Icon
Mobiilimainonnan myrskyvaroitus: 7 vinkkiä suunnittelun tueksi Markkinaluvut

Mobiilimainonnan myrskyvaroitus: 7 vinkkiä suunnittelun tueksi

15.10.2014 | Tuomas Avonius

Purjeet ovat repeämäisillään. Syystuulet puhaltavat mobiilissa kovaa! Myötätuulta markkinaan antaa laitevalmistajien hurja teknologiakilpailu, joka sataa kuluttajien laariin parempina palveluina, nopeampina yhteyksinä sekä luonnollisesti edullisimpina hintoina. Sääennuste lupaa mitä mainiointa keliä mobiilille vallankumoukselle.

Suomi-neidon mobiilikäyttö vuonna 2014

Juuri julkaistu TNS:n kansainvälinen tutkimus Connected Life paaluttaa sen, mikä on näkynyt suomalaisten julkaisijoiden sivustoliikenteen kautta jo pari vuotta: internet on yhä vahvemmin ja yhä useamman laitteen kautta osa suomalaisten arkea.

70 prosenttia suomalaisista omistaa älypuhelimen ja noin 35 prosenttia tabletin. Tämä tarkoittaa miljoonia päätelaitteita ja kuukausittain satoja miljoonia potentiaalisia kohtaamisia brändien ja kuluttajien välillä. Tälläkin hetkellä miljoonia älypuhelimia heiluu ostovoimaisten suomalaisten kuluttajien taskuissa. Uutisia luetaan maailmanennätysvauhtia, ja monimuotoiset selain- ja sovelluspohjaiset palvelut helpottavat kuluttajien arkea yhä useammin. Kun äly saapui muutama vuosi sitten mobiililaitteisiin, ei kukaan osannut odottaa kuinka nopeasti niistä tulisi ihmisten tärkeimpiä teknologiatuotteita.


Tervetuloa mukaan, mainostaja!

Heti aluksi haluan todeta, että mainonnan määrä mobiilissa on kehittynyt nopeasti. Silti, jos mobiilimainonnan kasvuvauhtia vertaa mobiilikäytön nousuun, olemme niin kutsutussa ”investointikuilussa”. Suomalaiset mainostajat eivät ole vielä ottaneet mobiilimainontaa niin terhakasti valikoimiinsa kuin markkina mahdollistaisi.


7 vinkkiä mainostajalle

  1. Monikanavaisuus on avainroolissa, kun luodaan brändien elämyksellisiä kohtaamisia digitaalisissa ympäristöissä. Ottakaa mobiili suunnittelupöydälle heti alusta alkaen. Oli kyseessä millainen viesti tai kampanja hyvänsä, lähtökohtaisesti se istuu mobiiliin! Julkaisijoilla ja mediatoimistoilla on erinomaista osaamista auttamaan teitä onnistumaan mobiilimarkkinoinnissa – käytä tätä voimavaraa hyväksesi!

  2. Rikas media rokkaa! Mainosformaatit ovat vuoden aikana kehittyneet valtavasti. Rich Media -toteutukset saavat aikaan huomattavan korkeita engagment-arvoja. Nykyään mobiilissa voi kalenterimuistutusmainoksia, toistaa videota, koota 3D-mainoksia ja paljon muuta. Muotoja ja tapoja saattaa olla paljon enemmän kuin tiedätkään. Erilaisten ideoiden toteutusmahdollisuuksista kannattaa kysyä mediatoimistojen suunnittelijoilta. Haastakaa suunnittelijat!

  3. Tavoitteet ja kohderyhmä edellä! Mobiilissa mainontaa voidaan kohdentaa tänä päivänä hyvin tarkasti. Kehitys on nopeaa, ja uusia työkaluja saadaan jatkuvasti mainostajien avuksi. Tästä ei kampanja jää kiinni. Kohderyhmät ovat läsnä ja löydettävissä. Ei kannata tyytyä vähään.

  4. Luovuus ratkaisee, aina! Mobiililaite on kuluttajille hyvin henkilökohtainen. Huomioi tämä suunnittelussa. Jos resurssit sen mahdollistavat, toimii mobiiliin ympäristöä varten personoitu viesti parhaiten. Vaatikaa mainonnan suunnittelijoilta monikanavaisuutta sekä mobiilin huomioonottamista. Tämä on kampanjoinnin kriittisin vaihe.

