Icon
IAB:n seminaaritaivaan kirkkain tähti on HOT! Uutiset & blogi

IAB:n seminaaritaivaan kirkkain tähti on HOT!

19.12.2013 | Krista Reimaa

Syksyn viimeinen seminaari kiteytti koko kuluneen vuoden puhutuimmat ilmiöt ja antoi inspiroivia työkaluja menestyksekkäälle uudelle digivuodelle! Ohjelma rakentui yleisön toiveiden pyynnöstä seuraavista kuumista aiheista: VIDEOMAINONTA & PELIMAINONTA!

"Tähän oli loistavaa päättää IAB:n seminaarisyksy! On ilahduttavaa nähdä, kuinka online-mainonta kehittyy ja luo uutta tarjontaa mahdollistaen koko digitoimialan tulevaisuuden. Tästä esimerkkinä mobiilin, somen ja tietenkin seminaarin kuumien puheenaiheiden video- & pelimainonnan innovatiiviset mahdollisuudet." – Birgitta Takala, IAB Finlandin toiminnanjohtaja

Seminaarin rakentaminen tapahtui tuttuun tapaan, nopeatempoisen toimistotyön keskellä. Saimme syksyn mittaan ideoita, ehdotuksia ja toiveita puhujista, joista agendalle valikoitui teemanmukaisesti video- ja pelimaailman edustajia. Seminaarin avasi visionääri ja tulevaisuuden tutkija Johannes Koponen Helsingin yliopistosta/Scoopinionista. Keskiössä olivat tulevaisuuden mediakuluttajat. Huomioitavaa on käyttötapojen muutos: toisaalta se että ”paikan merkitys katoaa, koska mediarajapinta on kännykässä”, ja toisaalta taas se, että ”paikan merkitys korostuu, koska mediarajapinta on kännykässä”.

Kasvavasta videomainonnan trendistä saarnasivat smartclip Nordicsin myyntijohtaja Robert Björk sekä Googlen mediaratkaisujen johtaja Tommi Pelkonen. Saamamme palautteen perusteella Seminaarin onnistuneimmat kannanotot kuultiin videoasiantuntijoiden paneelikeskustelussa, johon osallistuivat Googlen lisäksi Nelonen Median Petri Kokkonen & MTV Median Pasi Raassina & IL Median Juho Metsovuori & Expert ASAn Mikki Inkeroinen sekä puheenjohtajana toiminut RAY:n Jani Engberg. Yleisökin oli paneeliin erityisen tyytyväinen ja olisi sitä varmasti seurannut pidempäänkin!

Pelimainonnan ilosanomasta vastasivat puolestaan vakuuttavasti Applifierin tuotantojohtaja Tuomas Rinta, Microsoftin Suomen markkinoinnista vastaava Jani Savolainen sekä lisäksi isännän ja moderaattorin rooleissa toiminut RAY:n Jani Engberg. Seminaariyleisölle oli tarjolla myös mukavia yllätyksiä – olisitpa siis ollut paikalla, jos et tiedä, mitä top secret stuffia tarkoitan! ;)

Lataa seminaariaineisto

Tämmöisinä haasteellisina seminaariaikoina oli erityisen mukavaa, että upeassa Casinon Fennia-salissa yleisössä oli peräti 85 digiammattilaista. Nykyinen IAB:n hallitus osoitti kannustuksensa runsaalla osallistumisellaan. Iso lämmin kiitos siis kaikille!

Katso kaikki kuvat Facebookissa!

Seminaarivertailun perusteella tämä oli vuoden 2013 paras seminaari! Jes! My job here is about done, joten jatkakaa tästä! Suunta on vain ylöspäin! ;) Edelleenkin saatte rohkeasti kommentoida, kannustaa ja osallistua IAB seminaarityöhön! #IABseminaari

Mistä aiheista Sinä toivoisit IAB Finlandin järjestävän seminaareja?

