Uuteen aikaan: Tarina IAB:n verkkosivu-uudistuksesta
IAB:n verkkosivut alkoivat olla jo tiensä päässä. Loppuvuodesta 2012 alkoi suunnittelutyö uuden paremmin sekä jäsenkuntaa että IAB-toimistoa palvelevan sivuston toteuttamiseksi. Projektin esiselvitysvaiheessa tehtyjen erilaisten tuotteiden, toimijoiden ja hinnoittelumallien kartoitusten jälkeen julkaisujärjestelmän tarjoajaksi ja sivuston tekniseksi kumppaniksi valikoitui Koodiviidakko, IAB:n jäsenkunnasta. Päätös avoimen lähdekoodin julkaisujärjestelmän ja kaupallisen, suljetun koodin tuotteen välillä perustui niin kustannuskysymyksiin kuin huippuunsa kehittyneisiin tukipalveluihinkin.
Responsiivisuus tukemaan miellyttävää käyttökokemusta
Nopea tarkastelu saitin statistiikkaan ja erityisesti IAB:n aktiivisten jäsenten päätelaitetottumuksiin sai tekemään päätöksen responsiivisen sivuston puolesta. Verkkomainonnan etujärjestönä ja digitaalisen vallankumouksen puolestapuhujana oli myös luonnollista vastata lisääntyneeseen kysyntään eri ympäristöissä käytettävästä ja hyvän käyttökokemuksen tarjoavasta sivustosta.
Responsiivisen designin lisäksi käyttöliittymäsuunnittelulta haluttiin myös selkeyttä, johdonmukaisuutta, yksinkertaisuutta ja miellyttävyyttä. Päätelaiteriippumattoman suunnittelun nuori konkari löytyi suosittelujen ja kontaktien avulla Noora Iso-Kuuselasta. Noora vastasi Antti Heikkisen kanssa myös kauniin ilmavasta ja modernista, mutta samalla myös kansainvälisen IAB-ketjun ilmettä vastaavasta graafisesta suunnittelusta. "Tavoitteena oli luoda IAB Finlandin ilmeen mukainen kevyt ja funktionaalinen verkkosivusto, joka huomioi eri päätelaitteet. Yksi keskeinen osa-alue oli helpottaa informaation löytymistä jaottelemalla sisällöt uudella tavalla. Usein päivittyvät ajankohtaiset asiat nostettiin etusivulle ja kaikki verkkomainontaan liittyvä koottiin selkeästi oman osion alle. IAB:lla on laaja jäsenkunta, jonka olemassa oloa ja toimintaa tuodaan nyt aiempaa korostetummin ja läpinäkyvämmin esille. Nopeatempoisen projektin läpiviennissä auttoi tiimin kiitettävän sujuva yhteistyö", Noora summaa projektia.
Todettakoon, että responsiivinen suunnittelu on vielä nuorta ja standardoimatonta, ja tämäkin projekti on loputun kehitystyö, joka on vasta alkanut.
Tavoitteina yhteisöllisyyden tukeminen ja parempi palvelu
Sivustouudistuksen tavoitteita oli muun muassa vähentää sähköpostiliikennettä IAB-toimiston ja jäsenkunnan välillä sekä tarjota entistä enemmän näkyvyyttä jäsenyrityksille, mutta ennen kaikkea tavoitteena oli tukea IAB-jäsenten välistä yhteisöllisyyttä sekä tehdä jäsenkunnalle tärkeistä sisällöistä helpommin löydettäviä.
IAB-yhteisö on jäsenten oma osio, johon kirjaudutaan sisään yrityskohtaisilla jäsentunnuksilla. IAB-yhteisö tarjoaa vain jäsenille tarkoitettua sisältöä kuten työryhmien dokumentteja sekä seminaarien ja koulutustilaisuuksien materiaaleja. Jatkossa IAB-yhteisön kautta ilmoittaudutaan myös työryhmien kokouksiin ja seurataan asialistojen päivittymistä.
IAB-yhteisön ammattitaito valjastetaan huippusisällöksi
Verkkomainonnan ABC on laaja kokonaisuus hyödyllistä ja tarpeellista tietoa digitaalisesta mainonnasta. Tämä tietopaketti on syntynyt IAB:n jäsenten asiantuntemuksesta ja ammattitaidosta. Verkkomainonnan ABC -kokonaisuuden ajan tasalla pitämiseen sekä uuden sisällön luomiseen tarvitaan yhä sitä verkkomainonnan erityisosaamista, jota löytyy vain IAB:n jäsenkunnasta. Pienetkin päivitystarpeet kannattaa ilmoittaa toimistolle, mutta ennen kaikkea verkkomainonnan positiivisen kehityksen ja alan osaamisen kasvattamisen nimissä, lähtekää rohkeasti mukaan luomaan uutta koko digitaalisen markkinoinnin alaa palvelevaa sisältöä.
Vaikkakin suuri työ IAB Finlandin verkkosivuston uudistamisessa on jo tässä vaiheessa takana, on jatkuva kehittämisen ja paremmaksi tekemisen työ vasta aluillaan ‒ ja siinä te rakas IAB-yhteisö olette avainasemassa!
IABlogin Facebook kommentit
Viime viikon tiistaina järjestimme yhdessä IAB:n kanssa webinaarin, jossa käsiteltiin luovuuden merkitystä ulkomainonnassa. Puhujina olivat Annu Terho (SEK), Ilkka Poutanen (UI) sekä allekirjoittanut.
lue lisää11.10.2024
Luovuudella tehokkuutta ulkomainontaan – miksi?
Viime viikon tiistaina järjestimme yhdessä IAB:n kanssa webinaarin, jossa käsiteltiin luovuuden merkitystä ulkomainonnassa. Puhujina olivat Annu Terho (SEK), Ilkka Poutanen (UI) sekä allekirjoittanut.
lue lisää03.10.2024
Markkinapulssi ennakoi digimainonnan määrän kasvavan loppuvuoden aikana
IAB Finlandin uusi kvartaaleittain tehtävä digimarkkinapulssi kertoo Suomen digimarkkinan suhtautuvan lähitulevaisuuteen posititivisesti. Asteikolla 0 - 100 raportoitava yleisindeksi päätyi lukemaan 63, joka tarkoittaa selvästi positiivista tulosta. Suomen digimarkkinan kasvun odotetaan nopeutuvan vuoden kolmannen kvartaalin aikana. Tutkimus tehtiin elokuussa 2024 ensimmäistä kertaa ja se keräsi 174 vastaajaa tasaisesti niin julkaisijoiden, toimistojen ja mainostajien parissa. Pulssikyselyn seuraava tiedonkeruu alkaa marraskuussa.
lue lisää27.08.2024
REKRY: Development & Sales Manager, Education Programs
IAB Finland hakee joukkoihinsa uutta henkilöä, lue roolin kuvaus täältä.
lue lisää18.06.2024
Digimainonnan määrä Euroopassa +11% kasvussa 2023
IAB Europe julkaisi 12.6.2024 AdEx-yhteenvetoraportin digitaalisen mediamainonnan määrästä Euroopassa vuonna 2023. 63 % kaikesta Euroopan mediamainonnasta oli digitaalista ja digimainonnan määrä kasvoi 11,1 % vuoteen 2022 verrattuna. Digimainonnan kokonaisvolyymi Euroopassa oli vuonna 2023 lähes 97 miljardia euroa. AdEx-tutkimuksen tiedonkeruu tehtiin 29 Euroopan maassa.
lue lisää