Icon
Integroidaan mobiili! Uutiset & blogi

Integroidaan mobiili!

28.11.2013 | Atte Kniivilä

Tiedätkö mikä on RFID? Entä NFC? Onko sinulla bussikortti? Tai oletko koskaan piipannut, kun kassalla on unohtunut hälytin kiinni ostokseesi? No nyt tiedät…

RFID tarkoittaa radiotaajuista etätunnistusta. Muun muassa juuri vaatteissa, junissa ja rullakoissa on tunnisteita ollut jo pitkään ja täten kyseessä ei ole mikään uusi keksintö. NFC on puolestaan RFID:n alalaji, eli Near Field Communiction. Kun RFID:n etäluvulla päästään hyvin pitkiin lukuetäisyyksiin, niin NFC:ssä tyydytään muutaman sentin matkoihin.

No miksi mobiili-ukkeli näistä radiotekniikoista höpisee – ainakaan mainonnan yhteydessä? Ajatellaanpas tuo kaupan esimerkki, eli menet (varastettujen) vaatteiden kanssa portin läpi ja summeri alkaa soida. Pian täti kuuluttaa, että: ”Pahoittelemme aiheetonta hälytytystä kassalla kolme”. Mitäs jos… Niin, sinulla olisi vaikka takataskussasi RFID sirullinen kanta-asiakaskortti ja astelet vaatekauppaan sisään jonkin portin läpi. Saat puhelimeesi notifikaation applikaatioon tai tekstiviestitse, että: ”Tervetuloa Atte, tässä on sinua kiinnostava tarjous”. Samalla minun tietoni siirtyvät minua palvelevalle myyjälle ja hän näkee kokoni omalta padiltään. Ennen minun aikaani ruokakaupat olivat tiskejä, joissa tädit seisoivat essut päällä ja he tunsivat kaikki asiakkaansa. Se on palvelukokemus, kun Kylli-täti tietää juuri mitä ostit viimeksi ja osaa melkeinpä koota ostoskorisi sinun puolesta. Mitäpä, jos tuo takataskussasi oleva kortti kertoo nykypäivän Kylli-tädille saman asian?

Nämä tarvitaan RFID-etälukuun. Katso RFID Handbook.

Teimme edustamani yrityksen kanssa samaa tekniikkaa hyödyntäen erääseen tapahtumaan vastaavan ratkaisun. Asiakkaat saivat rekkaroinnissa rintaansa nimikortin, jossa oli RFID-siru. Kun asiakas käveli tapahtuma-alueelle hänelle pamahti viesti puhelimeen, jossa hänet toivotettiin nimellä tervetulleeksi ja näytettiin päivän agenda. Kun asiakas jatkoi luentosaliin, niin ovella hänet taas tunnistettiin ja hänet toivotettiin tekstarilla tervetulleeksi juuri tälle nimenomaiselle luennolle. Samassa annettiin hänelle ohjeet lähettää kysymyksiä puhujille ja antaa arvio puhujasta esityksen jälkeen.

Käyttäjäkokemus tapahtumakävijöillä oli varmaan aika mielekäs, voisin kuvitella näin ainakin saamamme palautteen perusteella. Samoin tapahtuman järjestäjä sai erittäin arvokasta tietoa siitä, että ketkä heidän asiakkaistaan olivat kiinnostuneita mistäkin luennosta.

Noh, OK, tämä oli yksittäinen esimerkki, mutta laajennetaan tämä kanta-asiakkuusjärjestelmiin. Tämä vanhahko kotikutoisen oloinen mainosvideo kuitenkin kertoo samaa tarinaa minun kanssani: http://www.youtube.com/watch?v=md9rZ4zDbwo

No entäs NFC?

