Icon
Onko verkkokauppaliiketoiminta jo menetetty kansainvälisille toimijoille? IABlogi

Onko verkkokauppaliiketoiminta jo menetetty kansainvälisille toimijoille?

31.05.2018 | A-Lehdet

Siltä välillä on vaikuttanut, kun koko kevään olemme saaneet lukea erityyppisiä kirjoituksia siitä, miten Amazon on tulossa Pohjoismaihin ja miten suomalaisena verkkokauppana meidän tulisi valmistautua tähän kansainvälisen jätin tuloon. Sitä samaa ovat kertoneet myös eri tutkimukset viime vuosilta, joissa suomalaiset kuluttajat kasvattavat jatkuvasti verkko-ostamista (viime vuonna 4,9 miljardia € Yle/Kaupanliitto), mutta rahat valuvat kansainvälisille toimijoille, kuten juuri Amazonille. Esimerkiksi PostNordin tutkimuksen mukaan 44 % suomalaisista kuluttajista ostaa kuukausittain kansainvälisistä verkkokaupoista, josta rahan mieluusti toki toivoisi jäävän suomalaisille yrittäjille.

Se tiedetään jo hyvin todennäköisenä faktana, että Amazon on tulossa Ruotsiin jo piakkoin sekä hyvin todennäköisesti myös Suomeen lähitulevaisuudessa. Uuteen maahan tullessaan Amazon on tyypillisesti muuttanut maiden verkko-ostamista muun muassa kiihdyttämällä hintakilpailua, nopeuttamalla toimitusaikaa, mutta myös lisäämällä verkko-ostamista ylipäätään. Fakta on myös se, että suomalaiset yritykset ovat jo vahvasti takaa-ajajina lähdössä tähän kisaan, ainakin jos suomalaisten digitaalista kehitystä kansainväliseen tai vaikka pohjoismaiseenkin tasoon verrataan. Vierailin viime viikolla IAB Europen Interact 2018 -seminaarissa Milanossa, jossa keskusteltiin kansainvälistä isoista toimijoista, jotka kilpailevat rajattomien resurssien vuoksi pitkälti epäreiluilta tuntuvilta eduilla suhteessa suomalaisiin ja eurooppalaisiinkaan yrityksiin. Siellä näytettiin, kuinka esimerkiksi yksittäiset tekoälyn kehityshankkeet saavat näillä kansainvälisillä jäteillä useiden miljardien budjetit, jota vastaan on todella vaikea kilpailla kansallisella tasolla.

Mihin kotimaisissa verkkokaupoissa tulisi jatkossa kiinnittää erityistä huomiota?

Ainakaan kilpailua ei voi voittaa, jos ei edes yritä. Nyt onkin korkea aika tarkastella omaa toimintaa kriittisesti ja miettiä millaisia asioita tehostamalla verkkokauppa saadaan parhaimpaan iskuun, sillä potentiaalista ostajakuntaa Suomesta löytyy. Kasvua ei tarvitse myöskään rajoittaa pelkästään rajojemme sisälle, sillä ostajakuntaa laadukkaille kotimaisille tuotteille löytyy varmasti myös ulkomailta. Yhtenä keskeisempinä asiana on selvittää, että tuotteistuksesta, hinnoittelusta, kohderyhmän ymmärtämisestä, käyttökokemuksesta ja logistiikasta muodostuva oman liiketoiminnan ydin on parhaassa mahdollisessa kunnossa.

Tämän jälkeen menestykseen voidaan merkittävästi vaikuttaa myös muilla kehityksen ja markkinoinnin toimenpiteillä. Markkinoinnin osalta on yhtä tärkeää, ja jatkossa vieläkin tärkeämpää, rakentaa myös kotimaisille verkkokauppabrändeille laajaa tunnettuutta kohderyhmässä sen sijaan, että tuijottaa vain, mistä saadaan se viimeinen ostoon ohjaava klikki.

