
LIVESTRIIMI: Digimainonnan mittaaminen – mitä ja miten?
IAB Seminaari: Digimainonnan mittaaminen – mitä ja miten?
Digimarkkinoinnin kehittyessä ja kuluttajakäyttäytymisen muuttuessa myös mittaamisen tavat, työkalut ja tavoitteet uudistuvat.
IAB Finlandin asiantuntijaseminaarissa pureudutaan ajankohtaisiin näkökulmiin digimainonnan mittaamisesta – Mitä mittaamme juuri nyt? Millaisia ratkaisuja on tarjolla eri medioille? Miten mittausdataa voidaan hyödyntää markkinoinnin suunnittelussa ja optimoinnissa?
Luvassa on konkreettisia esimerkkejä, uusimpia ratkaisuja, näkemyksiä ja inspiraatiota eri mittaamisen osa-alueilta sekä kansainväliseltä että kotimaiselta kentältä. Tapahtuma on kaikille, jotka haluavat kehittää mittaamisen kyvykkyyksiä ja ymmärtää, mikä todella toimii.
Ohjelma
13:00 Ovet auki, kahvia tarjolla
13:30 Tervetuloa – Anni Lintula | IAB Finland & Aki Ronkainen | RTL AdAlliance
13:45 Cross-platform measurement in Europe – Aurélie Brunet de Courssou | RTL AdAlliance
Beyond the roadmap of the local JICs, what can brands today concretely activate in terms of cross-platform measurement in some of the main European markets? What output can they get to optimize their video planning?
14:00 HybridiTV on mahdollistanut digitaalisen ja reaaliaikaisen lineaaritelevision mittaamisen – Jani Saari | Digita
Digitan Jani Saari kertoo esityksessään, miten yli miljoona HybridiTV:hen liitettyä televisiota tarjoaa mahdollisuuden uudenlaiseen mittaamisen reaaliaikaisen datan avulla.
14:15 Digitaalisen videon mittaaminen – Milloin olet onnistunut? – Miika Luoma | Alma Media
Miten varmistaa, että (lyhyt)videomainonta todella toimii? Mitä kannattaa mitata, ovatko omat mittarit videoille tarpeen ja millaisia tuloksia niiden avulla voidaan saavuttaa? Puheenvuorossa tarkastellaan myös, miten toimitukselliset videot tuotetaan ja miten niitä mitataan, ja milloin yleisöt tavoitetaan parhaiten. Kuulet miten voit kasvattaa videomainontasi vaikuttavuutta.
14:30 Miten optimoit mainosbudjettisi monikanavamittauksen avulla - Juha Ourila | AudienceProject
Nykyisessä pirstaleisessa mediaympäristössä siiloutunut raportointi vaikeuttaa sen hahmottamista, mitkä kanavat tuottavat parasta arvoa. Tässä puheenvuorossa Juha Ourila näyttää, miten monikanavamittaus tuo näkyviin koko kuvan – kokonais- ja lisäpeiton verkossa, somessa, videossa ja CTV:ssä – auttaen brändejä allokoimaan budjettinsa tehokkaammin ja tekemään markkinointipäätöksiä luottavaisin mielin.
14:45 IAB Studio: Miten mitata digimarkkinoinnin vaikuttavuutta? – Moderaattori: Aleksi Ylitalo | RTL AdAlliance, Oskari Vanne | IPG Mediabrands / Kinesso, Susanna Gustavson | SOK
Seminaarin paneelikeskustelussa pureudutaan digimarkkinoinnin mittaamisen nykytilaan ja tulevaisuuteen. Panelistit jakavat näkemyksiä ja ajatuksia siitä, mihin markkina on mittaamisen osalta menossa ja miten tähän on valmistauduttu eri organisaatioiden sisällä.
15:05 Smarter Campaigns Through Better Measurement - Jakub Skwarsk | Digiseg
"Measurement" is one of the most over-used—and misunderstood—words in digital advertising. Clicks, conversions, brand lift, audience reach: different teams use the term to mean very different things.
