Icon
Verkkomainonta vuoden 2012 ainoa kasvaja IABlogi

Verkkomainonta vuoden 2012 ainoa kasvaja

29.01.2013

Vuonna 2012 verkkomainontaan panostettiin 10 % enemmän kuin edellisenä vuonna eli yhteensä 240,4 miljoonaa euroa, ja sen osuus koko mediamainonnan määrästä oli 17,8 %. Verkkomainonta oli ainoa mediaryhmä mediamainonnan kokonaisuudessa, joka jaksoi kivuta kasvuun.

Digitaalisen mainonnan uusimmat muodot kuten sosiaalisen median mainonta sekä mobiilimainonta potkivat lisävauhtia verkkomainonnan kokonaiskasvulle. In stream -videomainonnan nousu sekä Facebook-mainonnan huikea 104 prosentin kasvu nostivat display-mainonnan kokonaisuuden lähelle 100 miljoonaa euroa. Hakumainonnan merkityksen vahvistuminen näkyy lähes 25 prosentin kasvukäyränä.

”Uskon, että verkkomainonnan osuus mainonnan kokonaismäärästä nousee lähivuosina yli 30 prosenttiin. Myös verkkomainonnan rooli niin brändien rakentajana kun myynnin tekijänä kasvaa. Verkkomainonnan ekosyystemi monimutkaistuu ja analytiikan sekä teknologian rooli korostuu”, IAB:n hallituksen puheenjohtaja Jarkko Kyttänen toteaa.

Vuonna 2012 verkkomainonnan eri osa-alueet kehittyivät seuraavasti:

  • Display-mainonnan osuus kokonaisuudesta on 96,7 milj. € eli 40 %, muutos viime vuoteen +14,8 %.
  • Luokiteltujen ilmoitusten osuus on 36,8milj. € eli 15 %, muutos viime vuoteen -2,4 %.
  • Hakumainonnan osuus on 82 milj. € eli 34 %, muutos viime vuoteen + 24,6 %.
  • Sähköisen hakemistomainonnan osuus on 24,9 milj. € eli 10 %, muutos viime vuoteen -19,4 %.
  • Facebook-mainonnan osuus on 9,4 milj. € eli 9,7 % display-mainonnan määrästä, muutos viime vuoteen +104 %.
  • In stream -videomainonnan osuus on 8,7 milj. € eli 11 % display-mainonnan määrästä, muutos viime vuoteen +20 %.
  • Mobiilimainonnan osuus on n. 1 milj. € eli 1,4 % display-mainonnan määrästä.

31.05.2023

MIXX Awards juhlahumua Valkoisessa Salissa

Keräsimme alan ammattilaiset yhteen juhlimaan saman katon alle riemukkaaseen jälleennäkemiseen. Tässä valikoituja otoksia viime torstain 25.5. MIXX Awards gaalasta sekä linkit kaikkiin kuviin

lue lisää

29.05.2023

MIXX Awards 2023 voittajat julkistettu!

Torstaina 25.5.2023 palkittiin ensimmäiset Suomen MIXX Awards voittajat Valkoisessa Salissa

lue lisää

25.05.2023

Vastuullisen digimainonnan määrittely

Vastuullisuus on iso trendi maailmalla ja teot sen ympärillä ovat ottaneet suuria harppauksia eteenpäin viime vuosina. Jotta voimme Suomen markkinassa hyödyntää tätä kehitystä parhaalla mahdollisella tavalla, vaatii se terminologian selkeyttämistä ja lokalisointia. Luomalla yhteisen määritelmän vastuulliselle digimainonnalle haluamme avata reitin vastuullisen digimainonnan kehittymiselle Suomessa.

lue lisää

11.05.2023

Vaikuttajamarkkinoinnin määrä lähes 20% kasvussa

IAB Finlandin ja vaikuttajatoimistojen yhteisen selvityksen perusteella vaikuttajamarkkinoinnin kokonaismarkkina Suomessa vuonna 2022 oli 52,5 miljoonaa euroa. Vuoteen 2021 verrattuna kasvua oli noin 19 %.

lue lisää