Icon
Uuteen aikaan: Tarina IAB:n verkkosivu-uudistuksesta Uutiset & blogi

Uuteen aikaan: Tarina IAB:n verkkosivu-uudistuksesta

29.04.2013 | Anna Mäkelä

IAB:n verkkosivut alkoivat olla jo tiensä päässä. Loppuvuodesta 2012 alkoi suunnittelutyö uuden paremmin sekä jäsenkuntaa että IAB-toimistoa palvelevan sivuston toteuttamiseksi. Projektin esiselvitysvaiheessa tehtyjen erilaisten tuotteiden, toimijoiden ja hinnoittelumallien kartoitusten jälkeen julkaisujärjestelmän tarjoajaksi ja sivuston tekniseksi kumppaniksi valikoitui Koodiviidakko, IAB:n jäsenkunnasta. Päätös avoimen lähdekoodin julkaisujärjestelmän ja kaupallisen, suljetun koodin tuotteen välillä perustui niin kustannuskysymyksiin kuin huippuunsa kehittyneisiin tukipalveluihinkin.

Responsiivisuus tukemaan miellyttävää käyttökokemusta

Nopea tarkastelu saitin statistiikkaan ja erityisesti IAB:n aktiivisten jäsenten päätelaitetottumuksiin sai tekemään päätöksen responsiivisen sivuston puolesta. Verkkomainonnan etujärjestönä ja digitaalisen vallankumouksen puolestapuhujana oli myös luonnollista vastata lisääntyneeseen kysyntään eri ympäristöissä käytettävästä ja hyvän käyttökokemuksen tarjoavasta sivustosta.

Responsiivisen designin lisäksi käyttöliittymäsuunnittelulta haluttiin myös selkeyttä, johdonmukaisuutta, yksinkertaisuutta ja miellyttävyyttä. Päätelaiteriippumattoman suunnittelun nuori konkari löytyi suosittelujen ja kontaktien avulla Noora Iso-Kuuselasta. Noora vastasi Antti Heikkisen kanssa myös kauniin ilmavasta ja modernista, mutta samalla myös kansainvälisen IAB-ketjun ilmettä vastaavasta graafisesta suunnittelusta. "Tavoitteena oli luoda IAB Finlandin ilmeen mukainen kevyt ja funktionaalinen verkkosivusto, joka huomioi eri päätelaitteet. Yksi keskeinen osa-alue oli helpottaa informaation löytymistä jaottelemalla sisällöt uudella tavalla. Usein päivittyvät ajankohtaiset asiat nostettiin etusivulle ja kaikki verkkomainontaan liittyvä koottiin selkeästi oman osion alle. IAB:lla on laaja jäsenkunta, jonka olemassa oloa ja toimintaa tuodaan nyt aiempaa korostetummin ja läpinäkyvämmin esille. Nopeatempoisen projektin läpiviennissä auttoi tiimin kiitettävän sujuva yhteistyö", Noora summaa projektia.

Todettakoon, että responsiivinen suunnittelu on vielä nuorta ja standardoimatonta, ja tämäkin projekti on loputun kehitystyö, joka on vasta alkanut.

Tavoitteina yhteisöllisyyden tukeminen ja parempi palvelu

Sivustouudistuksen tavoitteita oli muun muassa vähentää sähköpostiliikennettä IAB-toimiston ja jäsenkunnan välillä sekä tarjota entistä enemmän näkyvyyttä jäsenyrityksille, mutta ennen kaikkea tavoitteena oli tukea IAB-jäsenten välistä yhteisöllisyyttä sekä tehdä jäsenkunnalle tärkeistä sisällöistä helpommin löydettäviä.

IAB-yhteisö on jäsenten oma osio, johon kirjaudutaan sisään yrityskohtaisilla jäsentunnuksilla. IAB-yhteisö tarjoaa vain jäsenille tarkoitettua sisältöä kuten työryhmien dokumentteja sekä seminaarien ja koulutustilaisuuksien materiaaleja. Jatkossa IAB-yhteisön kautta ilmoittaudutaan myös työryhmien kokouksiin ja seurataan asialistojen päivittymistä.

