Icon
Mitä on sosiaalinen myynti? Markkinaluvut

Mitä on sosiaalinen myynti?

08.04.2015 | Dingle Oy

Myynnin johto on jo vuosia puhunut muutoksesta tai muutostilasta, joka myyntialalla on meneillään. Hallinta ja valta on siirtynyt ostajalle, ja yritysten on täytynyt siten muuttaa dramaattisesti suhtautumistaan myyntiprosessiin.

Aiemmin myyjän kautta ostetut toimistotarvikkeet tilataan nyt verkkokaupasta. Suurin osa ostajista sivuuttaa myyjät ja aloittaa mieluummin ostoprosessinsa etsimällä ensin itse tietoa. Eikä sovi unohtaa, että Japanissa humanoidirobotit myyvät jo kaupoissa Nescafén kahvia kuluttajille. Kuvittele olevasi robotin myyntijohtaja!

Tämä muutos kuluttajien ostokäyttäytymisessä tarkoittaa, että myynnistä tulee enenevissä määrin asiantuntemukseen suuntautunutta. Myyjästä, joka ei tuo lisäarvoa asiakkaalle auttamalla ongelmien ratkaisussa, tavoitteiden määrittelyssä ja päämääriin pääsemisessä, ei ole enää hyötyä asiakkaalle.

Jos myyjät haluavat pysyä mukana kuvioissa, on löydettävä uusia tapoja luoda lisäarvoa asiakkaille. Verkkosivustot ja automatisoitu markkinointi ovat korvanneet myyjät, joiden ainoa kyky oli kertoa tuotteiden ominaisuuksista.

On kuitenkin olemassa tapa, jolla parhaat myyntiedustajat erottautuvat joukosta: sosiaalinen myynti!

Käsittelen tätä aihetta ajatellen myyjää tavallisesta myyntialan yrityksestä. Tämä tavallinen myyjä voisi olla asiakkuuspäällikkö, avainasiakaspäällikkö, miksei strateginen asiakkuuspäällikkö tai jopa myyntijohtaja. Näillä nimikkeillä toimivien myyjien tavoitteita ovat usein asiakashankinta, myyntivoittojen lisääntyminen ja nykyisten asiakassuhteiden kasvattaminen.


Kuinka myyjä saavuttaa tavoitteensa?

Myyjällä on kaksi vaihtoehtoa: parantaa suhdettaan asiakkaaseen tai tulla paremmaksi asiantuntijaksi omalla liikealallaan. Yleensä näiden kahden yhdistelmällä saavutetaan nopeimmin tasalaatuiset tulokset.


Kuinka sosiaalinen media auttaa?

Sosiaalisessa myynnissä ei ole oikeastaan suoranaisesti kyse myymisestä, vaan pikemminkin myyntiprosessin tukemisesta. Sen sijaan, että myyjällä olisi asiakkaan kanssa pari tapaamista ja yksi puhelu puolessa vuodessa, sosiaalisen myynnin avulla myyjä voi jatkaa tavallista myyntiprosessia luoden silti samanaikaisesti asiakkaalle enemmän lisäarvoa kuin muuten olisi mahdollista.

Alapuolella on esimerkki tavallisen myyjän toiminnasta:



Tälle tavalliselle myyjälle on hyvin tyypillistä olla yhteydessä asiakkaaseen vain myyntitarkoituksessa tai olemassa olevan sopimuksen ylläpitoa varten.

Alla taas on esimerkki myyjästä, joka harjoittaa sosiaalista myyntiä:


Tämä tarkoittaa, että myyjä julkaisee sisältöä ollen vuorovaikutuksessa asiakkaan kanssa satunnaisen keveästi häiritsemättä tätä. Vuorovaikutus tapahtuu julkaisemalla sisältöä verkkoyhteisöihin, jolloin myyjä luo lisäarvoa ja ymmärtämystä asiakkaista koostuvalle verkostolleen.

Sosiaalinen myynti on yksinkertaisesti tapa rakentaa suhdetta ja luottamusta myyjän ja asiakkaan välille.

Sosiaalinen myynti ei auta huonoa myyjää saavuttamaan myyntitavoitettaan, mutta se auttaa tuotetietoista ja asiakassuuntautunutta myyjää saavuttamaan ja ylittämään tavoitteensa.



Jan Ropponen toimii Dinglellä Chief Sales Officerina. Hänen intohimonsa on yritysten johtaminen kohti tuloksellisempaa digitaalista tekemistä. Seuraa Jania Twitterissä tai ota yhteyttä Linkedinissä.


Dinglen aiemmat vieraspostaukset:
Jokainen yritys tarvitsee oman päätoimittajan
Yhteisömanagerin arki, osa 2: Asiakaspalvelun ytimessä

Sponsorointi hyvän sisällön moottorina
Kahdesta kampanjasta kahteensataan tarinaan
Johda joukkosi kohti digitaalisuutta ja avoimuutta
Oikeaan aikaan oikeassa paikassa: konteksti on uusi musta
Kampanjoista jatkuvaan markkinointiin
Video: Sosiaalinen media kyykyttää

06.02.2024

Mediamainonnan määrä päättyi -2,4 % laskuun vuonna 2023

Mediamainontaan käytettiin yhteensä 1 336 miljoonaa euroa vuonna 2023 ja mainonnan määrä laski -2,4 % edellisvuoteen verrattuna.

lue lisää

22.09.2023

Digitaalisen audiomainonnan markkina kasvaa Suomessa: Estimaatti näyttää jopa 27% kasvua

IAB Finland on jälleen kerran estimoinut digitaalisen audiomainonnan markkinaa Suomessa. Vuonna 2022 digiaudion kokonaismarkkinan arvo on noin 7,1 miljoonaa euroa, mikä merkitsee 27% kasvua verrattuna vuoteen 2021. Digitaalisen audion markkina-arvio vuonna 2021 oli oli 5,6 miljoonaa euroa.

lue lisää

31.08.2023

Verkkomainonta koki pienen laskun vuoden 2023 toisella kvartaalilla

Suomen verkkomainonnan määrä saavutti lähes 174 miljoonaa euroa vuoden 2023 toisella kvartaalilla, mikä on noin puolen prosentin lasku edellisvuoteen verrattuna. Digitaalinen mainonta edustaa kuitenkin edelleen 54 % koko maan mediamainonnasta, osoittaen digimainonnan keskeisen roolin mainosmarkkinoilla.

lue lisää

23.05.2023

Verkkomainonta maltillisessa kasvussa

Verkkomainonnan määrä vuoden 2023 ensimmäisellä kvartaalilla oli lähes 168 miljoonaa euroa. Vuoden 2022 ensimmäiseen kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä kasvoi lähes 3 % ja kaikesta Suomen mediamainonnasta digitaalista on jo 55 %.

lue lisää
Highlight picture
Tilaa IAB Finlandin uutiskirje

 IAB Finlandin tietosuojaseloste

IAB Finlandin uutiskirjeen tilaamalla raivaat tiesi digitaalisen markkinoinnin ja mainonnan etulinjaan. Saat ensimmäisten asiantuntijoiden joukossa tiedon huippuammattilaisten laatimista ilmaisista oppaista, tärkeistä ja ajankohtaisista ohjeistuksista sekä IAB Finlandin arvostetuista koulutuksista ja tapahtumista. Lisäksi tarjoamme joka kuukausi rahanarvoisia lisäsisältöjä – asiantuntijalta toiselle. Tervetuloa digitiedon lähteelle!