, muodostuu kymmenistä tai jopa sadoista reaaliaikaisesti muuttuvista komponenteista.
3. Responsiivinen mainonta
Tämä on jo osittain sisäänkirjoitettuna edelliseen, mutta haluan kuitenkin alleviivata erikseen. Nykyinen malli, jossa mediat suunnitellaan ja ostetaan erikseen sen perusteella, onko mainoksen esittävä näyttö viisi- vai kaksikymmentä tuumaa, on vielä toistaiseksi olosuhteiden sanelema pakko, mutta kestämätön toimintamalli pidemmän päälle. Verkkopalveluista on onnistuttu tekemään responsiivisia, miksi ei myös mainoksista?
4. Isojen näyttöjen kytkeytyminen verkkoon
On todennäköistä, että valtaosa olohuoneiden suurista näytöistä kytkeytyy verkkoon seuraavan viidentoista vuoden kuluessa. Käytännössä Gigantista on jo tänä päivänä hankala ostaa TV:tä, jossa ei ole verkkokytkentämahdollisuutta. Lisäksi, kun soppaan lisätään TV:n verkkoon vievät liitännäiset, joita innovoidaan kiihtyvällä tahdilla, skenaario töllöjen verkottoitumisesta ei ole mitenkään ihmeellinen. Kiinnostavampaa sen sijaan on, millaiseksi isoilla ruuduilla esitettävä mainonta muuttuu tämän kehityksen myötä. Onko se sellaista kuin TV-mainonta nykyään, vai tuleeko siitä vuorovaikutteisempaa ja monimuotoisempaa. Veikkaan, että perinteisellä yksisuuntaisella kerronnalla on iso rooli myös tulevaisuudessa, mutta katsojalle tarjotaan samaan aikaan enemmän mahdollisuuksia tarttua mainostajan tarinaan kaukosäädintä tai älypuhelinta käyttäen. Kun katsomme pidemmälle, katsojan eleilläkin on kenties roolinsa mainoskokemuksessa.
5. Brändimainonnan räjähdys
Suoran myynnin metsästäminen verkossa jatkuu, mutta seuraavaksi verkon paaluttavat brändin rakentajat. Tämä tulee ohjaamaan mainosformaattien muutosta ja luo suuria paineita verkkomainonnan mittareiden kehittämiseen. Voimistaako CTR päivittäistavarakaupan mainostajan kassakoneen laulua? Ehkä joskus, mutta tuskin usein. Miksi ihmeessä klikkaisin margariinimainosta? Klikkaamattomuus ei kuitenkaan tarkoita sitä, ettenkö olisi huojentunut marketin kylmäkaapilla nähdessäni rasvarasian kantta koristavan tutun merkin, luvaten minulle korkealaatuisen, tutun ja turvallisen tuotekohtaamisen. Olisiko esimerkiksi mainoksen parissa vietetty aika tai engagement rate klikkiprosenttia parempi mittari? Analyytikoiden seuraava mallinnusprojekti lienee brändin kehittymisen mallintaminen ja eniten brändiä vahvistavien kohtaamisten tunnistaminen. Uskon, että tämä trendi linkittyy erittäin vahvasti ensimmäisenä mainittuun trendiin, eli videoon.
Minulle on kerrottu, että blogikirjoituksen lopettaminen suoraan kysymykseen on urpoa, mutta siitä huolimatta; Mitkä ovat sinua tällä hetkellä eniten kuumottavat trendit? Lyö pöytään, all in!
IABlogin Facebook kommentit

IAB Finlandin hallitus on nimittänyt Anni Lintulan organisaation uudeksi toiminnanjohtajaksi. Hän aloittaa tehtävässään 1.8.2025.
lue lisää19.06.2025
Anni Lintula IAB Finlandin toiminnanjohtajaksi
IAB Finlandin hallitus on nimittänyt Anni Lintulan organisaation uudeksi toiminnanjohtajaksi. Hän aloittaa tehtävässään 1.8.2025.
lue lisää16.06.2025
Euroopan digitaalinen mainonta huippukasvussa vuonna 2024
IAB Europen fasilitoima vuoden 2024 AdEx Benchmark -raportti tarjoaa kattavan kuvan Euroopan digitaalisen mainonnan kehityksestä – nyt jo 19. kertaa. Tänä vuonna mukana oli ennätykselliset 30 maata, joista uusimpana tulokkaana Portugal. Raportti osoittaa, että digitalisoituminen ja digitaalisen mainonnan vahva kasvu jatkuu. Digitaaliset mainosinvestoinnit Euroopassa kasvoivat 16% edellisvuoteen verrattuna ja saavuttivat huikean 118,9 miljardin euron tason. Kaiken kaikkiaan 67 % kaikesta Euroopan mediamainonnasta oli digitaalista vuonna 2024.
lue lisää16.06.2025
Vaikuttajamarkkinoinnin määrä jatkoi kasvua vuonna 2024
IAB Finlandin ja vaikuttajatoimistojen yhteisen selvityksen perusteella vaikuttajamarkkinoinnin kokonaismarkkina Suomessa vuonna 2024 oli 59,6 miljoonaa euroa. Vuoteen 2023 verrattuna kasvua oli noin 6 %.
lue lisää05.06.2025
Asiakasdata on liiketoimintasi todellinen moottori – mutta osaatko käynnistää sen?
Yritykset ovat vuosien saatossa rakentaneet asiakastietojärjestelmistään (CRM) valtavia digitaalisia datavarastoja. Näihin järjestelmiin on tallennettu parhaimmillaan tai pahimmillaan kaikki mahdollinen: asiakkaiden ostohistoria, asiakaskohtaamiset, kiinnostuksen kohteet – joskus jopa hiusten väri. Mutta mitä tapahtuu, jos kaikki tämä data jää pölyttymään järjestelmän perukoille?
lue lisää