
Yrityskansalaisaktivismi 0.0 - Just Do It
Sanotaan se heti alkuun: sisältömarkkinointi on kuollut. Tai sen pitäisi olla. Katsokaa fiidienne markkinointiviestejä. Siellä vilisevät mitäänsanomattomat café latteudet, konsensushakuiset hymistelyt leffalippupalkinnoilla ja purjopullareseptit.
Yritys, palvele asiakastasi ja kerro hänelle markkinoinnissa siitä, mikä on palveluissasi hänelle oikeasti arvokasta. Mutta jos sinulla ei ole mitään todellista sanottavaa, ole mieluummin hiljaa. Puhuminen on hopeaa, vaikeneminen kultaa. Sen sijaan tee jotain, jolla on merkitystä. Tuolla ulkona on kokonainen maapallo pelastettavana.
Kerran vuodessa yhteiskuntavastuusta yrityksen blogiin kirjoittaminen, hyväntekeväisyyteen lahjoittaminen, siitä vinkkaaminen keltaiselle lehdistölle ja yrityksen ryhmäkuvan postaaminen someen, jossa kaikilla on punaiset nenäpallot nenässä ja yrityksen logopaidat päällä, on teko. Ei tekoja.
Nike just teki sen
Viime päivien puheenaihe perinteisessä ja sosiaalisessa mediassa on ollut Niken teko, amerikkalaisen jalkapalloilija Colin Kaepernickin valjastaminen Just Do It -kampanjan kasvoksi.
Hän tuli tunnetuksi vuonna 2016 NFL-liigaa kuohuttaneesta polvistumisprotestista, jossa hän halusi ihmisten kiinnittävän huomion poliisiväkivaltaan, sekä rotujen väliseen epätasa-arvoon.
Joku Niken markkinointiviestinnästä vastaava oivalsi poimia Kaepernickin mainoskasvoksi ikoniseksi muodostuneen Just Do It -sloganin 30-vuotisen taipaleen kunniaksi.
Oivallus on sikäli nerokas markkinointiviestinnällisestä näkökulmasta, että Nikellä satavarmasti tiedettiin, että maailman tunnetuin henkilö, Yhdysvaltain presidentti, nappaa aiheesta kiinni tehden pölytystyön Nikelle ilmaiseksi.
Niken DNA:ssa on tuskin montakaan kierrettä aidosta halusta vaikuttaa yhteiskunnallisesti. Nike on osakeyhtiö, jonka toiminnan tarkoitus on tuottaa voittoa osakkeenomistajille.
Sen track recordissa on läjäpäin ongelmia kuten työturvallisuuden, työaika- ja minimipalkkalakien rikkominen, sekä tietenkin yritysmaailman el clásico, lapsityövoiman käyttäminen.
Kuitenkin Kaepernickin – ja etenkin hänen edustamansa asian valjastaminen Niken markkinointiviestintään – on todellisista tarkoitusperistä huolimatta, rohkea askel kohti yrityskansalaisaktivismia.
Onko kyseessä Niken aito halu ryhtyä aktiivisesti taistelemaan rotujen välisen tasa-arvoisuuden lisäämiseksi yhteiskunnassa? Vai onko kyseessä sittenkin vain pinnallinen väripesutempaus, joka ei ulotu mainontaa tai retoriikkaa syvemmälle? Sen aika näyttää.
Niin tai näin, Niken avaus antoi mahdollisuuden mullistukseen.
Ei tuloksia hakusanalla ”yrityskansalaisaktivismi”
Kansalaisaktivismi lienee meille kaikille tuttu käsitys. Googlaamalla sanaa yrityskansalaisaktivismi, tuloksena on sen sijaan: ”ei tuloksia hakusanalla yrityskansalaisaktivismi”. Harmillista.
Tutkija- ja asiantuntijayhteisöt ympäri maailmaa kiljuvat naama punaisena, että jos mitään ei tapahdu NYT, niin kaikki maailman suurekosysteemit muuttuvat niin radikaalisti ja nopeasti, että pian Telluksella ei tallusta yksikään hintasaarnaaja.
Silti me sisältömarkkinoinnin ammattilaiset tarjoamme asiakkaidemme asiakkaille ”aitoja tarinoita”, sporttichallengeja sekä tempauksia, joissa nuollaan maailman likaisimpia paikkoja.
Tämän kaltainen tempauslähtöinen sisältömarkkinointi sietääkin kuolla turhuuksien roviolla. Roihuvien lenkkareiden keskeltä ylösnouskoon uudestisyntynyt sisältömarkkinointi, joka antaa kipinän yhteiskunnallisille muutoksille.
Just do it.
Kirjoittaja Jan Zapasnik on sisältömarkkinointitoimisto Dinglen Head of Content & Design, joka uskoo intohimon ja intuition voimaan kaikessa luomisessa. Jan on yksi mediatalo Basson ja videotuotantoyhtiö Snacksizen perustajista.
16.06.2025
Vaikuttajamarkkinoinnin määrä jatkoi kasvua vuonna 2024
IAB Finlandin ja vaikuttajatoimistojen yhteisen selvityksen perusteella vaikuttajamarkkinoinnin kokonaismarkkina Suomessa vuonna 2024 oli 59,6 miljoonaa euroa. Vuoteen 2023 verrattuna kasvua oli noin 6 %.
lue lisää13.06.2025
IAB Insider: Boozt-case ja totuuksia mainonnan mittaamisesta
Tässä IAB Insider -jaksossa pureudutaan vuoden puhutuimpaan markkinointiteemaan: mainonnan mittaamiseen. Juontaja Pasi Raassinan seurana on AudienceProjectin asiantuntijakaksikko Juha Ourila ja Martin Kelly, joiden kanssa keskustellaan niin IAB Europe Adex 2024 -raportista kuin cross media -mittauksen ajankohtaisuudesta.
lue lisää05.06.2025
Asiakasdata on liiketoimintasi todellinen moottori – mutta osaatko käynnistää sen?
Yritykset ovat vuosien saatossa rakentaneet asiakastietojärjestelmistään (CRM) valtavia digitaalisia datavarastoja. Näihin järjestelmiin on tallennettu parhaimmillaan tai pahimmillaan kaikki mahdollinen: asiakkaiden ostohistoria, asiakaskohtaamiset, kiinnostuksen kohteet – joskus jopa hiusten väri. Mutta mitä tapahtuu, jos kaikki tämä data jää pölyttymään järjestelmän perukoille?
lue lisää05.06.2025
IAB Insider: Mittaaminen, mallinnus ja markkinoinnin tarkoitus – tervetuloa mukaan kasvuun
Tervetuloa kuuntelemaan IAB podcastia! Kolmannen kauden toisessa jaksossa sukellamme markkinoinnin nykytilaan ja tulevaisuuteen yhdessä dentsun kokeneiden asiantuntijoiden Juha Halmesvaaran ja Gabriel Mäkelän kanssa. Juontajana toimii IAB Finlandin toiminnanjohtaja Pasi Raassina.
lue lisää