This presentaiton untangles that confusion. It defines six core categories—performance, engagement, business impact, brand perception, competitive benchmarking, and, ultimately, audience measurement—showing where each fits and why none make sense without the others. Real-world examples and privacy-friendly data solutions illustrate how knowing who you’re reaching turns every other metric into actionable insight.
15:20 Taas yksi tapa mitata - mihin keskittyä markkinoinnin mittareiden viidakossa? – Patrick Laukkonen | SOK Smart Marketing
Mittarointi on markkinoinnin haastavin osa-alue, ja kyvykkyydet mainonnan tulosten todentamiseen ovat monipuolistuneet merkittävästi viime vuosina. Kaupan median kuittidata on tuonut kauan kaivattuja uusia mittaroinnin keinoja FMCG tuotteiden kampanjoiden vaikutusten todentamiseen. Puheenvuorossa pohditaan miten eri mittareita tulisi hyödyntää missäkin vaiheessa, ja mitä johtopäätöksiä tuloksista pitäisi vetää. Tekeekö myynnin mittarointi kaikesta muusta mittauksesta turhaa, vai päinvastoin?
15:35 Loppusanat – Anni Lintula | IAB Finland & Aki Ronkainen | RTL AdAlliance
15:45 Afterwork-tarjoilut & verkostoituminen

Digimarkkinoinnin mittaaminen on murroksessa. Kuluttajakäyttäytymisen ja teknologian muutokset haastavat markkinoijat uudistamaan tapojaan mitata ja hyödyntää dataa. IAB Finlandin asiantuntijaseminaarissa syvennytään siihen, mitä digimainonnassa mitataan juuri nyt, millaisia ratkaisuja eri medioille on tarjolla ja miten dataa voidaan käyttää markkinoinnin suunnittelussa ja optimoinnissa.
lue lisää08.09.2025
LIVESTRIIMI: Digimainonnan mittaaminen – mitä ja miten?
Digimarkkinoinnin mittaaminen on murroksessa. Kuluttajakäyttäytymisen ja teknologian muutokset haastavat markkinoijat uudistamaan tapojaan mitata ja hyödyntää dataa. IAB Finlandin asiantuntijaseminaarissa syvennytään siihen, mitä digimainonnassa mitataan juuri nyt, millaisia ratkaisuja eri medioille on tarjolla ja miten dataa voidaan käyttää markkinoinnin suunnittelussa ja optimoinnissa.
lue lisää13.08.2025
Nimitysuutinen: IAB Finlandin uusi vetäjä kasvoi digimarkkinoinnin osaajaksi nuorten mukana
Anni Lintula aloitti 1. elokuuta IAB Finlandin toiminnanjohtajana. Aiemmin hän on toiminut muun muassa A-lehtien B2B-liiketoiminnan johtajana, yritysasiakkuuksien luovana johtajana ja nuorten medioiden liiketoiminnan johtajana. Lintulalla on myös taustaa palkittujen digimainonnan konseptien kehittäjänä. Koulutukseltaan hän on valtiotieteiden maisteri Helsingin yliopistosta.
lue lisää19.06.2025
Anni Lintula IAB Finlandin toiminnanjohtajaksi
IAB Finlandin hallitus on nimittänyt Anni Lintulan organisaation uudeksi toiminnanjohtajaksi. Hän aloittaa tehtävässään 1.8.2025.
lue lisää16.06.2025
Euroopan digitaalinen mainonta huippukasvussa vuonna 2024
IAB Europen fasilitoima vuoden 2024 AdEx Benchmark -raportti tarjoaa kattavan kuvan Euroopan digitaalisen mainonnan kehityksestä – nyt jo 19. kertaa. Tänä vuonna mukana oli ennätykselliset 30 maata, joista uusimpana tulokkaana Portugal. Raportti osoittaa, että digitalisoituminen ja digitaalisen mainonnan vahva kasvu jatkuu. Digitaaliset mainosinvestoinnit Euroopassa kasvoivat 16% edellisvuoteen verrattuna ja saavuttivat huikean 118,9 miljardin euron tason. Kaiken kaikkiaan 67 % kaikesta Euroopan mediamainonnasta oli digitaalista vuonna 2024.
lue lisää