
Onko teillä käytössä suunnitelma ajanhallintaan ja tuloksellisempaan sisältömarkkinointiin?
Verkossa ehtii lukea vain osan itseä hyödyttävistä tai kiinnostavista sisällöistä. Kun lukija tai katsoja käyttää aikaa juuri oman firman sisältöön, olisi harmillista auttaa asiakasta ”väärässä” asiassa. Tämän vuoksi yrityksissä tehdään sisältöstrategioita. Siksi, että yleisöä ja asiakkaita kiinnostavat sisällöt ovat oman yrityksen kannalta relevantteja, ja markkinoinnin panostukset menevät oikeisiin kohtiin.
Suomalaisyrityksistä vasta 36 prosentilla on sisältöstrategia, Ruotsin luku on 60 % (Spoonin ja Norstatin pohjoismainen tutkimus). Kun sisältömarkkinointia kuitenkin tehdään suuressa osassa yrityksistä (em. tutkimuksen mukaan neljä suomalaisyritystä viidestä), kaikki eivät ole miettineet tavoitteita loppuun asti.
Sisältöstrategia määrittelee, mikä on yritykselle sopivaa sisältöä ja kenet sisällön pitää tavoittaa – ja miten nämä ihmiset saa kiinni. Sisältöstrategian avulla organisaation on helpompi päättää, mistä kerrotaan ja mitä nostetaan keskusteluun. Kaikkeen ei kuitenkaan aika riitä, joten apukeinot ajankäytön tehostamiseen ovat monessa yrityksessä tervetulleita.
Kuva: The current state of content marketing in the Nordics
Sisältöstrategia perustuu myös tietoon kohderyhmien tarpeista. Kuinka voimme sisällöillä auttaa, palvella tai ilahduttaa asiakkaitamme oikealla tavalla.
Digimaailman infotulvassa ei auta pelkkä mukanaolo. Voittajilla on tavoite kirkkaana mielessä, koukuttavan hyvää sisältöä ja sisällön jakelu kohdallaan. Toisin sanoen, sisältömarkkinoinnista saa tehoja irti, kun se on pitkäaikaista ja yrityksen strategian mukaista.
Sisältöstrategialla varmistat, että:
1. sisältö tukee yrityksesi liiketoiminnan tavoitteita.
2. sisältö vastaa tulevien tai nykyisten asiakkaittesi tarpeisiin ja odotuksiin.
3. sisältö palvelee juuri tavoiteltuja kohderyhmiä.
4. tiedät, mitä haluat sisältöäsi lukeneiden/katsoneiden/kuunnelleiden tekevän.
5. voit mitata tuloksia ja mittaat oikeita asioita.
Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. Myös siksi sisältöstrategia auttaa onnistumaan ja vie sisältömarkkinoinnin hyviin tuloksiin.
Kirjoittaja Hanna Repo on Alma Median sisältömarkkinointijohtaja, joka muistuttaa kysymään ”miksi?” ja liputtaa kiinnostavien sisältöjen puolesta.
Lue myös Hannan aiempi kirjoitus: Sano sisältömarkkinoinnin tavoitteesi ääneen
30.05.2025
IAB Insider: New Life of the Living Room – mitä suomalainen katsoo?
Tervetuloa uuden IAB Insider jakson pariin. Tästä starttaa IAB Podcastien 3. tuotantokausi! Tässä jaksossa sukelletaan syvälle olohuoneeseen – tai tarkemmin sanottuna sen ruutuun. Aiheena on televisiomainonnan tulevaisuus ja Connected TV:n (CTV) kasvava merkitys suomalaisessa mediamaisemassa.
lue lisää23.05.2025
IAB Studio: Mitä kuuluu digitaaliselle ulkomainonnalle?
Digitaalinen ulkomainonta eli DOOH on yksi digimainonnan nopeimmin kasvavista osa-alueista – mutta miksi? IAB Studion tuoreessa jaksossa sukelletaan syvälle digitaalisesti toteutetun ulkomainonnan nykytilaan, haasteisiin ja tulevaisuuden mahdollisuuksiin.
lue lisää20.05.2025
Vastuullisuus markkinoinnissa – välttämättömyys vai kilpailuetu?
Viime vuosina vastuullisuus on noussut yhdeksi kuumimmista puheenaiheista yritysmaailmassa – eikä syyttä! Se ei ole enää vain trendisana, vaan strateginen valinta, joka vaikuttaa niin brändiin, asiakassuhteisiin kuin yrityksen pitkän aikavälin menestykseen. Mutta mitä vastuullisuus markkinoinnissa oikeastaan sisältää?
lue lisää09.05.2025
IAB Studio: Pelimainonnan myytit murskaksi osa2
Onko pelimainonta vaikeaa, kallista tai liian erikoistunutta? Tässä IAB Finlandin podcast-jaksossa pureudumme pelimainontaan liittyviin käytännön myytteihin ja uskomuksiin. Kuka tekee, miten tehdään – ja mitä kaikkea oikeasti voi mitata?
lue lisää