Icon
Brändivastaava – kuulutko notkeaan parhaimmistoon? Markkinaluvut

Brändivastaava – kuulutko notkeaan parhaimmistoon?

18.10.2016 | Terhi Halsvaha

Hyödynnätkö ilmiöt ja trendit viestinnässäsi vai viilettävätkö kiinnostavat tapahtumat ja ideat ohi ennen kuin ehdit huomioida niitä suunnitelmissasi? Venyykö organisaatiosi uusiin, tuloksellisiin ratkaisuihin vai rajoittaako jähmeys tekoja?

Pokémon GO -ilmiö oli elokuussa lomiltaan palaavien markkinoinnin ja viestinnän ammattilaisten huulilla. Peli näkyi jäätelökioskin sesonkiannoksen nimessä, kirkot ostivat houkutuslureja ja erilaiset ryhmät organisoituivat metsästyskävelyille. Pokémon GO oli ennen kaikkea osoitus siitä, miten ilmiö toimii. Se kiinnosti, ärsytti ja koukutti.

Harrasta notkeaa vuosiajattelua: ajattele ja kokeile myös maaliskuussa

Markkinoinnin ja viestinnän ammattilaisten parissa kiirii keskustelu vuosikelloajattelun soveltuvuudesta tai soveltumattomuudesta tähän maailman tilaan, jossa ilmiöt nousevat ja laantuvat vauhdilla. Voiko toimia enää suunnitella vuosi kerrallaan? Moni päätyy notkeaan suunnitelmaan, joka antaa pelivaraa, mutta pakottaa ajattelemaan toimien järkevyyttä myös kesken vuoden.

Suunnitelman notkeustarve perustuu brändin tavoitteisiin ja kohderyhmän käyttäytymiseen. Onko kohderyhmäsi päämedia edelleen teksti-TV vai onko brändisi optimoitava jatkuvasti sisältöratkaisujaan esimerkiksi Snapchatissa?

Jätä käytävämutinat omaan arvoonsa

Moni kehuu toistavansa toimivaa markkinointiviestinnän konseptia tai suunnitelmaa. Omassa organisaatiossa on helppo perustella toimia, jotka on aiemmin todennettu hyviksi. Notkeus on uskallusta kyseenalaistaa kerran toiminut ja ajatella toisin. Älä pelkää käytävämutinoita!

Olisiko Brangelina-kampanja ollut mahdollinen omassa organisaatiossasi vai onko päätöksentekoprosessinne kuin labyrintti ilman ulospääsyä? Kehitä notkeuttasi brändivastaava!

06.02.2024

Mediamainonnan määrä päättyi -2,4 % laskuun vuonna 2023

Mediamainontaan käytettiin yhteensä 1 336 miljoonaa euroa vuonna 2023 ja mainonnan määrä laski -2,4 % edellisvuoteen verrattuna.

lue lisää

22.09.2023

Digitaalisen audiomainonnan markkina kasvaa Suomessa: Estimaatti näyttää jopa 27% kasvua

IAB Finland on jälleen kerran estimoinut digitaalisen audiomainonnan markkinaa Suomessa. Vuonna 2022 digiaudion kokonaismarkkinan arvo on noin 7,1 miljoonaa euroa, mikä merkitsee 27% kasvua verrattuna vuoteen 2021. Digitaalisen audion markkina-arvio vuonna 2021 oli oli 5,6 miljoonaa euroa.

lue lisää

31.08.2023

Verkkomainonta koki pienen laskun vuoden 2023 toisella kvartaalilla

Suomen verkkomainonnan määrä saavutti lähes 174 miljoonaa euroa vuoden 2023 toisella kvartaalilla, mikä on noin puolen prosentin lasku edellisvuoteen verrattuna. Digitaalinen mainonta edustaa kuitenkin edelleen 54 % koko maan mediamainonnasta, osoittaen digimainonnan keskeisen roolin mainosmarkkinoilla.

lue lisää

23.05.2023

Verkkomainonta maltillisessa kasvussa

Verkkomainonnan määrä vuoden 2023 ensimmäisellä kvartaalilla oli lähes 168 miljoonaa euroa. Vuoden 2022 ensimmäiseen kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä kasvoi lähes 3 % ja kaikesta Suomen mediamainonnasta digitaalista on jo 55 %.

lue lisää
Highlight picture
Tilaa IAB Finlandin uutiskirje

 IAB Finlandin tietosuojaseloste

IAB Finlandin uutiskirjeen tilaamalla raivaat tiesi digitaalisen markkinoinnin ja mainonnan etulinjaan. Saat ensimmäisten asiantuntijoiden joukossa tiedon huippuammattilaisten laatimista ilmaisista oppaista, tärkeistä ja ajankohtaisista ohjeistuksista sekä IAB Finlandin arvostetuista koulutuksista ja tapahtumista. Lisäksi tarjoamme joka kuukausi rahanarvoisia lisäsisältöjä – asiantuntijalta toiselle. Tervetuloa digitiedon lähteelle!