Icon
Some-kamppiksesi eivät toimi! IABlogi

Some-kamppiksesi eivät toimi!

06.03.2014 | Atte Kniivilä

Joku on joskus opettanut, että kun kirjoittaa raflaavan otsakkeen, niin saa huomion osakseen. Olen tosissani, mutta en ole sanomassa, että some ei toimisi.

Juttuhan on niin, että ainakin minä olen täysin riippuvainen sosiaalisesta mediasta, ja ensimmäiseksi aamulla tarkastan puhelimestani Facebookin ja illalla ennen nukkumaanmenoa viimeinen rituaali on sängyllä maatessani tarkastaa, mitä Facebookissa on. Toki tuossa kahden tapahtuman välillä käytän muitakin some-kanavia vaihtelevasti puhelimellani ja tietokoneellani. Ilmeisesti en ole yksin, koska näin tekevät muutkin:

Kuvasta on helppo huomata, että esimerkiksi Facebookin käyttö jakautuu puhelimen ja tietokoneen välillä noin fifty–sixty.

Nyt sitten palataan otsakkeen aiheeseen. Miksi mainostajat eivät kampanjoitaan, kilpailuitaan tai muita suunnitellessaan ajattele, että tietokoneella käytettävä hieno kampanja, joka asetetaan firman Facebook-sivun välilehdelle, ei edes näy kännykällä tai tabletilla? Facebookin mobiiliapplikaatiot eivät tue näitä välilehtiä. Ne eivät siis vain ole toimimattomia, vaan ne eivät näy lainkaan!

No, se paatoksesta. Otetaanpas taas lempeä hymy naamalle ja lähdetään ongelmakeskeisestä ajattelusta ratkaisukeskeiseen. Toki siis kannattaa miettiä, miten kamppis toimii kaikissa päätelaitteissa, mutta sen lisäksi kannattaa miettiä myös käyttökokemusta mobiilikäyttäjän kannalta. Mitä etua on siitä, että käyttäjä tuleekin kampanjasivullesi mobiilivempeleellä? Nyt voit hyödyntää paikkatietoa, päätelaitetietoa, kameraa, puhelimen liiketunnistinta ja niin edelleen, jolloin kampanjasta saadaan mielettömästi elävämpi. Tämähän ei toki ole pakollista eikä sovi kaikkiin kampanjoihin, mutta mobiiliversio on TEHTÄVÄ, jos ei halua menettää esimerkiksi 50 % Facebook-kävijöistään.

Asia erikseen on sitten Instagram. Joku povaa, että Facebook taantuu ja Instagram ajaa sen ohitse. Niin tai näin, Instagram on saavuttanut maailmalla jo sata miljoonaa käyttäjää ja Suomessakin se tuntuu olevan ainakin bloggaajaa nuoremman sukupolven juttu. Jos taas kurkataan yläpuolella olevaa kuvaa, niin sen käytöstä 99 % tapahtuu puhelimella. Syy on yksinkertainen: otetaan puhelimella kuva ja jaetaan se suoraan applikaatiosta. Kampanjoinnissa siis kannattaa miettiä, millä laitteella kampanjaa tullaan katselemaan.

Mielenkiintoinen huomio on muuten LinkedInin käyttö vahvasti tietokoneella. Veikkaan tämän johtuvan siitä, että palvelua käytetään työpaikalla…

Lopuksi haluan kiittää kunniasta tulla valituksi IAB:n vuoden bloggaajaksi. Ennen tätä harjoitusta en ollut koskaan blogannut, mutta sanottavaa minulla on aina ollut. Nyt sain IAB:n kautta mahdollisuuden huudella hajatelmistani myös muille. Toivottavasti näistä postauksista on ollut hyötyä ja ennen kaikkea huvia myös lukijoille!

09.11.2023

Loppuvuoden must-know: Tulos Helsingin digimarkkinoinnin webinaarit

Digimarkkinointi nyt: trendit ja kuumimmat puheenaiheet – Tulos Helsingin webinaarisarja tarjoaa kattavan läpileikkauksen loppuvuoden ajankohtaisimmista digimarkkinoinnin aiheista. Valitse itseäsi kiinnostavin tai ilmoittaudu kaikkiin!

lue lisää

02.11.2023

Tule mukaan menestykseen – MIXX Awards hakee yhteistyökumppaneita ensi kevään tapahtumaan!

IAB MIXX Awards on värikäs ja iloinen tapahtuma, joka kokoaa yhteen digimarkkinoinnin innovaatiot ja edelläkävijät juhlimaan alansa huippusaavutuksia. Keväällä 2023 ensimmäistä kertaa järjestetty tapahtuma keräsi huiman suosion ja sai osakseen paljon kiitoksia niin osallistujilta kuin järjestäjiltäkin. Tämän myötä on päätetty järjestää tapahtuma myös ensi keväänä.

lue lisää

31.10.2023

Digimarkkinoinnin huipulla: Haastattelussa IAB:n sertifikaattikoulutuksen käyneet ammattilaiset

Tervetuloa seuraamaan blogisarjaamme, jossa kurkistamme IAB Finlandin sertifikaattikoulutuksen kulisseihin ja pääsemme kuulemaan, kuinka koulutus on vaikuttanut markkinoinnin ja myynnin ammattilaisten urapolkuun ja osaamiseen. IAB Finlandin digimarkkinoinnin koulutus tarjoaa ajankohtaista ja käytännönläheistä tietoa digitaalisesta markkinoinnista. IAB on sertifioinut satoja markkinoinnin ja mainonnan asiantuntijoita vuosien kokemuksella. Sarjamme toisessa osassa tapaamme Sanna Uusivirran, joka työskentelee HILLA GROUPILLA markkinointipäällikkönä ja hän on suorittanut IAB:n Digimarkkinoijan ja -myyjän sertifikaattikoulutuksen.

lue lisää

24.10.2023

Digimarkkinoinnin huipulla: Haastattelussa IAB:n sertifikaattikoulutuksen käyneet ammattilaiset

Tervetuloa seuraamaan blogisarjaamme, jossa kurkistamme IAB Finlandin sertifikaattikoulutuksen kulisseihin ja pääsemme kuulemaan, kuinka koulutus on vaikuttanut markkinoinnin ja myynnin ammattilaisten urapolkuun ja osaamiseen. IAB Finlandin digimarkkinoinnin koulutus tarjoaa ajankohtaista ja käytännönläheistä tietoa digitaalisesta markkinoinnista. IAB on sertifioinut satoja markkinoinnin ja mainonnan asiantuntijoita vuosien kokemuksella. Sarjamme ensimmäisessä osassa tapaamme Titta Toivasen, joka työskentelee HILLA GROUPILLA Kainuun ja Koillismaan myyntiryhmän vetäjänä ja hän on suorittanut IAB:n Digimarkkinoijan ja -myyjän sertifikaattikoulutuksen.

lue lisää