Icon
Integroidaan mobiili! Uutiset & blogi

Integroidaan mobiili!

28.11.2013 | Atte Kniivilä

Tiedätkö mikä on RFID? Entä NFC? Onko sinulla bussikortti? Tai oletko koskaan piipannut, kun kassalla on unohtunut hälytin kiinni ostokseesi? No nyt tiedät…

RFID tarkoittaa radiotaajuista etätunnistusta. Muun muassa juuri vaatteissa, junissa ja rullakoissa on tunnisteita ollut jo pitkään ja täten kyseessä ei ole mikään uusi keksintö. NFC on puolestaan RFID:n alalaji, eli Near Field Communiction. Kun RFID:n etäluvulla päästään hyvin pitkiin lukuetäisyyksiin, niin NFC:ssä tyydytään muutaman sentin matkoihin.

No miksi mobiili-ukkeli näistä radiotekniikoista höpisee – ainakaan mainonnan yhteydessä? Ajatellaanpas tuo kaupan esimerkki, eli menet (varastettujen) vaatteiden kanssa portin läpi ja summeri alkaa soida. Pian täti kuuluttaa, että: ”Pahoittelemme aiheetonta hälytytystä kassalla kolme”. Mitäs jos… Niin, sinulla olisi vaikka takataskussasi RFID sirullinen kanta-asiakaskortti ja astelet vaatekauppaan sisään jonkin portin läpi. Saat puhelimeesi notifikaation applikaatioon tai tekstiviestitse, että: ”Tervetuloa Atte, tässä on sinua kiinnostava tarjous”. Samalla minun tietoni siirtyvät minua palvelevalle myyjälle ja hän näkee kokoni omalta padiltään. Ennen minun aikaani ruokakaupat olivat tiskejä, joissa tädit seisoivat essut päällä ja he tunsivat kaikki asiakkaansa. Se on palvelukokemus, kun Kylli-täti tietää juuri mitä ostit viimeksi ja osaa melkeinpä koota ostoskorisi sinun puolesta. Mitäpä, jos tuo takataskussasi oleva kortti kertoo nykypäivän Kylli-tädille saman asian?

Nämä tarvitaan RFID-etälukuun. Katso RFID Handbook.

Teimme edustamani yrityksen kanssa samaa tekniikkaa hyödyntäen erääseen tapahtumaan vastaavan ratkaisun. Asiakkaat saivat rekkaroinnissa rintaansa nimikortin, jossa oli RFID-siru. Kun asiakas käveli tapahtuma-alueelle hänelle pamahti viesti puhelimeen, jossa hänet toivotettiin nimellä tervetulleeksi ja näytettiin päivän agenda. Kun asiakas jatkoi luentosaliin, niin ovella hänet taas tunnistettiin ja hänet toivotettiin tekstarilla tervetulleeksi juuri tälle nimenomaiselle luennolle. Samassa annettiin hänelle ohjeet lähettää kysymyksiä puhujille ja antaa arvio puhujasta esityksen jälkeen.

Käyttäjäkokemus tapahtumakävijöillä oli varmaan aika mielekäs, voisin kuvitella näin ainakin saamamme palautteen perusteella. Samoin tapahtuman järjestäjä sai erittäin arvokasta tietoa siitä, että ketkä heidän asiakkaistaan olivat kiinnostuneita mistäkin luennosta.

Noh, OK, tämä oli yksittäinen esimerkki, mutta laajennetaan tämä kanta-asiakkuusjärjestelmiin. Tämä vanhahko kotikutoisen oloinen mainosvideo kuitenkin kertoo samaa tarinaa minun kanssani: http://www.youtube.com/watch?v=md9rZ4zDbwo

No entäs NFC?