Huomioi ainakin nämä:

Lopuksi, kun mietit teetkö oikeita markkinoinnin ja tehostamisen toimenpiteitä oikeaan aikaan oikealle kohderyhmälle, niin suosittelemme kiinnittämään huomiota seuraaviin tekijöihin:

  1. Brändin tunnettuus: miten hyvin kohderyhmäsi tuntee verkkokauppasi nimeltä? Mikä on autettu tai spontaani tunnettuus kohderyhmässä? Tiedätkö millä toimenpiteillä voit kehittää tunnettuuttanne?
  2. Taktinen mainonta: millaisia aktivointi kampanjoita teette? Miten saadaan parhaiten ohjattua taktisilla mainoksilla kohderyhmä verkkokauppaan?
  3. Konversio-optimointi: onko verkkokauppanne myynti maksimoitu optimoimalla sivustoa?
  4. SEM/SEO: onko hakukonemainonta kunnossa oikeilla sanoilla? Onko verkkokaupan sisältö rakennettu niin, että se nousee parhaiten hakukoneissa?
  5. CPA: oletteko hyödyntänyt parhaat mahdolliset keinot ohjata kohderyhmään kuuluvia eri sisältöjen parista, monia toteutuksia on tarjolla aktivointiin sidottuna.
  6. Display: jatkuva näkyvyys oikeassa kohderyhmässä oikean sisällön lähellä kehittää suotuisasti sekä tunnettuutta että aktivoi.

Jos tuntuu että verkkokauppasi toimintaa voisi vielä kehittää tai haluat vain vaihtaa ajatuksia aiheesta, niin tervetuloa keskustelemaan asiasta kanssamme A-lehtien aamiaisseminaariin 12.6. klo 8.30 alkaen, agenda ja ilmoittautuminen löytyvät täältä!

Kirjoittaja Päivi Vaipuro toimii myyntijohtajana A-lehtien yritysasiakkaiden mediamyynnissä. Hän on ollut toteuttamassa lukuisia ratkaisuja ideasta kauppaan yhdessä yritysasiakkaiden kanssa.

17.06.2021

Tuore tutkimus paljastaa, mitä mainostajat toivovat digiulkomainonnalta

Digiulkomainonnan työryhmä toteutti kyselyn markkinaan tavoitteena kartoittaa mainostajien tarpeita sekä toiveita, jotta voimme kehittää digitaalisesta ulkomainonnasta yhä toimivampaa.

lue lisää

15.06.2021

Verkkokauppa ja sisällöt 4/4: Pidä asiakkaastasi hyvää huolta ja sitouta hänet

Vakuuta ja vahvista asiakassuhdetta kiinnostavilla, inspiroivilla sisällöillä. Pidä brändisi mielenkiintoisena ja houkuttelevana. Kerro, mitä uutta kaupassasi on tarjolla. Kiinnostavilla sisällöillä, erottuvalla puhetavalla sekä monikanavaisella viestinnällä voit tässä onnistua. Lue nämä konkreettiset vinkit!

lue lisää

14.06.2021

Mitä kohderyhmiä eri somekanavissa tavoittaa?

IAB Finlandin sosiaalisen median trendityöryhmä kirjoittaa vuoden 2021 aikana mainostajille suunnatun blogisarjan sosiaalisen median trendeistä. Toisessa osassa tarkastellaan eri somekanavien tavoittavia kohderyhmiä.

lue lisää

09.06.2021

Kaupan media auttaa mainostajia vaikeinakin aikoina ja ui mediamarkkinassa vastavirtaan

Maailman suurimmat mediayhtiöt ovat tällä hetkellä kauppoja. Amazonin, Krogerin, CVS:n ja Targetin kaltaiset kaupat näyttävät suuntaa markkinoinnille. Suomalaisille mainostajille kaupan media on vielä uusi tuttavuus. Olemme tutkineet kaupan median tunnettuutta Suomessa ja havainneet, että nousujohteisesta kehityksestä huolimatta sitä voitaisiin hyödyntää entistä enemmän.

lue lisää