Icon
Nimitysuutinen: IAB Finlandin uusi vetäjä kasvoi digimarkkinoinnin osaajaksi nuorten mukana IABlogi

Nimitysuutinen: IAB Finlandin uusi vetäjä kasvoi digimarkkinoinnin osaajaksi nuorten mukana

13.08.2025 | iab

Anni Lintula aloitti 1. elokuuta IAB Finlandin toiminnanjohtajana. Aiemmin hän on toiminut muun muassa A-lehtien B2B-liiketoiminnan johtajana, yritysasiakkuuksien luovana johtajana ja nuorten medioiden liiketoiminnan johtajana. Lintulalla on myös taustaa palkittujen digimainonnan konseptien kehittäjänä. Koulutukseltaan hän on valtiotieteiden maisteri Helsingin yliopistosta.

Miten päädyit uuteen tehtävääsi?

Entinen kollegani vinkkasi, että IAB Finland hakee uutta toiminnanjohtajaa Pari Raassinan siirtyessä uusiin tehtäviin. Innostuin heti! IAB on keskeinen toimija digimarkkinoinnin kentässä, ja minua motivoi mahdollisuus vaikuttaa alan kasvuun Suomessa. Myös alan osaamisen kehittäminen, standardien luominen ja yhteiset pelisäännöt ovat minulle tärkeitä teemoja.

Ajattelen, että nyt on poikkeuksellisen kiehtova hetki aloittaa IAB:n puikoissa, koska digimarkkinoinnin kenttä on suuressa murroksessa: tekoälyn kehitys, evästeettömyys ja markkinoinnin tuloksellisuuden vaatimukset muuttavat markkinoinnin kenttää nopeasti.

Mikä toi sinut digimarkkinoinnin pariin?

Polkuni digimarkkinoinnin pariin kulki nuorten kohderyhmän kautta. Olin pitkään nuorten media Demin päätoimittaja ja sain seurata läheltä nuorten mediankulutuksen muutosta ja digitaalisen median ja -mainonnan kehitystä. Demissä olimme tiimeineni etunenässä kehittämässä digimainonnan ansaintamalleja, ja työssäni pääsin rakentamaan mainonnan ratkaisuita niin verkkosivuille, sosiaaliseen mediaan kuin vaikuttajamarkkinaan.

Nuorten kohderyhmä on minulle edelleen yksi ikkuna siihen, miten mediakenttä muuttuu. Nuoret omaksuvat uusia kanavia ja sisällönkulutuksen muotoja nopeasti, ja heidän käyttäytymisensä ennakoi usein koko markkinan muutoksia. Tämä muutos heijastuu lopulta myös julkaisijoihin, brändeihin, toimistoihin ja teknologiatoimijoihin.

Jännittääkö jokin asia uudessa työssäsi?

Monikin asia! IAB:n jäsenistö koostuu digimarkkinoinnin huippuammattilaisista. Vaikka olen työskennellyt digitaalisen median ja -mainonnan parissa pitkään, on osa-alueita, joissa olen takamatkalla ja joista on hurjasti opittavaa. Menen myös helposti solmuun digimarkkinoinnin termien ja lyhenteiden viidakossa. Onneksi ympärillä on asiantuntijoita, joilta voi kysyä ja joiden kanssa oppii nopeasti.

Millainen IAB:n tehtävä on digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin edistämisessä Suomessa?

IAB on keskeinen toimija digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin kehityksessä ja kasvussa. Yhdistämme alan eri toimijat, luomme yhteisiä käytäntöjä, jaamme tietoa ja tarjoamme koulutuksia, jotka mahdollistavat osaamisen kasvun ja alan uudistumisen. Toimimme kumppaneillemme sparraajana, suunnannäyttäjänä ja toivottavasti myös rohkaisijana, kun ala kehittyy ja muuttuu.

Mitkä ovat isoimpia muutosvoimia digitaalisessa markkinoinnissa?

