Icon
Verkkomainonta koki pienen laskun vuoden 2023 toisella kvartaalilla IABlogi

Verkkomainonta koki pienen laskun vuoden 2023 toisella kvartaalilla

31.08.2023

Suomen verkkomainonnan määrä saavutti lähes 174 miljoonaa euroa vuoden 2023 toisella kvartaalilla, mikä on noin puolen prosentin lasku edellisvuoteen verrattuna. Digitaalinen mainonta edustaa kuitenkin edelleen 54 % koko maan mediamainonnasta, osoittaen digimainonnan keskeisen roolin mainosmarkkinoilla.

”Alavireinen mediamarkkina hidasti myös digimainonnan kasvua vuoden toisella kvartaalilla. Ainoastaan haku- ja somemainonnan estimaatit näyttävät kasvua ja muiden volyymiltään merkittävien momenttien kehitys jäi negatiiviseksi. Mielenkiinnolla jään odottamaan seuraavan kvartaalin lukuja, joiden pitäisi antaa yhä selvempää indikaatiota lähitulevaisuuden suunnasta”, kommentoi IAB Finlandin toiminnanjohtaja Pasi Raassina.

 

Q2/2023
Milj. € muutos-% vrt. Q2/2022
Mainonta sosiaalisessa mediassa * 55,7 1,8 %
Hakumainonta ** 58,1 1,4 %
Display 36,2 -4,8 %
Outstream video 1,1 -25,0 %
Instream video 8,5 -3,5 %
Luokiteltu 12,5 -5,9 %
Muu mainosmuoto 1,5 39,0 %
Verkkomainonta yhteensä 173,6 -0,6 %

* sis. Facebook, Instagram, YouTube, Twitter, LinkedIn, Snapchat
** sis. Google ja bing
Outstream eroteltu Displaysta tammikuusta 2021 alkaen.

Lähteet: Kantar & IAB Finland

Kantar julkaisee yhteistyössä IAB Finlandin kanssa tiedotteen mediamainonnan määrästä kvartaaleittain.
Katsaus perustuu Kantarin kuukausittaista seurantaa laajempaan otokseen. Tiedot perustuvat Kantarin kuukausittaisessa seurannassa olevien medioiden sekä IAB Finlandin selvittämään some- ja hakumainonnan määrään.

Lue koko tiedote täältä!

Lisätietoja:
Pasi Raassina, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, 040 575 3726, pasi.raassina@iab.fi

22.09.2023

Digitaalisen audiomainonnan markkina kasvaa Suomessa: Estimaatti näyttää jopa 27% kasvua

IAB Finland on jälleen kerran estimoinut digitaalisen audiomainonnan markkinaa Suomessa. Vuonna 2022 digiaudion kokonaismarkkinan arvo on noin 7,1 miljoonaa euroa, mikä merkitsee 27% kasvua verrattuna vuoteen 2021. Digitaalisen audion markkina-arvio vuonna 2021 oli oli 5,6 miljoonaa euroa.

lue lisää

06.03.2023

Digitaalinen ulkomainonta 30 % kasvussa vuonna 2022

IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiulkomainonnan määrä Suomessa vuonna 2022 oli noin 46,5 miljoonaa euroa. Vuoteen 2021 verrattuna kasvua on hieman alle 30 % kun vastaavana aikana koko ulkomainonnan markkina kasvoi 21 %.

lue lisää

31.08.2022

IAB selvitti digitaalisen audiomainonnan määrän Suomessa

IAB Finlandin Digitaalisen audiomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiaudion kokonaismarkkina Suomessa vuonna 2021 oli noin 5,6 miljoonaa euroa. Arvio digiaudion kokonaismarkkinasta tehtiin nyt ensimmäistä kertaa. IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiulkomainonnan määrä Suomessa vuonna 2021 oli noin 36 miljoonaa euroa. Arvio digitaalisen ulkomainonnan määrästä tehtiin nyt ensimmäistä kertaa.

lue lisää