Icon
IAB Finlandin kevätkokouksessa perehdyttiin vuoden 2018 toimintasuunnitelmaan Uutiset ja tiedotteet

IAB Finlandin kevätkokouksessa perehdyttiin vuoden 2018 toimintasuunnitelmaan

21.03.2018

Sääntömääräisten asioiden lisäksi kevätkokouksessa käytiin läpi IAB:n tämän vuoden toimintasuunnitelma ja tutustuttiin tarkemmin videomainonnan, natiivimainonnan, tietosuojan, markkinointiteknologian ja viewabilityn työryhmien toimintaan ja suunnitelmiin.

Viime vuonna aloitetuilla uudistuksilla pyritään entistä monipuolisemmin tukemaan IAB:n jäsenyritysten digitaalista liiketoimintaa ja kasvattamaan jäsenistömme osaamispääomaa. Uskomme, että kasvu syntyy yhteisestä asiantuntemuksesta ja yhdistämmekin ammattilaiset tekemään arvoa luovaa kehitystä, niin henkilökohtaisella kuin yritystasollakin. Käytännön tasolla tämä toteutuu IAB:n työryhmissä, seminaareissa ja tapahtumissa. Toiminnan tuloksena tarjoamme toimialalle näkemystä, neuvoa, koulutusta, sertifiointeja, ohjeistuksia, suosituksia ja toimialatietoa.

IAB:n tunnettuuden ja jäsenkunnan laajentamiseksi tullaan edelleen tehostamaan ja kiteyttämään viestintää, jalkaudutaan maakuntiin ja hyödynnetään laajemmin markkinoinnin automaation mahdollisuuksia sekä toteutetaan IAB hankkeina mm. IAB for Good. Toiminnan laajentamisesta pääkaupunkiseudun ulkopuolelle ovat ensimmäisenä totetuksessa Toimivaa digimarkkinointia 2018 -seminaarit 12.4. Jyväskylässä ja 13.4. Tampereella.

Koulutuksia ja paljon toivottuja seminaareja jatketaan

Koulutustoiminnassa tuttuina jatkavat digitaalisen markkinoinnin koulutusohjelma IDM ja Digimediamyynnin sertifiointiohjelma. Uutuutena on suunnitteilla mainostajien digisertifiointiohjelma. Alkuvuodesta on jo toteutettu natiivimainonnan seminaari. Kevätpuolella ovat edellä mainittujen Jyväskylän ja Tampereen tilaisuuksien lisäksi tulossa vielä tietosuojan, ohjelmallisen ostamisen, markkinointiteknologian ja videomainonnan seminaarit. IAB on yhteistyökumppanina 17.5. ensimmäistä kertaa järjestettävässä DigiArena Helsingissä, jossa myös premium-jäseniämme on mukana round table -tilaisuuksilla.

Vuoden 2018 avainteemat

Sisällöllisinä avainteemoina ovat IAB:n jäsenten tukeminen tietosuojamuutoksissa (GDPR ja ePrivacy), ohjelmallisen ostamisen ja datamarkkinan toimivuuden varmistaminen (läpinäkyvyys, toimijoiden sertifiointi; identiteetti) sekä digitaalisen markkinoinnin tuloksellisuus ja brändin rakentaminen digissä. IAB:n positiota muuttuvassa markkinassa pyritään vahvistamaan aktiiviasella jäsenhankinnalla ja maakuntakiertueella. Selkokielinen ja avoin IAB tarkoittaa selkokielistä viestintää, ajan tasalla olevia ja digitoimijoita palvelevia nettisivuja, ajankohtaisten aiheiden nopeampaa lanseerausta markkinoille, selkeä positiointia muihin toimialan yhteenliittymiin nähden sekä toimialalle avointa kohtaamispaikkaa (esim. IAB Summit).

