
Tallenne: Master Your GDPR - Internet ilman kohdennettua mainontaa 24
Tervetuloa katsomaan tallennetta IAB Finlandin vuoden 2024 tapahtumavuoden avauksesta!
Master your GDPR -webinaarissamme joukko Suomen eturivin tietosuoja-asiantuntijoita opasti osallistujia syventymään GDPR:n, evästehyväksyntöjen, tekoälyn ja monien muiden tietosuojakysymysten monimutkaiseen maailmaan. Tapahtumamme kohokohtana oli Media-alan tutkimussäätiön rahoittaman ja IAB Finlandin sekä Kantarin toteuttaman "Internet ilman kohdennettua mainontaa 2024" -tutkimuksen julkaisu.
"Internet ilman kohdennettua mainontaa" -tutkimus, joka nyt toteutettiin toistamiseen, on saavuttanut suuren suosion; vuoden 2022 tutkimus keräsi noin 1 000 latausta ja houkutteli yli 700 kiinnostunutta osallistujaa lanseeraustapahtumaan. Tänä vuonna tutkimuksessa keskityttiin päivittämään tietoja kuluttajien näkemyksistä verkkoyksityisyyteen, maksuhalukkuuteen sisällöistä datan tai rahan muodossa, sekä uutena aiheena evästehyväksyntöjen taustatekijöihin ja sivustotyyppeihin, joille hyväksynnät ovat yleisempiä. Lisäksi tutkimus valotti adblockerien käyttöä, maksuvalmiutta digitaalisen sisällön suhteen ja kuluttajien ymmärrystä evästeistä.
Webinaarissa syvennyttiin myös EU-tason lainsäädäntöhankkeisiin kuten DMA:han, DSA:han, AI Actiin ja yhteisrekisterinpitäjyyden merkitykseen.
Tämä webinaari oli suunnattu kaikille digitaalisessa ympäristössä toimiville asiantuntijoille ja yrityksille, oli rooli sitten julkaisijana, mainostajana, toimenpiteiden tuottajana tai palveluiden ostajana.
Käy lataamassa Internet ilman kodennettua mainontaa -tutkimuksen tulokset itsellesi TÄSTÄ.
Ohjelma
Tervetuloa - Pasi Raassina | IAB Finland & Anna Paimela | Folks
Internet ilman kohdennettua mainontaa 2024 - Pasi Raassina | IAB Finland & Pami Bergman | Kantar (lataa prese)
Uusia vaatimuksia suostumustenhallintaan? – vastauksia ajankohtaisiin kysymyksiin - Jouni Weckman | Gravito (lataa prese)
Benefits and challenges of joint controllership and is the industry ready for a shift? - Elena Turtureanu | Adform (lataa prese)
AI Act – Getting Practical - Maria Koskinen | Saidot (lataa prese)
Loppusanat - Pasi Raassina | IAB Finland & Anna Paimela | Folks

IAB Finlandin hallitus on nimittänyt Anni Lintulan organisaation uudeksi toiminnanjohtajaksi. Hän aloittaa tehtävässään 1.8.2025.
lue lisää19.06.2025
Anni Lintula IAB Finlandin toiminnanjohtajaksi
IAB Finlandin hallitus on nimittänyt Anni Lintulan organisaation uudeksi toiminnanjohtajaksi. Hän aloittaa tehtävässään 1.8.2025.
lue lisää16.06.2025
Euroopan digitaalinen mainonta huippukasvussa vuonna 2024
IAB Europen fasilitoima vuoden 2024 AdEx Benchmark -raportti tarjoaa kattavan kuvan Euroopan digitaalisen mainonnan kehityksestä – nyt jo 19. kertaa. Tänä vuonna mukana oli ennätykselliset 30 maata, joista uusimpana tulokkaana Portugal. Raportti osoittaa, että digitalisoituminen ja digitaalisen mainonnan vahva kasvu jatkuu. Digitaaliset mainosinvestoinnit Euroopassa kasvoivat 16% edellisvuoteen verrattuna ja saavuttivat huikean 118,9 miljardin euron tason. Kaiken kaikkiaan 67 % kaikesta Euroopan mediamainonnasta oli digitaalista vuonna 2024.
lue lisää16.06.2025
Vaikuttajamarkkinoinnin määrä jatkoi kasvua vuonna 2024
IAB Finlandin ja vaikuttajatoimistojen yhteisen selvityksen perusteella vaikuttajamarkkinoinnin kokonaismarkkina Suomessa vuonna 2024 oli 59,6 miljoonaa euroa. Vuoteen 2023 verrattuna kasvua oli noin 6 %.
lue lisää05.06.2025
Asiakasdata on liiketoimintasi todellinen moottori – mutta osaatko käynnistää sen?
Yritykset ovat vuosien saatossa rakentaneet asiakastietojärjestelmistään (CRM) valtavia digitaalisia datavarastoja. Näihin järjestelmiin on tallennettu parhaimmillaan tai pahimmillaan kaikki mahdollinen: asiakkaiden ostohistoria, asiakaskohtaamiset, kiinnostuksen kohteet – joskus jopa hiusten väri. Mutta mitä tapahtuu, jos kaikki tämä data jää pölyttymään järjestelmän perukoille?
lue lisää