Icon
Some 2.0 Uutiset & blogi

Some 2.0

09.10.2013 | Laura Hakanen, Blogirinki Media

Some 2.0

IAB:n Some-markkinointia 2.0 -seminaarissa keskityttiin nimensä veroisesti sosiaaliseen mediaan päivitetyllä tatsilla. Aamupäivän aikana kuultiin muun muassa miten tv monipuolistuu somen avulla, kuinka radio on ollut aina sosiaalinen media, miksi blogeissa kannattaa näkyä ja miten sosiaalisen median avulla saadaan myyntiä kasvatettua. Seminaarin ennakkomarkkinointikin oli poikkeuksellisesti hyvin somepohjaista ja itse tapahtuman aikana käytiin vilkasta keskustelua Twitterissä. Päivän antia löytyy tsekkaamalla #somemarkkinat (joka muuten oli seminaariaamupäivän twiitatuin aihe).

Monipuolinen sosiaalinen media

Kuten seminaarin nimikin kertoi, sosiaalista mediaa tarkasteltiin 2.0-kulmalla. Somepöhinää on jo vuosia käyty, mutta nyt se on pikku hiljaa saavuttanut vakiintuneen paikkansa markkinointi- ja mediakentässä. Facebook, Twitter, blogit, Instagram, Youtube, Vine, Pinterest,… sosiaalisen median keinot ja mahdollisuudet ovat loputtomat. Case Kookengän esitelleet Social Media Fabin Heidi Tammiruusu ja Kookengän Marja-Liisa Sandqvist osoittivat, miten nämä kaikki voi yhdistää yhteen kampanjaan, jos vain intoa ja ideoita riittää. Nuorekkaan Andiamon ja perinteisen K-kengän sulauttaminen yhdeksi Kookenkä-brändiksi oli mielenkiintoinen yhdistelmä sosiaalisen median erilaisia ratkaisuja. Kampanjalla haluttiin vastata tarpeeseen tehdä jatkuvaa sisältöä, osallistaa ja olla vuorovaikutuksessa. Suunnittelijoiden livechatit, myyjien omat Instagram-kuvat, bloggaajayhteistyöt, musiikkivideot Youtubessa, vahva vuorovaikutus Facebookissa sekä monet muut somekeinot olivatkin osa Kookengän kampanjaa. Tämä kampanja osoittikin hienosti sen, kuinka voidaan koukuttaa ja pitää kiinnostus yllä erilaisilla sometoiminnoilla.

Aitoa ja laadukasta sisältöä somessa

Jokainen seminaarin esitys korosti sisällön tärkeyttä somessa. Hyvä tarinat kantaa, oli sitten kyse tv-hahmon Twitter-tilistä tai katutaiteilijoiden kenkävideoista. Seminaarissa esitellyt kampanjat osoittivat tapoja valjastaa ihmiset sisällöntuotantoon ja sitä kautta markkinointiin. Sosiaalisen median avulla voi myös tuottaa jatkokäyttöistä sisältöä, tästä hyvänä esimerkkinä blogit. Bloggaajien tuottama sisältö on laadukasta ja kiinnostavaa, ja he ovat oman alansa asiantuntijoita. Päivän Twitter-kommenteissa todettiinkin, että ”blogeissa kuvat ovat usein paljon hienompia ja ennen kaikkea aidompia, kuin useimmat mainoskuvat”. Sosiaalisen median sisällön aitous korostui myös päivän esityksistä, ja somesisällön rosoisuus sai kiitosta.

Some monipuolistaa perinteisen median

Vaikka seminaarissa todettiinkin, että suomalaisista on Twitterissä vasta 0,2 %, (ns. Suomen Närpiön kokoinen populaatio!) niin television seuraaminen Twitterin äärellä on huimassa nousussa. MTV Median Martti Lindholm julistikin esityksensä aluksi, että desktop on uusi printti ja mobiili on uusi musta. Maikkari onkin onnistunut yhdistämään somen lähetyksiinsä loistavasti mm. Putouksessa, lätkän MM-kisoissa ja BB:ssä. Ja lisää on varmasti luvassa, sillä kahden ruudun käyttäjien määrä kasvaa koko ajan, Jenkeissä 62 % käyttää kakkosruutua, Ruotsissa 79 %. Telkkarin puolella tämä on huima potentiaali, tarjoaahan lisäruudut mahdollisuuden tv-elämyksien laajentamiseen ja rikastamiseen, katsojien osallistamiseen ja tietenkin kaupallisten mahdollisuuksien lisäämiseen.