IAB-yhteisön ammattitaito valjastetaan huippusisällöksi

Verkkomainonnan ABC on laaja kokonaisuus hyödyllistä ja tarpeellista tietoa digitaalisesta mainonnasta. Tämä tietopaketti on syntynyt IAB:n jäsenten asiantuntemuksesta ja ammattitaidosta. Verkkomainonnan ABC -kokonaisuuden ajan tasalla pitämiseen sekä uuden sisällön luomiseen tarvitaan yhä sitä verkkomainonnan erityisosaamista, jota löytyy vain IAB:n jäsenkunnasta. Pienetkin päivitystarpeet kannattaa ilmoittaa toimistolle, mutta ennen kaikkea verkkomainonnan positiivisen kehityksen ja alan osaamisen kasvattamisen nimissä, lähtekää rohkeasti mukaan luomaan uutta koko digitaalisen markkinoinnin alaa palvelevaa sisältöä.

Vaikkakin suuri työ IAB Finlandin verkkosivuston uudistamisessa on jo tässä vaiheessa takana, on jatkuva kehittämisen ja paremmaksi tekemisen työ vasta aluillaan ‒ ja siinä te rakas IAB-yhteisö olette avainasemassa!

IABlogin Facebook kommentit

Artikkeli Kvartaalitiedotteet Uutiset
IAB Europe Adex 2020 - Digitaalisen mediamainonnan määrä Euroopassa +6,3 % kasvussa

IAB Europe julkaisi vuotuisen AdEx-raportin Euroopan digimarkkinasta toukokuun lopulla osana Interact -webinaaria. Raportin mukaan digimainonta kasvoi vuonna 2020 +6,3 % vuodesta 2019. Kaiken kaikkiaan 56,5 % Euroopan mediamainonnasta oli vuonna digitaalista ja digimainonnan kokonaissumma ylsi 69,4 miljardiin euroon. AdEx-raporttiin toimitti tietoa 28 Euroopan maata.

lue lisää

15.06.2021

IAB Europe Adex 2020 - Digitaalisen mediamainonnan määrä Euroopassa +6,3 % kasvussa

IAB Europe julkaisi vuotuisen AdEx-raportin Euroopan digimarkkinasta toukokuun lopulla osana Interact -webinaaria. Raportin mukaan digimainonta kasvoi vuonna 2020 +6,3 % vuodesta 2019. Kaiken kaikkiaan 56,5 % Euroopan mediamainonnasta oli vuonna digitaalista ja digimainonnan kokonaissumma ylsi 69,4 miljardiin euroon. AdEx-raporttiin toimitti tietoa 28 Euroopan maata.

lue lisää

11.05.2021

Verkkomainonta mukavassa kasvussa vuoden ensimmäisellä kvartaalilla

Verkkomainonnan määrä vuoden 2021 ensimmäisellä kvartaalilla oli 141 milj. euroa. Ennätyksellisesti jo peräti 53 prosenttia kaikesta mediamainonnasta on digitaalista. Kasvu digimainonnan eri momenteissa oli kauttaaltaan positiivista, vaikka on huomionarvoista ettei display- ja outstream-mainonnan vertailu ole mahdollista Kantarin raportointimuutosten johdosta.

lue lisää

10.05.2021

Evästemuutos edessä - oletko valmis?

Mainonnan teknologiayritys Adform ja ja digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin yhteisö IAB Finland toteuttivat maalis–huhtikuussa tutkimuksen, jossa selvitettiin suomalaisten mainostajien ajatuksia kolmannen osapuolen evästeiden käytön loppumisesta mainostamisen näkökulmasta. Tutkimukseen osallistui 52 markkinointipäättäjää.

lue lisää

29.01.2021

Verkkomainonta kasvoi 2,2% haastavassa tilanteessa 2020 - verkkomainonta jo lähes puolet koko mainoskakusta

Mediamainonnan kokonaiskakku vuonna 2020 laski -11,3 % ollen 1125,7 miljoonaa euroa. Ainoana kasvavana mediaryhmänä oli verkkomainonta (+2,2 %).

lue lisää