Kuka kerää dataa sivustoltasi?
Oletko joskus miettinyt, mistä ja miten kaikki digitaalisen mainonnan markkinapaikoilla myytävä data kerätään ja kenen toimesta? Tuleeko se Facebookilta ja Googlelta? Vastaus on: ei tule. Valtaosa myytävästä datasta päätyy marketin tiskille ihan tavallisten yritysten kotisivuilta.
Alla olevassa kuvassa näkyy katsaus yhden Suomen tunnetuimman brändin kotisivusta. Kyseessä ei ole ruutukaappaus kevään uutuuksista, vaikka uusia juttuja monelle saattavat ollakin, vaan siitä mitkä teknologiat ovat olleet kyseisen auditoinnin aikana kiinni tavalla tai toisella tämän yrityksen kotisivulla.

Ensimmäisessä sarakkeessa luetellut järjestelmät ovat kiinni suoraan sivustossa, loput tulevat muiden kautta. Tämä on ihan normaalia, esimerkiksi silloin kun puhutaan tagien hallinnasta (tässä tapauksessa Google Tag Manager) tai esimerkiksi mainonnan kohdistamisessa auttavassa osto- ja myyntijärjestelmien välisessä evästeiden matchäämisessä.
Mielenkiintoista on, kuinka moni näistä toimijoista auttaa kyseistä yritystä saavuttamaan parempia tuloksia ja ketkä keskittyvät kulissien takana lähinnä oman liiketoimintansa kasvattamiseen?
Joku näistä tarjoaa yritykselle kivoja työkaluja ilmaiseksi. Mutta tietääkö yritys, että tässä tapauksessa hinta on yrityksen verkkosivulta, jossa on muuten myös verkkokauppa, kerättävä data? Joku toinen ei tarjoa edes niitä "ilmaisia" työkaluja, vaan pyörittää vain omaa databusinestaan taustalla. Raha vaihtaa varmasti omistajaa, mutta siitä ei hyödy kyseinen yritys eikä heidän asiakkaansa, vaan käytännössä täysin irrelevantit toimijat. Yllä olevasta kaaviosta löytyy helposti puolenkymmentä toimijaa, joiden ydinliiketoimintaa on datan myyminen.
Miten tämä on mahdollista?
Suurin syy lienee se, että yritykset eivät ole osanneet kiinnittää asiaan huomiota. Kenties sivuston kehittäjät ovat menneet joskus sieltä missä aita on matalin. Kumppaneilta ei ole vaadittu läpinäkyvyyttä ja selityksiä sivustolla touhuavien teknologioiden taustoista. Pienempien yritysten kohdalla tilanne voi olla myös se, että koko sivusto on tilattu niin sanotusti "avaimet käteen" -pakettina, ja sivuston toimittajalla on datakaupalta tuoksahtava ketunhäntä kainalossa.
Mitä yritysten pitäisi tehdä?
Auditoida palvelunsa. Käydä läpi jokainen teknologia ja arvioida, auttaako tämä yritys meitä toimimaan paremmin? Jos vastaus on ei, ei muuta kuin KonMari -hengessä pellolle. Omien palveluiden tarkistaminen on suorastaan välttämätöntä koska GDPR edellyttää, että sivuston omistajan tulee pyytää käyttäjältä lupa datan keräämiseen. Se on hankalaa, jos ei itse tiedä ketkä dataa keräävät.
Sivuston analyysi tehty Relevant Digital Oy:n edustamalla Ensighten Privacy -järjestelmällä, mutta karkean tsekkauksen saa tehtyä myös selaimessa toimivalla Ghosteryllä.
PS. Kirjoituksessa anonyyminä esimerkkinä käytetty yritys tiedostaa tilanteen ja kevätsiivous on jo aloitettu!

Kirjoittaja Petri Kokkonen työskentelee Relevant Digitalin toimitusjohtajana ja on IAB:n hallituksen jäsen.
27.11.2025
IAB Insider: Miten Tokmanni laajentaa retail median markkinoille ja haastaa perinteisen mediakentän?
Kauppa ei enää tee katetta pelkästään myymällä tuotteita vaan yhä useampi ketju alkaa kaupallistaa myös kaupan dataa, asiakaskohtaamisia ja myymäläympäristöjä. Jaksossa opit, millaisia mahdollisuuksia avoin retail media tarjoaa kaupan toimijoille ja miten brändit voivat tavoittaa kuluttajia hyödyntämällä kaupan ostosdataa. Jakson vieraina ovat retail-median konkari Janne Lehtinen Aller ReTALEsta ja Tokmannin kaupallinen johtaja Veli-Pekka “VeePee” Ääri.
lue lisää20.11.2025
IAB Insider: Retail median ajankohtaiset trendit
IAB:n tuoreessa podcast-jaksossa syvennytään retail median kuumimpiin ilmiöihin: ekosysteemien avautumiseen, commerce median kiihtyvään kasvuun, datan uusiin rooleihin sekä in-store-median nouseviin mahdollisuuksiin.
lue lisää19.11.2025
DEI digimarkkinoinnissa – missä Suomi menee?
Suomalaisissa markkinoinnin toimistoissa, julkaisijoilla ja palveluntarjoajilla monimuotoisuuden teemat huomioidaan vaihtelevasti – mutta parhaimmillaan hyvin monipuolisesti. Tämä käy ilmi IAB Finlandin vuonna 2025 toteuttamasta kyselystä, jossa selvitettiin, miten DEI-teemat näkyvät digitaalista markkinointia ostavien, tuottavien ja sen parissa työskentelevien keskuudessa. Kysely toteutettiin anonyymisti IAB:n Vastuullisen digimainonnan työryhmän jäsenten keskuudessa, minkä vuoksi vastaajayritykset edustavat todennäköisesti jo lähtökohtaisesti vastuulliseen toimintaan sitoutuneita toimijoita.
lue lisää05.11.2025
REKRY: Markkinoinnin asiantuntija - IAB Finland
Oletko digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin asiantuntija, joka haluaa vaikuttaa koko toimialan tulevaisuuteen? Nyt etsimme tiimiimme aikaansaavaa ja luovaa markkinoinnin osaajaa, joka ottaa kokonaisvastuun markkinoinnin suunnittelusta, monikanavaisesta sisällöntuotannosta ja tavoitteellisen markkinoinnin toteutuksesta.
lue lisää