Myös radion puolella somen mahdollisuudet hyödynnetään. Itse asiassa radiohan on ensimmäinen sosiaalinen media, kuten SBS Discovery Radion Johannes Saukko totesi. Radiota on aina tehty yhdessä kuulijoiden kanssa ja se on ollut vuorovaikutteinen. Radiolle tunnusomaiset elementit ajankohtaisuus, sitoutuneisuus, epävirallisuus, yhteisöllisyys, avoimuus ja kuratointi toimivat myös sosiaalisessa mediassa.

Sosiaalinen media lisää myyntiä ja tuo uusia kaupallisia mahdollisuuksia

Perinteinen huutaminen ja osta, osta, osta -kampanjointi ei sosiaalisessa mediassa toimi, vaan somessa luodaan enemmänkin tunnelmaa ja mielikuvaa. Se ei kuitenkaan tarkoita, etteikö kampanjoilla saavutettaisi hyviä myynnillisiä tuloksia. Esimerkiksi seminaarissa esitelty Kookengän trenditietoisille suunnattu Converse-kampanja Facebookissa, Youtubessa ja blogeissa lisäsi myyntiä yli 40 % . Sosiaalisen median erilaiset ratkaisut sisällöntuotannosta synkronoituun tv-mainontaan tuovatkin tarjolle kokonaan uusia kaupallisia mahdollisuuksia.

Sisältömarkkinointi on nyt kuuminta hottia ja sen parhaimpia toteuttamisalustoja on sosiaalinen media. Tulevaisuudessa nähdäänkin varmasti paljon niin innovatiivisia sosiaalisen median kampanjoita kuin itse sosiaalisen median kehitystäkin. #Somemarkkinat–twiiteissä pohdittiin eri somekanavien kehitystä ja sitä, miten mikäkin niistä jatkojalostuu. Se jää nähtäväksi. Mutta varmaa on, että somemarkkinat kasvavat ja mahdollisuudet lisääntyvät. Miten, se kuullaan viimeistään Some 3.0 –seminaarissa.

IABlogin Facebook kommentit

BLOGI
Digimainonnan määrä Euroopassa +11% kasvussa 2023

IAB Europe julkaisi 12.6.2024 AdEx-yhteenvetoraportin digitaalisen mediamainonnan määrästä Euroopassa vuonna 2023. 63 % kaikesta Euroopan mediamainonnasta oli digitaalista ja digimainonnan määrä kasvoi 11,1 % vuoteen 2022 verrattuna. Digimainonnan kokonaisvolyymi Euroopassa oli vuonna 2023 lähes 97 miljardia euroa. AdEx-tutkimuksen tiedonkeruu tehtiin 29 Euroopan maassa.

lue lisää

18.06.2024

Digimainonnan määrä Euroopassa +11% kasvussa 2023

IAB Europe julkaisi 12.6.2024 AdEx-yhteenvetoraportin digitaalisen mediamainonnan määrästä Euroopassa vuonna 2023. 63 % kaikesta Euroopan mediamainonnasta oli digitaalista ja digimainonnan määrä kasvoi 11,1 % vuoteen 2022 verrattuna. Digimainonnan kokonaisvolyymi Euroopassa oli vuonna 2023 lähes 97 miljardia euroa. AdEx-tutkimuksen tiedonkeruu tehtiin 29 Euroopan maassa.

lue lisää

10.06.2024

Digitaalinen audiomainonta vahvalla kasvu-uralla - kokonaismarkkina jo 9,3 mijoonaa euroa

IAB Finlandin digitaalisen audiomainonnan työryhmän toteuttaman estimaatin mukaan digiaudiomainonnan määrä vuonna 2023 oli 9,3 miljoonaa euroa, joka tarkoittaa yli 30 % kasvua vuoteen 2022 verrattuna. Vuonna 2022 markkina-arvio oli 7,1 miljoonaa euroa. Digitaalinen audiomainonta, mukaan lukien podcastit ja muut digitaalisen audion alustat, on nousemassa yhä keskeisempään rooliin mainosmaailmaa. Suomessa kasvun myötä toimijoiden odotetaan investoivan yhä enemmän sektoriin tulevina vuosina.

lue lisää

23.05.2024

Verkkomainonta vuoden 2023 tasolla

Verkkomainonnan määrä vuoden 2024 ensimmäisellä kvartaalilla oli noin 164 miljoonaa euroa. Vuoden 2023 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä laski muutaman prosentin kymmenesosan. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta jatkaa kasvua, ollen Q1/2024 aikana 57 %.

lue lisää

16.05.2024

Vaikuttajamarkkinoinnin määrä 7 % kasvussa vuonna 2023

IAB Finlandin ja vaikuttajatoimistojen yhteisen selvityksen perusteella vaikuttajamarkkinoinnin kokonaismarkkina Suomessa vuonna 2023 oli 56,1 miljoonaa euroa. Vuoteen 2022 verrattuna kasvua oli noin 7 %.

lue lisää