
Verkkomainonta vuoden 2012 ainoa kasvaja
Vuonna 2012 verkkomainontaan panostettiin 10 % enemmän kuin edellisenä vuonna eli yhteensä 240,4 miljoonaa euroa, ja sen osuus koko mediamainonnan määrästä oli 17,8 %. Verkkomainonta oli ainoa mediaryhmä mediamainonnan kokonaisuudessa, joka jaksoi kivuta kasvuun.
Digitaalisen mainonnan uusimmat muodot kuten sosiaalisen median mainonta sekä mobiilimainonta potkivat lisävauhtia verkkomainonnan kokonaiskasvulle. In stream -videomainonnan nousu sekä Facebook-mainonnan huikea 104 prosentin kasvu nostivat display-mainonnan kokonaisuuden lähelle 100 miljoonaa euroa. Hakumainonnan merkityksen vahvistuminen näkyy lähes 25 prosentin kasvukäyränä.
”Uskon, että verkkomainonnan osuus mainonnan kokonaismäärästä nousee lähivuosina yli 30 prosenttiin. Myös verkkomainonnan rooli niin brändien rakentajana kun myynnin tekijänä kasvaa. Verkkomainonnan ekosyystemi monimutkaistuu ja analytiikan sekä teknologian rooli korostuu”, IAB:n hallituksen puheenjohtaja Jarkko Kyttänen toteaa.
Vuonna 2012 verkkomainonnan eri osa-alueet kehittyivät seuraavasti:
- Display-mainonnan osuus kokonaisuudesta on 96,7 milj. € eli 40 %, muutos viime vuoteen +14,8 %.
- Luokiteltujen ilmoitusten osuus on 36,8milj. € eli 15 %, muutos viime vuoteen -2,4 %.
- Hakumainonnan osuus on 82 milj. € eli 34 %, muutos viime vuoteen + 24,6 %.
- Sähköisen hakemistomainonnan osuus on 24,9 milj. € eli 10 %, muutos viime vuoteen -19,4 %.
- Facebook-mainonnan osuus on 9,4 milj. € eli 9,7 % display-mainonnan määrästä, muutos viime vuoteen +104 %.
- In stream -videomainonnan osuus on 8,7 milj. € eli 11 % display-mainonnan määrästä, muutos viime vuoteen +20 %.
- Mobiilimainonnan osuus on n. 1 milj. € eli 1,4 % display-mainonnan määrästä.
27.06.2025
IAB Insider: Snapchat 2025 – Miten alusta palvelee brändejä ja vaikuttajia nyt?
Snapchat ei ole katoamassa mihinkään – päinvastoin! Tässä IAB Insider -jaksossa sukellamme siihen, miten Snapchat toimii vaikuttajille ja brändeille vuonna 2025. Vieraana vaikuttaja Henny Harjusola ja Snapchatin Suomen kaupallinen edustaja Mimi Alén.
lue lisää19.06.2025
Anni Lintula IAB Finlandin toiminnanjohtajaksi
IAB Finlandin hallitus on nimittänyt Anni Lintulan organisaation uudeksi toiminnanjohtajaksi. Hän aloittaa tehtävässään 1.8.2025.
lue lisää16.06.2025
Vaikuttajamarkkinoinnin määrä jatkoi kasvua vuonna 2024
IAB Finlandin ja vaikuttajatoimistojen yhteisen selvityksen perusteella vaikuttajamarkkinoinnin kokonaismarkkina Suomessa vuonna 2024 oli 59,6 miljoonaa euroa. Vuoteen 2023 verrattuna kasvua oli noin 6 %.
lue lisää13.06.2025
IAB Insider: Boots-case ja totuuksia mainonnan mittaamisesta
Tässä IAB Insider -jaksossa pureudutaan vuoden puhutuimpaan markkinointiteemaan: mainonnan mittaamiseen. Juontaja Pasi Raassinan seurana on AudienceProjectin asiantuntijakaksikko Juha Ourila ja Martin Radford, joiden kanssa keskustellaan niin IAB Europe Adex 2024 -raportista kuin cross media -mittauksen ajankohtaisuudesta.
lue lisää