NFC antaa taas toisenlaiset mahdollisuudet kuin RFID, vaikkakin on kyse sen alalajista. NFC:ssä siis lukuetäisyys on muutamia senttejä ja täten kuluttajan on tietoisesti luettava kohde. Monissa puhelimissa alkaa olla NFC-lukijat ja tämän avulla voidaan puhelinta käyttää lukijana esimerkiksi printti- ja ulkomainosten jatkeena. Tämä ei sinällään tuo paljoakaan uutta QR-koodeihin verrattuna kuin sen, että lukeminen on nopeampaa, eikä vaadi koodinlukuun vakaata kättä. MUTTA mikä sitten taas on kiinnostavaa, on lompakon korttien vieminen puhelimen NFC:n taakse. Elisan lompakko on ensiaskel tähän suuntaan, mutta jos emme halua perustaa pankkia, niin voisimme aloittaa kevyemmin. Puhelimen NFC:n avulla puhelimen applikaatiot voidaan integroida ulkomaailman kanssa. Tökkää puhelimella tähän seinään ja viiteen muuhun seinään, niin olet suorittanut kaupunkisuunnistuksen aakkoset ja saat palkinnoksi tällä kupongilla pyttipannun Zetorista. Mielikuvitus on vain rajana!

Elisa Lompakko

Perinteisessä verkkomainonnassa joissain kampanjoissa asiakasta ohjataan sivustolta toiselle ja seuranta onnistuu keksien avulla. Nyt tämä voidaan tehdä ihan fyysisessä maailmassa ja asiakasta voidaan ohjata liikkeestä toiseen. Tiedot tallentuvat, Big Data lisääntyy, asiakaskokemus paranee, spämmi vähenee kun viestintä on kohdentuvampaa ja kaikki olemme iloisempia (äly)luurien käyttäjiä!

LÄHTEET:

RFID Hankbook http://rfid-handbook.de/about-rfid.html

IABlogin Facebook kommentit

BLOGI
Luovuudella tehokkuutta ulkomainontaan – miksi?

Viime viikon tiistaina järjestimme yhdessä IAB:n kanssa webinaarin, jossa käsiteltiin luovuuden merkitystä ulkomainonnassa. Puhujina olivat Annu Terho (SEK), Ilkka Poutanen (UI) sekä allekirjoittanut.

lue lisää

11.10.2024

Luovuudella tehokkuutta ulkomainontaan – miksi?

Viime viikon tiistaina järjestimme yhdessä IAB:n kanssa webinaarin, jossa käsiteltiin luovuuden merkitystä ulkomainonnassa. Puhujina olivat Annu Terho (SEK), Ilkka Poutanen (UI) sekä allekirjoittanut.

lue lisää

03.10.2024

Markkinapulssi ennakoi digimainonnan määrän kasvavan loppuvuoden aikana

IAB Finlandin uusi kvartaaleittain tehtävä digimarkkinapulssi kertoo Suomen digimarkkinan suhtautuvan lähitulevaisuuteen posititivisesti. Asteikolla 0 - 100 raportoitava yleisindeksi päätyi lukemaan 63, joka tarkoittaa selvästi positiivista tulosta. Suomen digimarkkinan kasvun odotetaan nopeutuvan vuoden kolmannen kvartaalin aikana. Tutkimus tehtiin elokuussa 2024 ensimmäistä kertaa ja se keräsi 174 vastaajaa tasaisesti niin julkaisijoiden, toimistojen ja mainostajien parissa. Pulssikyselyn seuraava tiedonkeruu alkaa marraskuussa.

lue lisää

27.08.2024

REKRY: Development & Sales Manager, Education Programs

IAB Finland hakee joukkoihinsa uutta henkilöä, lue roolin kuvaus täältä.

lue lisää

18.06.2024

Digimainonnan määrä Euroopassa +11% kasvussa 2023

IAB Europe julkaisi 12.6.2024 AdEx-yhteenvetoraportin digitaalisen mediamainonnan määrästä Euroopassa vuonna 2023. 63 % kaikesta Euroopan mediamainonnasta oli digitaalista ja digimainonnan määrä kasvoi 11,1 % vuoteen 2022 verrattuna. Digimainonnan kokonaisvolyymi Euroopassa oli vuonna 2023 lähes 97 miljardia euroa. AdEx-tutkimuksen tiedonkeruu tehtiin 29 Euroopan maassa.

lue lisää