NFC antaa taas toisenlaiset mahdollisuudet kuin RFID, vaikkakin on kyse sen alalajista. NFC:ssä siis lukuetäisyys on muutamia senttejä ja täten kuluttajan on tietoisesti luettava kohde. Monissa puhelimissa alkaa olla NFC-lukijat ja tämän avulla voidaan puhelinta käyttää lukijana esimerkiksi printti- ja ulkomainosten jatkeena. Tämä ei sinällään tuo paljoakaan uutta QR-koodeihin verrattuna kuin sen, että lukeminen on nopeampaa, eikä vaadi koodinlukuun vakaata kättä. MUTTA mikä sitten taas on kiinnostavaa, on lompakon korttien vieminen puhelimen NFC:n taakse. Elisan lompakko on ensiaskel tähän suuntaan, mutta jos emme halua perustaa pankkia, niin voisimme aloittaa kevyemmin. Puhelimen NFC:n avulla puhelimen applikaatiot voidaan integroida ulkomaailman kanssa. Tökkää puhelimella tähän seinään ja viiteen muuhun seinään, niin olet suorittanut kaupunkisuunnistuksen aakkoset ja saat palkinnoksi tällä kupongilla pyttipannun Zetorista. Mielikuvitus on vain rajana!

Elisa Lompakko

Perinteisessä verkkomainonnassa joissain kampanjoissa asiakasta ohjataan sivustolta toiselle ja seuranta onnistuu keksien avulla. Nyt tämä voidaan tehdä ihan fyysisessä maailmassa ja asiakasta voidaan ohjata liikkeestä toiseen. Tiedot tallentuvat, Big Data lisääntyy, asiakaskokemus paranee, spämmi vähenee kun viestintä on kohdentuvampaa ja kaikki olemme iloisempia (äly)luurien käyttäjiä!

LÄHTEET:

RFID Hankbook http://rfid-handbook.de/about-rfid.html

IABlogin Facebook kommentit

Artikkeli Kvartaalitiedotteet Uutiset
IAB Europe Adex 2020 - Digitaalisen mediamainonnan määrä Euroopassa +6,3 % kasvussa

IAB Europe julkaisi vuotuisen AdEx-raportin Euroopan digimarkkinasta toukokuun lopulla osana Interact -webinaaria. Raportin mukaan digimainonta kasvoi vuonna 2020 +6,3 % vuodesta 2019. Kaiken kaikkiaan 56,5 % Euroopan mediamainonnasta oli vuonna digitaalista ja digimainonnan kokonaissumma ylsi 69,4 miljardiin euroon. AdEx-raporttiin toimitti tietoa 28 Euroopan maata.

lue lisää

15.06.2021

IAB Europe Adex 2020 - Digitaalisen mediamainonnan määrä Euroopassa +6,3 % kasvussa

IAB Europe julkaisi vuotuisen AdEx-raportin Euroopan digimarkkinasta toukokuun lopulla osana Interact -webinaaria. Raportin mukaan digimainonta kasvoi vuonna 2020 +6,3 % vuodesta 2019. Kaiken kaikkiaan 56,5 % Euroopan mediamainonnasta oli vuonna digitaalista ja digimainonnan kokonaissumma ylsi 69,4 miljardiin euroon. AdEx-raporttiin toimitti tietoa 28 Euroopan maata.

lue lisää

11.05.2021

Verkkomainonta mukavassa kasvussa vuoden ensimmäisellä kvartaalilla

Verkkomainonnan määrä vuoden 2021 ensimmäisellä kvartaalilla oli 141 milj. euroa. Ennätyksellisesti jo peräti 53 prosenttia kaikesta mediamainonnasta on digitaalista. Kasvu digimainonnan eri momenteissa oli kauttaaltaan positiivista, vaikka on huomionarvoista ettei display- ja outstream-mainonnan vertailu ole mahdollista Kantarin raportointimuutosten johdosta.

lue lisää

10.05.2021

Evästemuutos edessä - oletko valmis?

Mainonnan teknologiayritys Adform ja ja digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin yhteisö IAB Finland toteuttivat maalis–huhtikuussa tutkimuksen, jossa selvitettiin suomalaisten mainostajien ajatuksia kolmannen osapuolen evästeiden käytön loppumisesta mainostamisen näkökulmasta. Tutkimukseen osallistui 52 markkinointipäättäjää.

lue lisää

29.01.2021

Verkkomainonta kasvoi 2,2% haastavassa tilanteessa 2020 - verkkomainonta jo lähes puolet koko mainoskakusta

Mediamainonnan kokonaiskakku vuonna 2020 laski -11,3 % ollen 1125,7 miljoonaa euroa. Ainoana kasvavana mediaryhmänä oli verkkomainonta (+2,2 %).

lue lisää