Kevätkokouksessa tutustuttiin aktiivisten työryhmien toimintaan

Tietosuojatyöryhmän (puheenjohtaja Anna Paimela, Iconics Consulting) agendalla kevään GDPR-puristuksen jälkeen ovat sen impllementoinnoin seuranta ja ePrivacy-sääntelyyn liittyvä asiat. Videomainonnan työryhmä (pj. Tapio Haaja, MTV) puurtaa seminaarin lisäksi videomainonnan eri alustoille soveltuvien luovan toteutuksen ohjeistuksen kanssa. Natiivimainonnan (pj. Elli Mäkilä, Otavamedia) työlistalla puolestaan on natiivimainonnan myyjien koulutustarpeet ja fokus on siirtymässä vaikuttajamarkkinointiin. Markkinointiteknologian (Eliisa Puikkonen, Elisa) työryhmä työstää parhaillaan tekemänsä martech-kyselyn yhteenvetoa. Kesäkuun alun seminaarissa julkaistaan markkinointiteknologian opas. Viewability-työryhmällä (pj. Susanna Reinikainen, Sanoma Media Finland) on työn alla toimialan yhteisen näkemyksen kokoava white paper, jonka tarkoitus on avata mainostajille, mainonnan ostajille ja suunnittelijoille viewability-asioita ymmärrettävässä muodossa.

IAB:n työryhmät ovat avoimia kaikille jäsenyritysten työntekijöille. Jos haluat mukaan, niin ota yhteyttä toimisto(at)iab.fi!

03.02.2023

Verkkomainonta 10 % kasvussa vuonna 2022

Mediamainontaan käytettiin vuonna 2022 yhteensä 1 328 miljoonaa euroa, mikä on 4,1% enemmän kuin edellisvuonna. Verkkomedia oli suurin mediaryhmä (53%) ja verkkomainonnan (+9,8 %) lisäksi kasvussa oli myös radiomainonta (+3,6 %), ulkomainonta (+20,7 %) sekä elokuvamainonta (+76,8 %).

lue lisää

13.01.2023

IAB Finland 2023 - Kattoteemana vastuullisuus

IAB:n vuoden 2023 painopistealueet tukevat niin mainostajien, julkaisijoiden kuin palveluntarjoajien liiketoimintaa. Kattoteemana on digimainonnan vastuullisuus ja muut painopisteet ovat digitaalisen osaamisen ja ymmärryksen kasvattaminen, verkkokauppamarkkinointi sekä mainonnan kohdentaminen ja mittaaminen. IAB:n toiminnassa on tänä vuonna mukana ennätysmäärä jäseniä sekä Industry ja Premium -kumppaneita.

lue lisää

07.12.2022

Verkkomainonnan määrä jatkaa kasvu-uralla

Verkkomainonnan määrä vuoden 2022 kolmannella kvartaalilla oli ennätyksellisen suuri, noin 173 milj. euroa. Lähes 60 prosenttia mediamainonnasta on jo digitaalista. Vuoden 2021 kolmanteen kvartaaliin verrattuna digimainonta kasvoi 7 %

lue lisää

05.12.2022

Mainostajat vahvasti mukana IAB Finlandin hallituksessa 2023

IAB Finlandin syyskokouksessa 30.11.2022 päätettiin tulevan vuoden painopisteistä ja valittiin yhdistykselle uusi hallitus. Vuonna 2023 IAB Finlandin kattoteema on digimainonnan vastuullisuus ja IAB:n kaksitoistahenkisessä hallituksessa on medioiden sekä palveluntarjoajien lisäksi mukana ennätysmäärä mainostajia.

lue lisää
Highlight picture
Tilaa IAB Finlandin uutiskirje

 IAB Finlandin tietosuojaseloste

IAB Finlandin uutiskirjeen tilaamalla raivaat tiesi digitaalisen markkinoinnin ja mainonnan etulinjaan. Saat ensimmäisten asiantuntijoiden joukossa tiedon huippuammattilaisten laatimista ilmaisista oppaista, tärkeistä ja ajankohtaisista ohjeistuksista sekä IAB Finlandin arvostetuista koulutuksista ja tapahtumista. Lisäksi tarjoamme joka kuukausi rahanarvoisia lisäsisältöjä – asiantuntijalta toiselle. Tervetuloa digitiedon lähteelle!