Icon
IAB:n seminaaritaivaan kirkkain tähti on HOT! Uutiset & blogi

IAB:n seminaaritaivaan kirkkain tähti on HOT!

19.12.2013 | Krista Reimaa

Syksyn viimeinen seminaari kiteytti koko kuluneen vuoden puhutuimmat ilmiöt ja antoi inspiroivia työkaluja menestyksekkäälle uudelle digivuodelle! Ohjelma rakentui yleisön toiveiden pyynnöstä seuraavista kuumista aiheista: VIDEOMAINONTA & PELIMAINONTA!

"Tähän oli loistavaa päättää IAB:n seminaarisyksy! On ilahduttavaa nähdä, kuinka online-mainonta kehittyy ja luo uutta tarjontaa mahdollistaen koko digitoimialan tulevaisuuden. Tästä esimerkkinä mobiilin, somen ja tietenkin seminaarin kuumien puheenaiheiden video- & pelimainonnan innovatiiviset mahdollisuudet." – Birgitta Takala, IAB Finlandin toiminnanjohtaja

Seminaarin rakentaminen tapahtui tuttuun tapaan, nopeatempoisen toimistotyön keskellä. Saimme syksyn mittaan ideoita, ehdotuksia ja toiveita puhujista, joista agendalle valikoitui teemanmukaisesti video- ja pelimaailman edustajia. Seminaarin avasi visionääri ja tulevaisuuden tutkija Johannes Koponen Helsingin yliopistosta/Scoopinionista. Keskiössä olivat tulevaisuuden mediakuluttajat. Huomioitavaa on käyttötapojen muutos: toisaalta se että ”paikan merkitys katoaa, koska mediarajapinta on kännykässä”, ja toisaalta taas se, että ”paikan merkitys korostuu, koska mediarajapinta on kännykässä”.

Kasvavasta videomainonnan trendistä saarnasivat smartclip Nordicsin myyntijohtaja Robert Björk sekä Googlen mediaratkaisujen johtaja Tommi Pelkonen. Saamamme palautteen perusteella Seminaarin onnistuneimmat kannanotot kuultiin videoasiantuntijoiden paneelikeskustelussa, johon osallistuivat Googlen lisäksi Nelonen Median Petri Kokkonen & MTV Median Pasi Raassina & IL Median Juho Metsovuori & Expert ASAn Mikki Inkeroinen sekä puheenjohtajana toiminut RAY:n Jani Engberg. Yleisökin oli paneeliin erityisen tyytyväinen ja olisi sitä varmasti seurannut pidempäänkin!

Pelimainonnan ilosanomasta vastasivat puolestaan vakuuttavasti Applifierin tuotantojohtaja Tuomas Rinta, Microsoftin Suomen markkinoinnista vastaava Jani Savolainen sekä lisäksi isännän ja moderaattorin rooleissa toiminut RAY:n Jani Engberg. Seminaariyleisölle oli tarjolla myös mukavia yllätyksiä – olisitpa siis ollut paikalla, jos et tiedä, mitä top secret stuffia tarkoitan! ;)

Lataa seminaariaineisto

Tämmöisinä haasteellisina seminaariaikoina oli erityisen mukavaa, että upeassa Casinon Fennia-salissa yleisössä oli peräti 85 digiammattilaista. Nykyinen IAB:n hallitus osoitti kannustuksensa runsaalla osallistumisellaan. Iso lämmin kiitos siis kaikille!

Katso kaikki kuvat Facebookissa!

Seminaarivertailun perusteella tämä oli vuoden 2013 paras seminaari! Jes! My job here is about done, joten jatkakaa tästä! Suunta on vain ylöspäin! ;) Edelleenkin saatte rohkeasti kommentoida, kannustaa ja osallistua IAB seminaarityöhön! #IABseminaari

Mistä aiheista Sinä toivoisit IAB Finlandin järjestävän seminaareja?

Palautteen myötä pinnalle ovat nousseet esim.:

  • Brändimainonta
  • Mainonta sovelluksissa
  • Internet-käytön murros
  • Verkkomedioiden mittaaminen, tunnusluvut, seuraaminen
  • Mainonnan uudet tavat ja muodot mobiilipäätelaitteissa
  • Big data
  • Syvä some, sisältömarkkinointi.

Loppuun pieni #tbt Throw Back Thursday -henkinen muistelma: noin 2,5 vuotta sitten saamassani pikaperehdytyksessä minua ohjeistettiin laittamaan Facebookiin ehkä 1–2 postausta kuussa. Reilu vuosi sitten ihmeteltiin toimistolla vielä Twitteriä, mihin kohtaan se #"hästäkikösenytoli" laitetaan? ;) Joten vielä kerran Kiitos Yhteisöni, olette opettaneet minulle arvokkaita uusia digikykyjä! Toivon oppivani ja antavani teille joku päivä vielä paljon enemmän! <3

IABlogin Facebook kommentit

BLOGI
Vaikuttajamarkkinoinnin määrä 7 % kasvussa vuonna 2023

IAB Finlandin ja vaikuttajatoimistojen yhteisen selvityksen perusteella vaikuttajamarkkinoinnin kokonaismarkkina Suomessa vuonna 2023 oli 56,1 miljoonaa euroa. Vuoteen 2022 verrattuna kasvua oli noin 7 %.

lue lisää

16.05.2024

Vaikuttajamarkkinoinnin määrä 7 % kasvussa vuonna 2023

IAB Finlandin ja vaikuttajatoimistojen yhteisen selvityksen perusteella vaikuttajamarkkinoinnin kokonaismarkkina Suomessa vuonna 2023 oli 56,1 miljoonaa euroa. Vuoteen 2022 verrattuna kasvua oli noin 7 %.

lue lisää

05.04.2024

Uuuh… dooh-mainonta jatkoi kasvukäyrällä myös 2023

IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiulkomainonnan määrä Suomessa vuonna 2023 oli noin 53,6 miljoonaa euroa. Vuoteen 2022 verrattuna kasvua on reippaat 16 %, kun vastaavana aikana Kantarin raportoima koko ulkomainonnan markkina kasvoi 9 %. Kaiken mediamainonnan määrä Suomessa laski vuonna 2023 2,4 %.

lue lisää

06.02.2024

Mediamainonnan määrä päättyi -2,4 % laskuun vuonna 2023

Mediamainontaan käytettiin yhteensä 1 336 miljoonaa euroa vuonna 2023 ja mainonnan määrä laski -2,4 % edellisvuoteen verrattuna.

lue lisää

06.02.2024

Digitaalisen markkinoinnin trendit 2024 - IAB Finlandin Industry Partnerit esittelyssä

IAB Finlandin Industry Partnereina vuonna 2024 toimivat Adform, Alma Media, Clear Channel, RTL, Sanoma ja SOK Smart Marketing. Esittelemme heidät kaikki kahdessa osassa ja alotamme nyt kolmikolla Adform, RTL ja SOK Smart Marketing. Loput kumppanit esitellään kahden viikon päästä.

lue lisää