On kiehtovaa miettiä, miten koko mainonnan käsite kenties lähivuosina muuttuu tekoälyn kehityksen vanavedessä: ajattelen, että mainonta siirtyy entistä enemmän erillisistä kampanjoista tai viesteistä jatkuvaksi, henkilökohtaiseksi vuorovaikutukseksi, joka voi olla keskustelua, yhteisö, peli tai palvelu. Yleisö odottaa mainonnalta parempaa relevanssia ja läpinäkyvyyttä, ja samalla aitouden ja luottamuksen merkitys kasvaa. Muuttuvassa ympäristössä myös mainonnan mittaaminen ja vaikuttavuuden todentaminen vaativat uudenlaisia lähestymistapoja.Toinen iso muutostrendi on retail median kehitys. On kiinnostavaa nähdä, millaisia mahdollisuuksia syntyy, kun mainonta siirtyy kauppojen omiin kanaviin ja asiakkaan ostopolun varrelle. Kaupan oma asiakasdata ja monikanavaisuus yhdistettynä mainonnan tarkkaan kohdentamiseen ja personointiin tarjoaa uusia mahdollisuuksia kasvattaa mainonnan vaikuttavuutta ja mitata mainonnan suoria myyntivaikutuksia.

blogidigimarkkinointiiabfinlandsisältömarkkinointipodcastdatateknologiaSosiaalinen mediajäsenetjäsenesittelymarko siltalaIABloginatiivimainontaDingledigimainonta

15.08.2025

IAB Studio: Mitä vastuullisuus digimainonnassa tarkoittaa?

Digitaalinen mainonta nähdään usein teknisenä tehokkuuspelinä, jossa klikit, näkyvyydet ja ROI hallitsevat keskustelua. Mutta mitä tapahtuu, kun mukaan tuodaan sana vastuullisuus? IAB Studion podcastissa juontaja Jannina Niskala ja vieraana ollut koulutusvastaava Heidi Blomberg IAB Finlandilta pureutuvat aiheeseen, joka koskettaa koko mainosalaa. Jaksossa käydään läpi, mitä vastuullisuus digimainonnassa tarkoittaa, miksi se on ajankohtaisempaa kuin koskaan – ja miten jokainen alan toimija voi lähteä liikkeelle, vaikka täydellisyyteen ei kukaan pääsisikään.

lue lisää

13.08.2025

Nimitysuutinen: IAB Finlandin uusi vetäjä kasvoi digimarkkinoinnin osaajaksi nuorten mukana

Anni Lintula aloitti 1. elokuuta IAB Finlandin toiminnanjohtajana. Aiemmin hän on toiminut muun muassa A-lehtien B2B-liiketoiminnan johtajana, yritysasiakkuuksien luovana johtajana ja nuorten medioiden liiketoiminnan johtajana. Lintulalla on myös taustaa palkittujen digimainonnan konseptien kehittäjänä. Koulutukseltaan hän on valtiotieteiden maisteri Helsingin yliopistosta.

lue lisää

08.08.2025

IAB Insider: Google Meridian – mitä mainostajan on hyvä tietää?

Mainonnan tuloksellisuuden mittaaminen on noussut vuoden 2025 kuumimmaksi puheenaiheeksi digimarkkinoinnin kentällä – eikä syyttä. Tässä IAB Insider -podcastin jaksossa sukelletaan syvälle Marketing Mix Modelingin (MMM) maailmaan, erityisesti Googlen Meridian-ratkaisun näkökulmasta. Vieraana ovat asiantuntijat Hermanni Nurila  ja Reetta Peltola toimistosta S360, jotka jakavat kokemuksiaan ja oppejaan MMM:n käytöstä suomalaisissa yrityksissä.

lue lisää

01.08.2025

IAB Insider: High Impact, High Creativity?

Mitä syntyy, kun luovuus ja display-mainonta törmäytetään? Tässä IAB Insider -podcastin jaksossa sukellamme syvälle luovan display-mainonnan ytimeen — unohtamatta high impact -formaattien mahdollisuuksia ja haasteita.

lue lisää