Icon
Tunnelmia IAB:n syyskokouksesta IABlogi

Tunnelmia IAB:n syyskokouksesta

16.12.2016 | Birgitta Takala

IAB:n historian ensimmäinen syyskokous pidettiin 23.11.2016 Kukontorin Meeting Parkissa. Hallituksen valmistelemat investointiehdotukset IAB:n toiminnan kehittämiseksi saivat innostuneen vastaanoton. Niinpä vuonna 2017 saamme nauttia 20-vuotisjuhlinnan lisäksi IAB:n brändikiteytyksen tuloksista, entistä terävämmästä viestinnästä sekä työryhmätoiminnan aivan uusiin sfääreihin nostavasta yhteisestä sosiaalisesta työskentelyalustasta, IAB Kosmoksesta. Näistä kuulemme lisää heti alkuvuonna. Ehdotus jäsenmaksujen eräpäivän siirtämisestä tammikuun lopulle sai myös hyväksynnän.

Syyskokous muistutti, että IAB:n tulee jatkossa ottaa laajempi rooli alan vaikuttajana ja kirkastaa rooliaan myös päättäjien silmissä. 20-vuotisen taipaleensa aikana IAB on kasvanut pikkuruisesta digiherännäisten puuhastelusta merkittäväksi alan kehitykseen vaikuttavaksi toimijaksi. Aloittaessani 10 vuotta sitten, syksyllä 2006, IAB:n toiminnanjohtajana digimedian osuus oli muutamia prosentteja mediamainonnasta ja nyt digimedia on suurin yksittäinen mediaryhmä 29 %:n osuudella kattaen kolmanneksen mediakakusta.

Syyskokouksen päätti Aller Median toimitusjohtajan Pauli Aalto-Setälän alustuksen innoittama paneelikeskustelu datan merkityksestä digimarkkinoinnin tulevaisuudessa. Paulin mukaan datan merkitys on ymmärretty vihdoin kuuluvaksi liiketoiminnan keskiöön ja päätökset eivät enää perustu intuitioon. Tehokkaalla datan hyödyntämisellä suunnittelujänne voidaan lyhentää. 12 kk:n suunnitelmat riittävät, sillä pitkän tähtäimen strategiat eivät enää toimi nopeasti muuttuvassa ympäristössä. Markkinointia ei tarvitse tehdä enää keskiarvoihmiselle, vaan voidaan suunnata viestit aidosti yksilölle.

Pauli kehotti tulevaisuudessa kiinnittämään huomiota mm. näihin ilmiöihin:

  • Yritykset uskaltavat antaa dataa käyttöön ja palvelemaan liiketoimintaa
  • Datayhteistyötä voidaan tehdä julkaisijoiden kesken, yksin ei enää pärjää!
  • Yksityisyyden suoja ja tietoturva kiristyvät, asiantuntija-apuun kannattaa panostaa
  • Uutismedia tulee heräämään uudelleen henkiin, uskottavuus on karissut Brexitin ja Trumpin myötä
  • Suomalainen media ei saa kadota
  • Data vai tunnemarkkinointi? Tieto tunteesta korostuu

Vilkasta keskustelua paneelissa kävivät Klikkicomin Jukka Sundquist, DNA:n Kati Sulin, Alma Median Merja Pyhälä, Caratin Lasse Iskanius ja Googlen Mikko Viitanen. Keskustelusta jäi mieleen ainakin seuraavat kommentit:

  • Data on polttoaine, joka siivittää asiakkaan liiketoimintaa. Se mahdollistaa liiketoiminnan tehostamista ja uutta bisnestä.
  • Tietoa on aina käytetty päätöksenteon tueksi, mutta nyt kun sitä on tarjolla näin paljon, tarvitaan oikeat asiantuntijat analysoimaan sitä.
  • Tulevaisuudessa perus mediatoimistotyö ohjelmallisoituu ja toimisto suunnittelee strategisempia asioita. Luova suunnittelu ei katoa!
  • Suurin pullonkaula on poisoppiminen vanhasta.
  • Tietosuoja-asetus on vaikea tulkittava. Mitä se tarkoittaa käytännössä? Koko Eurooppa on nyt odottavalla kannalla ja evästedirektiivi selviää tammikuussa.

IAB Finlandin kevätkokous pidetään 16.3. klo 14.00-16.00. Asialistalla on ainakin suuri jäsenmaksu-uudistus.

Birgitta Takala, toiminnanjohtaja, IAB Finland

31.05.2023

MIXX Awards juhlahumua Valkoisessa Salissa

Keräsimme alan ammattilaiset yhteen juhlimaan saman katon alle riemukkaaseen jälleennäkemiseen. Tässä valikoituja otoksia viime torstain 25.5. MIXX Awards gaalasta sekä linkit kaikkiin kuviin

lue lisää

29.05.2023

MIXX Awards 2023 voittajat julkistettu!

Torstaina 25.5.2023 palkittiin ensimmäiset Suomen MIXX Awards voittajat Valkoisessa Salissa

lue lisää

25.05.2023

Vastuullisen digimainonnan määrittely

Vastuullisuus on iso trendi maailmalla ja teot sen ympärillä ovat ottaneet suuria harppauksia eteenpäin viime vuosina. Jotta voimme Suomen markkinassa hyödyntää tätä kehitystä parhaalla mahdollisella tavalla, vaatii se terminologian selkeyttämistä ja lokalisointia. Luomalla yhteisen määritelmän vastuulliselle digimainonnalle haluamme avata reitin vastuullisen digimainonnan kehittymiselle Suomessa.

lue lisää

11.05.2023

Vaikuttajamarkkinoinnin määrä lähes 20% kasvussa

IAB Finlandin ja vaikuttajatoimistojen yhteisen selvityksen perusteella vaikuttajamarkkinoinnin kokonaismarkkina Suomessa vuonna 2022 oli 52,5 miljoonaa euroa. Vuoteen 2021 verrattuna kasvua oli noin 19 %.

lue lisää