Icon
Yhteisten termien käyttö selkeyttää digitaalisen audion toimintakenttää IABlogi

Yhteisten termien käyttö selkeyttää digitaalisen audion toimintakenttää

11.02.2020 | Sini Kervinen, Bauer Media

Digitaalisen audion työryhmä aloitti toimintansa vuoden 2019 alussa. Muutamissa muissa IAB maissa digitaalisen audion työryhmät olivat toimineet jo pidempään, joten oli aika keskittyä tähän myös Suomessa.

Vuoden 2019 TOP 3 tavoitteet olivat;
1. Audio-toiminnan kokonaisuuden parempi ymmärtäminen
2. Alan yhtenäiset standardit ja mittarit – tukeva pohja kaikelle alan kehittämiselle
3. Kaupallisen kulman tukeminen

Innokkaiden kehittäjien määrä kasvussa

Työryhmä on kasvanut tasaisesti uusilla innokkailla digitaalisen audion osaajilla. Ryhmän jäseniä yhdistää halu lisätä ymmärrystä digitaalisen audion ympärillä. Pöydän ympärillä istuukin ilokseni monipuolinen edustus niin medioista, sisällöntuotannosta kuin mediatoimistostakin.
Markkinalla vastaan tulevat ristiriitaiset viestit ovat aiheuttaneet halun luoda yhteisiä standardeja ja jakaa tietoa. Tietotaidon kasvun ja yhteisen markkinapohjan luomisen avulla digitaalinen audio voi kasvaa Suomessa.

Vuoden 2019 lopussa nähtiin työryhmän ensimmäinen konkreettinen ulostulo, kun digitaalisen audion termit julkaistiin 10.12.2019 pidetyssä IAB:n Hot or Not -seminaarissa. Tällöin luotiin markkinalle yhteinen suositus digitaalisen audion yhteydessä käytettävistä termeistä ja niiden määritelmistä. Yhteisten termien käyttö selkeyttää tekemistä niin sisällöntuottajien kuin mainostajienkin suuntaan.

IAB:n viralliset suositustermit digitaaliselle audiolle

TERMI MÄÄRITELMÄ
Kuuntelu / Kuuntelukerta 60 sekuntia Yksittäisen sisällön vähintään 60 sekuntia kestävä kuuntelu, jonka mittaus aloitetaan sen alusta. Yksi offline-lataus lasketaan kuuntelukerraksi, kun sitä on ladattu vähintään 60 sekuntia.
Käynnistys (startti / event) Käynnistys muodostuu aina, kun sisällön kuuntelu aloitetaan. Yhdellä jaksolla voi olla useita käynnistyksiä.
Tavoittavuus / Reach Eri laitteilta tehtyjen käynnistysten määrä tarkastelujaksolla. Yksi kuuntelija voi kuunnella sisältöä usealla päätelaitteella tai useampi kuuntelija voi käyttää samaa päätelaitetta.
Keskikuunteluaika

Kokonaiskuunteluminuutit jaettuna tavoittavuudella.

Keskikuuntelu% Jakson keskikuunteluaika suhteessa kokonaiskestoon.
Keskikuuntelijamäärä Keskimääräinen kuuntelijamäärä per minuutti.
Aikajakso Kaikkien digitaalisen audion käyttöä kuvaavien termien yhteydessä on ilmoitettava selkeästi, miltä ajanjaksolta luvut ovat. Yleisesti käytettyjä aikajakson määreitä ovat viikko ja kuukausi.

Digitaalisen audion työryhmän jäsenet

A-Lehdet, Noora Verronen
Alma Media, Patrik Hautala
Alma Media, Jenni Kivessilta
Asennemedia, Noora Kunttu
Babler, Ninja Huhtamäki
Bauer Media, Sini Kervinen, pj
GroupM, Maria Martinmäki
GroupM, Minna Lindqvist
Nitro, Pasi Hiltunen
Podcastmedia, Juhani Pajunen
RadioMedia, Riina Aho
Sanoma, Johan Korsbäck
Sanoma, Kasper Kahila
Sanoma, Leena Lampenius
Yle, Anne Haaja
Yle, Aura Lindeberg

Tällä hetkellä työryhmä työstää ensimmäisen Digitaalisen audion ostajan opasta ja suunnittelee seminaaria digitaalisen audion ympärille. Digitaalisen audiotyöryhmän osalta tulossa konkreettista materiaalia ja ulostuloa siis jälleen keväällä 2020. Pysy kuulolla!

Digitaalisin audio-terveisin,
Sini Kervinen, PJ
Head of Digital Business, Bauer Media

18.09.2020

Q & A: Kuusi kiperää kysymystä sisältömarkkinoinnin oppaasta

IAB Finlandin sisältömarkkinoinnin työryhmä on julkaissut ainutlaatuisen oppaan sisältömarkkinoinnista, jonka suunnitteluun ja tuotantoon ovat antaneet panoksensa lähes 15 sisältömarkkinoinnin asiantuntijan tiimi miltei yhtä monesta eri organisaatiosta.

lue lisää

03.09.2020

"Voi v.... Uskooko joku näihin huijauksiin" - Miten hallitset brändisi digitaalista mainetta?

Miten natiivimainonta voi auttaa brändin maineenhallinnassa ja PR-kriisin keskellä? Ja miten someraivo ja brand safety liittyvät toisiinsa? Lue Sini Orkola-Sahramiehen blogipostaus aiheesta!

lue lisää

11.08.2020

Koronavirus markkinoinnin muutoksen kiihdyttäjänä

Kesälomilta palataan tilanteeseen, jossa on edelleen paljon pandemiasta johtuvaa epävarmuutta mutta myös uutta toiveikkuutta. Nyt toivotaan ettei toinen aalto iske kovaa ja samalla mietitään mihin pitäisi panostaa vai pitäisikö vielä odottaa.

lue lisää

09.06.2020

Kaksi poikkeavaa viranomaistulkintaa evästesuostumuksista - miten toimia?

Kirjoittaja Jari Puhakka Fonectalta avaa evästesuostumuksen ja tietosuoja-asetusten taustoja ja tilannetta

lue lisää