Palautteen myötä pinnalle ovat nousseet esim.:

  • Brändimainonta
  • Mainonta sovelluksissa
  • Internet-käytön murros
  • Verkkomedioiden mittaaminen, tunnusluvut, seuraaminen
  • Mainonnan uudet tavat ja muodot mobiilipäätelaitteissa
  • Big data
  • Syvä some, sisältömarkkinointi.

Loppuun pieni #tbt Throw Back Thursday -henkinen muistelma: noin 2,5 vuotta sitten saamassani pikaperehdytyksessä minua ohjeistettiin laittamaan Facebookiin ehkä 1–2 postausta kuussa. Reilu vuosi sitten ihmeteltiin toimistolla vielä Twitteriä, mihin kohtaan se #"hästäkikösenytoli" laitetaan? ;) Joten vielä kerran Kiitos Yhteisöni, olette opettaneet minulle arvokkaita uusia digikykyjä! Toivon oppivani ja antavani teille joku päivä vielä paljon enemmän! <3

IABlogin Facebook kommentit

Artikkeli Kvartaalitiedotteet Uutiset
IAB Europe Adex 2020 - Digitaalisen mediamainonnan määrä Euroopassa +6,3 % kasvussa

IAB Europe julkaisi vuotuisen AdEx-raportin Euroopan digimarkkinasta toukokuun lopulla osana Interact -webinaaria. Raportin mukaan digimainonta kasvoi vuonna 2020 +6,3 % vuodesta 2019. Kaiken kaikkiaan 56,5 % Euroopan mediamainonnasta oli vuonna digitaalista ja digimainonnan kokonaissumma ylsi 69,4 miljardiin euroon. AdEx-raporttiin toimitti tietoa 28 Euroopan maata.

lue lisää

15.06.2021

IAB Europe Adex 2020 - Digitaalisen mediamainonnan määrä Euroopassa +6,3 % kasvussa

IAB Europe julkaisi vuotuisen AdEx-raportin Euroopan digimarkkinasta toukokuun lopulla osana Interact -webinaaria. Raportin mukaan digimainonta kasvoi vuonna 2020 +6,3 % vuodesta 2019. Kaiken kaikkiaan 56,5 % Euroopan mediamainonnasta oli vuonna digitaalista ja digimainonnan kokonaissumma ylsi 69,4 miljardiin euroon. AdEx-raporttiin toimitti tietoa 28 Euroopan maata.

lue lisää

11.05.2021

Verkkomainonta mukavassa kasvussa vuoden ensimmäisellä kvartaalilla

Verkkomainonnan määrä vuoden 2021 ensimmäisellä kvartaalilla oli 141 milj. euroa. Ennätyksellisesti jo peräti 53 prosenttia kaikesta mediamainonnasta on digitaalista. Kasvu digimainonnan eri momenteissa oli kauttaaltaan positiivista, vaikka on huomionarvoista ettei display- ja outstream-mainonnan vertailu ole mahdollista Kantarin raportointimuutosten johdosta.

lue lisää

10.05.2021

Evästemuutos edessä - oletko valmis?

Mainonnan teknologiayritys Adform ja ja digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin yhteisö IAB Finland toteuttivat maalis–huhtikuussa tutkimuksen, jossa selvitettiin suomalaisten mainostajien ajatuksia kolmannen osapuolen evästeiden käytön loppumisesta mainostamisen näkökulmasta. Tutkimukseen osallistui 52 markkinointipäättäjää.

lue lisää

29.01.2021

Verkkomainonta kasvoi 2,2% haastavassa tilanteessa 2020 - verkkomainonta jo lähes puolet koko mainoskakusta

Mediamainonnan kokonaiskakku vuonna 2020 laski -11,3 % ollen 1125,7 miljoonaa euroa. Ainoana kasvavana mediaryhmänä oli verkkomainonta (+2,2 %).

lue lisää