Laatu edellä ongelmien kimppuun
IAB Europen toimitusjohtaja Townsend Feehan vieraili keskiviikkona Helsingissä kertomassa digitaalisen mainonnan kuulumisia. Why join the navy when you can be a pirate -ravintolaan oli kokoontunut runsaasti maamme digimainonnan vaikuttajia vaihtamaan ajatuksia.
Alati kansainvälistyvää digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin alaa kohtaavat monet haasteet, joita tärkeimpiä ovat tietosuoja sekä mainonnan elinvoimaisuutta uhkaavat ilmiöt, kuten mainonnanesto-ohjelmat ja bottiliikenne.
Mainonnan laatu nostettiin tärkeäksi tekijäksi ongelmia ratkoessa. Alan on otettava vastuu mainonnan laadukkuudesta ja keskityttävä tarjoamaan entistä parempaa käyttäjäkokemusta. Feehan painotti, että asioita ei ratkota yksittäisen tahon toimesta, vaan keskusteluun tarvitaan mukaan kaikki IAB-maat sekä alan eri toimijoiden yhteenliittymät.
Digi on kuuma aihe Brysselissä
IAB Europe tekee aktiivista edunvalvonta- ja lobbaustyötä EU-tasolla, jossa digitaalisuus nousee esiin monissa hankkeissa. Lainsäädännön uudistukset ja Digital Single Market -projekti ovat esimerkkejä siitä, kuinka tärkeänä digitaalisuutta pidetään Brysselissä.
Viime aikoina IAB Europe on keskittynyt eritoten tietosuoja-asetusuudistukseen vaikuttamiseen. Uudistuksessa eletään tällä hetkellä kriittisiä aikoja, ja moni alan yrityksiin vaikuttava asia on vielä auki. Feehan esitti huolensa siitä, että uudessa asetuksessa voitaisiin pahimmillaan asettaa samanlaisia vaatimuksia niin arkaluontoisen henkilökohtaisen tiedon kuin esimerkiksi verkkoselaimen suhteen.
”Pahimmassa tapauksessa uudistuksessa ei ole tämän osalta minkäänlaista spektriä, vaan kaikki data nähdään samanarvoisena.”
Mainonta luo työpaikkoja
IAB Europe julkaisee pian tutkimuksen digitaalisen mainonnan vaikutuksesta Euroopan talouteen ja työllisyyteen. The White Paper on Digital Advertising in the European Economy -raportissa arvioidaan, että digitaalinen mainonta on luonut yli miljoona työpaikkaa. Työpaikkojen ja talouskasvun lisäksi sillä on rooli ajatusten ja tiedon levittämisessä muualle yhteiskuntaan.
”Digitaalinen mainonta on hautomo, jonka tuottamia erilaisia ajatuksia ja taitoja voidaan käyttää muuallakin”, Feehan kertoi.
Digital Advertising in the European Economy -webinaari järjestetään perjantaina 20.11. klo 12 Suomen aikaa. Rekisteröityä voi täältä.
IABlogin Facebook kommentit
IAB Finlandin uusi kvartaaleittain tehtävä digimarkkinapulssi kertoo Suomen digimarkkinan suhtautuvan lähitulevaisuuteen posititivisesti. Asteikolla 0 - 100 raportoitava yleisindeksi päätyi lukemaan 63, joka tarkoittaa selvästi positiivista tulosta. Suomen digimarkkinan kasvun odotetaan nopeutuvan vuoden kolmannen kvartaalin aikana. Tutkimus tehtiin elokuussa 2024 ensimmäistä kertaa ja se keräsi 174 vastaajaa tasaisesti niin julkaisijoiden, toimistojen ja mainostajien parissa. Pulssikyselyn seuraava tiedonkeruu alkaa marraskuussa.
lue lisää03.10.2024
Markkinapulssi ennakoi digimainonnan määrän kasvavan loppuvuoden aikana
IAB Finlandin uusi kvartaaleittain tehtävä digimarkkinapulssi kertoo Suomen digimarkkinan suhtautuvan lähitulevaisuuteen posititivisesti. Asteikolla 0 - 100 raportoitava yleisindeksi päätyi lukemaan 63, joka tarkoittaa selvästi positiivista tulosta. Suomen digimarkkinan kasvun odotetaan nopeutuvan vuoden kolmannen kvartaalin aikana. Tutkimus tehtiin elokuussa 2024 ensimmäistä kertaa ja se keräsi 174 vastaajaa tasaisesti niin julkaisijoiden, toimistojen ja mainostajien parissa. Pulssikyselyn seuraava tiedonkeruu alkaa marraskuussa.
lue lisää27.08.2024
REKRY: Development & Sales Manager, Education Programs
IAB Finland hakee joukkoihinsa uutta henkilöä, lue roolin kuvaus täältä.
lue lisää18.06.2024
Digimainonnan määrä Euroopassa +11% kasvussa 2023
IAB Europe julkaisi 12.6.2024 AdEx-yhteenvetoraportin digitaalisen mediamainonnan määrästä Euroopassa vuonna 2023. 63 % kaikesta Euroopan mediamainonnasta oli digitaalista ja digimainonnan määrä kasvoi 11,1 % vuoteen 2022 verrattuna. Digimainonnan kokonaisvolyymi Euroopassa oli vuonna 2023 lähes 97 miljardia euroa. AdEx-tutkimuksen tiedonkeruu tehtiin 29 Euroopan maassa.
lue lisää10.06.2024
Digitaalinen audiomainonta vahvalla kasvu-uralla - kokonaismarkkina jo 9,3 miljoonaa euroa
IAB Finlandin digitaalisen audiomainonnan työryhmän toteuttaman estimaatin mukaan digiaudiomainonnan määrä vuonna 2023 oli 9,3 miljoonaa euroa, joka tarkoittaa yli 30 % kasvua vuoteen 2022 verrattuna. Vuonna 2022 markkina-arvio oli 7,1 miljoonaa euroa. Digitaalinen audiomainonta, mukaan lukien podcastit ja muut digitaalisen audion alustat, on nousemassa yhä keskeisempään rooliin mainosmaailmaa. Suomessa kasvun myötä toimijoiden odotetaan investoivan yhä enemmän sektoriin tulevina vuosina.
lue lisää