  5. Responsiivinen sivusto on must! Jokaiselta älypuhelimelta on mahdollista päästä vierailemaan yrityksesi sivustolla. Mikäli sivustoa ei ole optimoitu mobiililaitteille, käyttäjäkokemus vierailulla on lähes sama kuin yrittäisi maalata omakotitalon sisäseiniä postiluukusta käsin. Huolehdittehan, että kuluttajan polku ei katkea kehnoon käyttäjäkokemukseen.

  6. Pärjäänkö pelkästään tällä? Luultavasti et, sillä vaikka mobiili on tärkeä kanava, huolellinen suunnittelu sekä monipuolinen digitaalinen kokonaisuus antavat täyden tehon kampanjallesi. Tosin viime aikoina Euroopasta kuuluu vaimeita signaaleja markkinoijista, jotka ovat keskittäneet viestinnän panostukset valtaosin mobiilin. Mainonnan evoluutio on mielenkiintoisessa tilanteessa!

  7. Mittaa, mittaa, mittaa! Mobiili, kuten muutkin digitaaliset kanavat, ovat äärimmäisen mitattavia medioita. Laadi kampanjallesi tavoitteet, seuraa niiden toteutumista säännöllisesti ja muokkaa markkinointia tarpeen mukaan havaintojen pohjalta. Vaadi tässä suhteessa kumppaneiltasi vain parasta!

Terveiset vuodelle 2015

Julkaisijat ovat hieroneet silmiään liikenteen määrien kasvusta jo parin vuoden ajan. Mobiilin osuus koko kuluttajan mediakäytöstä tulee moninkertaistumaan lähivuosien aikana. Tämä on täysin varmaa! Juuri nyt on menossa viimeinen tilaisuus huomioida kuluttajien nopea mediakäytön muutos. Tässä vallankumouksessa kannattaa olla mukana!

Mobiilia syksyä!

03.02.2023

Verkkomainonta 10 % kasvussa vuonna 2022

Mediamainontaan käytettiin vuonna 2022 yhteensä 1 328 miljoonaa euroa, mikä on 4,1% enemmän kuin edellisvuonna. Verkkomedia oli suurin mediaryhmä (53%) ja verkkomainonnan (+9,8 %) lisäksi kasvussa oli myös radiomainonta (+3,6 %), ulkomainonta (+20,7 %) sekä elokuvamainonta (+76,8 %).

lue lisää

31.08.2022

IAB selvitti digitaalisen audiomainonnan määrän Suomessa

IAB Finlandin Digitaalisen audiomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiaudion kokonaismarkkina Suomessa vuonna 2021 oli noin 5,6 miljoonaa euroa. Arvio digiaudion kokonaismarkkinasta tehtiin nyt ensimmäistä kertaa. IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiulkomainonnan määrä Suomessa vuonna 2021 oli noin 36 miljoonaa euroa. Arvio digitaalisen ulkomainonnan määrästä tehtiin nyt ensimmäistä kertaa.

lue lisää

28.01.2022

Verkkomainonta lohkaisi puolet mainoskakusta vuonna 2021

Mediamainonta vuonna 2021 13,4 % kasvussa. Verkkomainonta jo 50 % kaikesta mediamainonnasta.

lue lisää

22.09.2021

Verkkomainonnan määrä ennätyksellisen korkealla vuoden toisella kvartaalilla

Verkkomainonnan määrä vuoden 2021 toisella kvartaalilla oli 154 milj. euroa ja lähes puolet (49 %) mediamainonnasta oli digitaalista. Kaikki digimainonnan momentit kasvoivat huomattavasti vuoden takaiseen verrattuna, jolloin tosin pandemia laski myös digimainonnan määrää.

lue lisää
Highlight picture
Tilaa IAB Finlandin uutiskirje

 IAB Finlandin tietosuojaseloste

IAB Finlandin uutiskirjeen tilaamalla raivaat tiesi digitaalisen markkinoinnin ja mainonnan etulinjaan. Saat ensimmäisten asiantuntijoiden joukossa tiedon huippuammattilaisten laatimista ilmaisista oppaista, tärkeistä ja ajankohtaisista ohjeistuksista sekä IAB Finlandin arvostetuista koulutuksista ja tapahtumista. Lisäksi tarjoamme joka kuukausi rahanarvoisia lisäsisältöjä – asiantuntijalta toiselle. Tervetuloa digitiedon lähteelle!